Newsletter

Jak się zmienia polski rynek pracy? Wyniki Bilansu Kapitału Ludzkiego

20.04.2015, 18:16aktualizacja: 20.04.2015, 18:16

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Unikatowy na skalę Polski i Europy monitoring rynku pracy - badanie Bilans Kapitału Ludzkiego - zakończony. Pięć edycji, 350 tysięcy respondentów. Systematyczna analiza zmian struktury i zapotrzebowania na kompetencje na polskim rynku pracy prowadzona od 2010 do 2014 roku przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości we współpracy z Uniwersytetem Jagiellońskim to szeroki obraz stałych, trendów i perspektyw rozwoju. To również największa baza wskaźników rynku pracy.

Dlaczego 80% rekrutujących pracodawców mówi o trudnościach w znalezieniu odpowiednich kandydatów? Kto podnosi swoje kompetencje? Jak wykorzystać sektor branży szkoleniowej do realizacji potrzeb pracodawców?

Aż cztery piąte pracodawców deklaruje doświadczenie trudności rekrutacyjnych. Od pierwszej edycji najczęściej wskazywanym problemem było niespełnianie przez kandydatów oczekiwań pracodawców związanych z pracą na danym stanowisku. Wskazywano na braki kompetencyjne, niewystarczające doświadczenie zawodowe oraz niewystarczającą motywację do pracy.

Trudności te przestają dziwić w świetle wyników jasno pokazujących, że zdecydowana większość Polaków (63%) w żaden sposób nie podnosiła swoich kompetencji w ubiegłym roku, zaś 34% deklaruje, że nigdy nie uczestniczyło w kursach, szkoleniach, warsztatach, praktykach lub innych formach dokształcania. Najczęściej swoje kompetencje podnosili specjaliści (37%) oraz kierownicy wyższych szczebli, a także przedstawiciele zawodów z grupy techników i średniego personelu (po 27%). Pocieszający jest fakt, że z roku na rok coraz więcej osób planuje podnosić swoje kompetencje, uczyć się lub zdobywać doświadczenie - w 2010 r. było to 19%, w 2014 r. już 23%.

Mimo niechęci respondentów do dokształcania, z badań wynika, że przedstawiciele branży szkoleń deklarują chęć podejmowania działań na rzecz rozwoju jakości oferty szkoleniowej. Wśród planowanych działań mających na celu podnoszenie poziomu świadczonych usług najczęściej wskazywano doskonalenie kompetencji merytorycznych osób szkolących (ponad 80% respondentów deklarowało działania w tym zakresie), wykorzystanie diagnozy potrzeb i wyników ewaluacji w planowaniu zajęć (odpowiednio 75 i 80%).

Szczegółowe wyniki dostępne są w załączonych komunikatach. Raporty BKL można pobrać na stronie: www.bkl.parp.gov.pl.

Kontakt dla mediów:

Monika Dawid-Sawicka

e-mail: monika_dawid@parp.gov.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.04.2015, 18:16
Źródło informacji PARP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ