Newsletter

Eksperci: rynek muzyki cyfrowej w Polsce będzie rósł

15.05.2015, 18:52aktualizacja: 15.05.2015, 18:52

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Miasteczko Myśli fot.2
Miasteczko Myśli fot.2
W piątek w Warszawie odbyła się kolejna z cyklu debat "Miasteczko Myśli" organizowanych przez Orange Polska. Spotkanie pod hasłem "Nowe dźwięki, nowe trendy, nowe możliwości" poświęcone było przenikaniu się muzyki i technologii. Uczestnicy dyskusji mogli zobaczyć nową aplikację będącą multimedialnym przewodnikiem dla uczestników Orange Warsaw Festival 2015, zintegrowaną z facebookiem i instagramem.

Aplikacja podpowie, jak kupić bilet, jak dojechać na festiwal, gdzie i o której godzinie gra ulubiony artysta, a także jaka będzie pogoda podczas koncertu.

Paneliści zastanawiali się w piątek, jak rozwój technologii zmienia i będzie zmieniał tworzenie i korzystanie z muzyki. Gościem specjalnym dyskusji był zespół hip-hopowy Molesta Ewenement.

Według prezesa Zarządu Warner Music Poland Piotra Kabaja, choć przez ostatnich kilkanaście lat w branży muzycznej wiele się zmieniło, jedna rzecz jest niezmienna - najważniejsza pozostała piosenka i artysta. Kabaj ocenił, że 50% przychodów rynku muzycznego na świecie pochodzi ze sprzedaży CD, drugie tyle - ze sprzedaży digitalnej.

"Odrobiliśmy lekcję, którą przegraliśmy na początku wieku, gdy ówczesny szef Universal uznał, że Internet dla branży fonograficznej jest zbędny" - powiedział szef Warner Music Poland.

Jak wyliczył, w Polsce nadal 72% przychodów stanowi sprzedaż fizyczna. Zwrócił uwagę, że sprzedaż płyt wrosła w zeszłym roku o 3%, w tym samym okresie sprzedaż cyfrowa skoczyła o 32%. Odnotowano ogólny wzrost sprzedaży muzyki w Polsce na poziomie 8%.

Zdaniem członka Zarządu Independent Digital Marka Włodarczyka trendy w sprzedaży cyfrowej są jasne, nadal będzie rozwijał się streaming. Natomiast nie wiadomo w jakim stopniu, ponieważ odbywa się to różnie na różnych rynkach, inaczej jest w Polsce, a inaczej w Niemczech czy Norwegii.

"W Szwecji i Norwegii streaming absolutnie dominuje i stanowi w tej chwili nawet ok. 80% wpływów całej branży, w Niemczech dalej bardzo mocno trzyma się sprzedaż fizyczna, która jest motorem rynku muzycznego - wyjaśnił Włodarczyk. - Myślę, że w Polsce wybierzemy sobie, jako klienci, swój własny kierunek. Natomiast rynek cyfrowy będzie stopniowo rósł. Będzie to stopniowe przejście do cyfrowej rzeczywistości z naciskiem na rozwój streamingu" - dodał.

W jego ocenie jeszcze przez dłuższy czas pewna grupa fanów będzie kupowała muzykę na tradycyjnych nośnikach, zanim w serwisach cyfrowych nie zostanie ona udostępniona w bardzo wysokiej jakości.

Jak zaznaczył, istotna jest "konwersja" do legalnego modelu odbioru muzyki, płatnego lub reklamowego. "Wszyscy są słuchaczami, jeśli zacząć korzystać z serwisów, które rozliczają się później z artystami i z wytwórniami, to naprawdę mielibyśmy olbrzymi sukces, tak się jednak nie dzieje" - powiedział.

Według niego proces ten przebiega powoli za sprawą mentalności i zasobności portfela, który mamy na polskim rynku, ale jest w tej sprawie optymistą.

Dyrektor marketingu ofert multimedialnych Orange Polska Dariusz Boduch przyznał, że w zeszłym roku wzrosła sprzedaż płyt winylowych i zauważalny jest powrót do słuchania muzyki w sposób wyrafinowany, jednak, jak podkreślił, nie zawsze jest to możliwe. Tymczasem urządzenia mobilne wychodzą nam naprzeciw.

"Smartfon nie wymaga od nas dodatkowego wysiłku, żeby móc korzystać z muzyki, daje nam możliwość słuchania jej wszędzie, kiedy biegamy, jeździmy na rowerze, jesteśmy w podróży, towarzyszy we wszystkich aspektach życia" - zaznaczył.

Stąd też pomysł firmy na serwis streamingowy "Muzyka Tu i Tam", na którym już teraz można posłuchać wszystkich zespołów, które zagrają na Orange Warsaw Festival. Orange zapewnia darmowy transfer w trakcie odsłuchiwania lub pobierania muzyki przez aplikację w sieci Orange na terenie całego kraju. Serwis "Muzyka Tu i Tam" oferuje ponad 20 milionów nagrań.

"Muzyka dzisiaj jest dostępna pod różnymi postaciami, ale to, co nas wyróżnia, to podanie jej w bardzo wygodny sposób. Chcemy podkreślać, że można korzystać z muzyki legalnie, a mimo to tanio i wygodnie" - przekonywał Boduch.

Orange Warsaw Festival 2015 odbędzie się w dniach od 12 do 14 czerwca na Torze Wyścigów Konnych Służewiec. Festiwal potrwa 3 dni, a na 3 scenach wystąpi 49 wykonawców, takich jak legendarni The Chemical Brothers, Incubus czy Noel Gallagher’s High Flying Birds.

Orange Warsaw Festival to jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń w stolicy, a zarazem jedna z największych tego typu, cyklicznych imprez w Polsce.

Co roku jest to wielkie święto muzyczne, pełne nowych brzmień, muzycznych odkryć i artystów na światowym poziomie. Dzięki Orange polscy fani mogli zobaczyć na żywo takie gwiazdy jak Beyoncé, Linkin Park, The Prodigy, The Offspring i Fatboy Slim.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 15.05.2015, 18:52
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ