Newsletter

Raport ONZ: płatności przez platformy społecznościowe w Chinach sięgają poziomu 3 trylionów dolarów

20.04.2017, 11:18aktualizacja: 20.04.2017, 11:18

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Do roku 2025 płatności dokonywane za pośrednictwem platform komunikacyjnych i e-handlu przyczynią się do zwiększenia PKB Chin o 236 miliardów dolarów, tym samym otwierając nowe możliwości gospodarcze dla mieszkańców i małych przedsiębiorców.

PEKIN i NOWY JORK, 19 kwietnia 2017 r. /PRNewswire/ - Nowy raport ONZ potwierdza, że platformy takie, jak Alipay i WeChat Pay odpowiedzialne były za pośredniczenie w płatnościach cyfrowych w Chinach w 2016 roku na łączną kwotę 2,9 tryliona dolarów, co stanowi 20-krotny wzrost na przełomie minionych czterech lat. Dane wskazują na to, że płatności cyfrowe przy wykorzystaniu istniejących platform i sieci zapewniają dostęp do szerszego zakresu usług finansowych, poszerzając integrację finansową i zwiększając możliwości gospodarcze w Chinach i krajach sąsiednich.

Nowy raport opublikowany przez inicjatywę Better Than Cash Alliance przy ONZ traktujący o mediach społecznościowych, platformach e-handlu i rozwoju ekosystemu płatności cyfrowych w Chinach oraz znaczeniu zmian dla innych krajów zawiera kluczowe wnioski dla innych państw dążących do integracji większej liczby ludności w działania gospodarcze przez odejście od gotówki na rzecz płatności cyfrowych. Zgodnie z danymi opublikowanymi w raporcie McKinsey Global Institute zmiana ta może doprowadzić do wzrostu PKB w krajach rozwijających się o 6 procent do roku 2025, przynosząc dodatkowe 3,7 tryliona dolarów i 95 milionów miejsc pracy.

"Media społecznościowe i platformy e-handlu zyskują na popularności w każdej gospodarce, niezależnie od rozmiaru - komentuje Ruth Goodwin-Groen, dyrektor zarządzająca w Better Than Cash Alliance. - W Chinach płatności cyfrowe kwitną dzięki właśnie tym kanałom, włączając miliony mieszkańców w działania gospodarcze. Takie przemiany mają znaczenie, bo wiemy, że kiedy ludność, w tym zwłaszcza kobiety, zyskuje dostęp do usług finansowych otwiera to możliwości oszczędzania, budowania majątku, radzenia sobie z trudnościami finansowymi i podnoszenia poziomu życia" - dodaje dyrektor.

Główne wnioski zawarte w raporcie:

  • Więcej osób ma możliwości oszczędzania i inwestowania. Platformy takie, jak Yu'e bao firmy Alibaba sprawiają, że inwestowanie środków w różnorodne produkty finansowe jest bardziej dostępne nawet wśród osób o niskich dochodach. Takie rozwiązanie pozwala na inwestowanie środków pozostałych na kontach cyfrowych, co przekłada się na przyrostowe, długoterminowe oszczędności. W latach 2013 do 2016 platforma Yu'e bao rozwinęła się na tyle, że obecnie zarządza kapitałem w wysokości 117 miliardów dolarów na rzecz ponad 152 milionów klientów.
  • Finanse cyfrowe przyczyniają się do znacznego zwiększenia dostępu do kapitału dla drobnych kupców. Do września 2016 r. jeden z dostawców, Ant Financial firmy Alibaba, spółka zarządzająca platformą Alipay, udzielił w sumie ponad 740 miliardów RMB (107,3 miliardów dolarów) pożyczek na rzecz 4,11 milionów małych i bardzo małych przedsiębiorstw i przedsiębiorców.
  • Duże ilości danych generowanych w platformach umożliwiają budowanie historii kredytowej i ułatwiają dostęp do pożyczek zwłaszcza wśród ludności o niskich dochodach zwyczajowo wykluczonej z systemów finansowych. Na przykład firma Sesame Credit oferuje alternatywne sposoby ocen zdolności kredytowej przez ocenę historii kredytowej, zachowań finansowych, zdolności umownych, tożsamości oraz sieci społecznościowych użytkowników.

W raporcie znalazło się także potwierdzenie tego, że zarówno Alipay, jak i WeChat rozszerzają swoją działalność poza teren Chin i obie firmy inwestują w duże przedsiębiorstwa typu fintech i obsługi płatności. Inne duże platformy komunikacyjne idą w ich ślad, ponieważ możliwości wykorzystania istniejących sieci społecznościowych i platform e-handlu w zakresie zwiększania płatności cyfrowych i integracji finansowej są szczególnie duże w krajach, gdzie popularność smartfonów rośnie przy jednoczesnej współpracy między sektorami prywatnymi i publicznymi.

  • W Republice Południowej Afryki 78 procent ruchu w internecie odbywa się poprzez kanały mobilne, co jest jednym z najwyższych wyników na świecie. Jednak pomimo ciągłego wzrostu wskaźników przyjęcia tylko 15 procent mieszkańców RPA potwierdziło dokonanie zakupu na telefonie w miesiącu poprzedzającym badania przeprowadzone w 2016 r.
  • W Indiach zarówno Ant Financial, jak i Tencent wykupiły udziały na krajowym rynku płatności mobilnych, który cieszy się szybkim wzrostem w świetle nowych przepisów. Tylko firma Ant Financial zainwestowała 900 milionów dolarów w spółkę PayTM, a także udostępniła jej pracowników i doświadczenie techniczne. W wyniku tej inwestycji spółka PayTM w zaledwie kilka lat zwiększyła liczbę użytkowników z 5 milionów do około 200 milionów.
  • Indonezja była najszybciej rosnącym rynkiem m-handlu w 2016 roku, notując wzrost o 155% w okresie od stycznia 2016 roku do stycznia 2017 roku. Część wzrostu może być powiązana z wprowadzeniem na rynek w 2015 roku rozwiązania Instant Mobile Payments firmy BBM Pay. Popularna aplikacja komunikacyjna BBM ma ponad 55 milionów użytkowników w Indonezji i ciągle się rozwija.
  • Rynki Ameryki Południowej mają infrastrukturę konieczną do zbudowania ekosystemów płatności podobnych do rozwiązań w Chinach. 59% populacji Ameryki Południowej korzysta z mediów społecznościowych, a 52% łączy się z tymi usługami na telefonach. Jednak rynek płatności cyfrowych pozostaje rozdrobniony, a żaden z dostawców płatności nie zdecydował się na połączenie usług z platformami społecznościowymi. Nie ma też rozwiązań proponujących odwrotne połączenie usług.

Więcej informacji na temat raportu można uzyskać od ekspertów Better Than Cash Alliance pozostających do dyspozycji.

Źródło: Better Than Cash Alliance

KONTAKT:

Angela Corbalan

dyrektor ds. komunikacji

tel. (+1) 917 224 9109

e-mail: angela.corbalan@uncdf.org

Inicjatywa Better Than Cash Alliance opiera się na współpracy partnerskiej rządów, firm i organizacji międzynarodowych na całym świecie, którym przyświeca cel przyspieszenia odejścia od płatności gotówkowych na rzecz płatności cyfrowych w celu walki z ubóstwem i szerzenia integracyjnego wzrostu gospodarczego. Fundusz rozwoju kapitałowego Organizacji Narodów Zjednoczonych pełni rolę sekretariatu.

Więcej informacji można znaleźć na stronie www.betterthancash.org lub śledząc @BetterThan_Cash.

Logo - https://mma.prnewswire.com/media/460828/better_than_cash_alliance_logo.jpg

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 20.04.2017, 11:18
Źródło informacji PR Newswire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ