Newsletter

MC: Młodzi Twórcy w sieci – raport z badania NASK (komunikat)

30.05.2019, 14:40aktualizacja: 30.05.2019, 14:40

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- MC informuje:

Takich badań jeszcze nie było! Eksperci NASK przygotowali i przeprowadzili badanie dotyczące młodych twórców internetowych. Ankieterzy porozmawiali z setką młodych, pozytywnie zaangażowanych blogerów, vlogerów, YouTuberów. Zapytali o ich pasje, źródła motywacji oraz doświadczenia związane z intensywną działalnością w sieci. Zaskoczenia? Sprawdźcie sami. Poznajcie Młodych Twórców.

Dlaczego to badanie jest takie wyjątkowe? Dlatego, że niemal wszystkie dotychczasowe raporty koncentrowały się na niebezpiecznych i ryzykownych zachowaniach w sieci oraz cyberzagrożeniach. Do tej pory mało kto tak dokładnie zbadał pozytywne zaangażowanie młodych ludzi w Internecie. Zrobili to eksperci NASK. I uzyskali bardzo ciekawy obraz młodych użytkowników sieci.

Młodzi Twórcy

W badaniu wzięło udział 100 młodych internetowych twórców: 74 dziewczęta i 26 chłopców w wieku 13 – 18 lat. Ich cecha wspólna: ponadprzeciętna publiczna i pozytywna aktywność online. Nasi młodzi twórcy na swoich internetowych kanałach piszą/mówią m.in. o modzie, sztuce – w tym sztuce makijażu, fotografii, tańcu, sporcie, podróżach, literaturze, rękodziele, muzyce, zwierzętach i serialach. Robią to na tyle wciągająco i profesjonalnie, że na każdy ich wpis lub nagranie czeka rzesza fanów.

"Chcieliśmy się dowiedzieć, co sprawiło, że postanowili zacząć działać w sieci. Pytaliśmy o to, co ich motywuje, co daje największą satysfakcję, jak radzą sobie z relacjami ze swoimi fanami i rówieśnikami" – mówi Marcin Bochenek, dyrektor Pionu Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego NASK. "Zapytaliśmy także co dla nich znaczy – odnieść sukces, a także o blaski i cienie związane z ich aktywnością w sieci" – dodaje.

Najważniejsze wnioski płynące z badania?

Młody, aktywny i pozytywny internauta to najczęściej człowiek z wielką pasją, czerpiący inspirację do działania zarówno z Internetu, jak i z kontaktów w świecie offline. Aktywność w sieci często rozpoczynał dość przypadkowo, ale ma już na swoim koncie sporo sukcesów. Dba o relacje ze swoimi odbiorcami, szanuje ich czas i potrzeby. Stara się być profesjonalistą, stale się uczy, po to by być coraz lepszym. Swobodnie czerpie z zasobów Internetu, zręcznie porusza się w wirtualnym świecie bezpłatnych materiałów i narzędzi.

Online = offline?

"W przypadku młodych internetowych twórców – sfery ich życia online i offline przenikają się wzajemnie. Różnie postrzegają swoje funkcjonowanie w tych wymiarach. Dla części z nich to jeden świat, dla innych – dwa zupełnie inne światy. Wielu uważa też, że działania online inspirują ich aktywność offline lub odwrotnie" – mówi Marcin Bochenek z NASK, jeden z autorów badania. "Nasi respondenci wskazują na różne powody, które skłoniły ich do podjęcia aktywności online. To najczęściej chęć samorealizacji i rozwijania własnych pasji, ale także zachęta rówieśników i wzorowanie się na innych internautach, którzy prowadzą podobne działania" – dodaje.

Jak wynika z badania – aktywność online przynosi młodym ludziom ogromną satysfakcję. Z dwóch powodów. Po pierwsze pozwala im na nawiązywanie bliskich i serdecznych relacji z odbiorcami, a po drugie – umożliwia samodoskonalenie się i budowanie własnej niezależności.

Relacje w sieci, a zwłaszcza kontakt z odbiorcami, stanowią podstawę działalności młodych ludzi w Internecie. Nadają jej sens. Zdobycie uznania i akceptacji ze strony odbiorców jest dla nich bardzo istotne. Pozytywne opinie fanów są dla nich ważnym impulsem do kontynuowania oraz rozwijania twórczości.

W narracji młodych twórców upublicznienie pasji czy hobby w Internecie wiąże się z wieloma pozytywnymi i wzmacniającymi doświadczeniami. Nasi badani mówią o poczuciu przekroczenia własnych ograniczeń, otwarciu się na świat, nabywaniu pewności w prezentowaniu własnych poglądów i osiągnięć, ale również o pozbywaniu się nadmiernego krytycyzmu wobec siebie czy nieśmiałości. Czują, że tworzenie w Internecie dosłownie zmienia ich życie.

Internetowa aktywność to także okazja do zdobywania nowych umiejętności. Choć w kwestii nabywania wiedzy i kompetencji wykorzystywanych w działaniach online opinie naszych badanych wyraźnie się różnią. Część młodych twórców jest przekonana o wysokim poziomie swoich umiejętności i uważa je za wystarczające, a rozwiązania ewentualnych problemów szuka w Internecie. W opozycji do nich stoi druga grupa respondentów, która ciągłe zdobywanie nowych umiejętności uważa za bardzo potrzebne – wręcz niezbędne – do dalszego rozwoju.

Co ciekawe, obie grupy internautów są zgodne, co do konieczności stałego poszerzania swojej wiedzy w zakresie bezpieczeństwa online.

Nie zawsze jest różowo

Działalność w Internecie ma też swoje ciemne strony. "Wielu młodych, pozytywnych twórców Internetu miało kontakt z bardzo ostrą krytyką i agresją w sieci, szczególnie na początku swojej działalności. Trudno było im sobie z nią poradzić. Tym bardziej, że najczęściej przy rozwiązywaniu problemów nie było z nimi dorosłych" – mówi Marcin Bochenek z NASK.

Zdobywane w Internecie doświadczenia mają dla młodych twórców – jak sami twierdzą – wymiar wychowawczy. Z jednej strony – uczą się nie przejmować nieżyczliwymi opiniami. Z drugiej – mają możliwość wykorzystania merytorycznej krytyki do poprawiania swojej działalności twórczej.

Niełatwo im również radzić sobie z popularnością, często dość niespodziewaną.

Nastolatkom brakuje dorosłych w sieci. Dorośli nie towarzyszą im w świecie online. Badanie pokazuje, że młodzi ludzie nie oczekują od dorosłych technicznej wiedzy, a bardziej zainteresowania ich życiem online, możliwości poradzenia się w trudnej sytuacji, skonsultowania swoich pomysłów i działań w sieci. Pełny raport z badania jest dostępny na stronie www.akademia.nask.pl

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)

kom/ kub/ mark/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 30.05.2019, 14:40
Źródło informacji MC
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ