Pobierz materiał i Publikuj za darmo
CBA informuje:
Funkcjonariusze wydziału postępowań kontrolnych poznańskiej delegatury Centralnego Biura Antykorupcyjnego przeprowadzili czynności analityczno – informacyjne dotyczące sprzedaży nieruchomości o powierzchni 41,7807 ha położonej w Jarocinie. Sprzedaż miała się odbyć w drodze przetargu pisemnego ograniczonego. Jak wynika ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Miasta i Gminy Jarocin, nieruchomości te zakwalifikowane zostały jako tereny z przewagą obiektów produkcyjnych, składów i magazynów oraz usług (tereny skoncentrowanej aktywności gospodarczej) – z wyłączeniem aktywności związanych z produkcją rolniczą i obsługą rolnictwa. Wbrew treści studium, władze Miasta i Gminy Jarocin zdecydowały się na sprzedaż ww. nieruchomości na cele rolne, zawężając krąg potencjalnych nabywców do osób uprawnionych do nabywania nieruchomości rolnych, zgodnie z ustawą z dnia 1 kwietnia 2003 roku o kształtowaniu ustroju rolnego. Cenę wywoławczą za tę nieruchomość, położoną w granicach Miasta Jarocin, określono na 3.355.000,00 zł, tj. około 8 zł/m2.
23 maja 2019 roku, tj. w dniu, w którym miała odbyć się część jawna przetargu, funkcjonariusze udali się do Urzędu Miejskiego w Jarocinie i uczestniczyli w części jawnej przetargu. Wówczas zauważyli, że koperty zawierające oferty zostały już wcześniej otwarte przez pracowników Urzędu Miejskiego. Przewodniczący komisji przetargowej wyjaśnił, że otwarcia kopert z ofertami dokonano wcześniej, w celu sprawdzenia, czy oferenci spełniają warunki przetargowe i kwalifikują się do uczestnictwa w przetargu.
Jak ustalili funkcjonariusze poznańskiej delegatury CBA, dokonanie otwarcia kopert z ofertami na etapie kwalifikowania oferentów do przetargu było sprzeczne z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2004 r. w sprawie sposobu i trybu przeprowadzania przetargów oraz rokowań na zbycie nieruchomości. Wystąpienie takiej sytuacji stworzyło nadto możliwość wglądu w treść oferty i okazję do wywierania wpływu na wynik przetargu poprzez manipulację przebiegiem postępowania np. w wyniku korygowania treści oferty lub jej profilowania pod kątem ofert konkurencyjnych, przed oficjalną czynnością otwarcia kopert z ofertami. W szczególności mogło dojść do ujawnienia ceny zawartej w ofercie, co godzi w zasadę uczciwej konkurencji oraz zasadę niejawności ofert przed momentem ich otwarcia w części jawnej przetargu.
Biorąc pod uwagę ww. okoliczności, pismem z dnia 24 maja 2019 roku, Delegatura CBA w Poznaniu wystąpiła do Burmistrza Jarocina z wnioskiem o unieważnienie ww. przetargu. W dniu 28 maja 2019 roku Burmistrz Jarocina wydał zarządzenie w sprawie jego unieważnienia.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe.(PAP)
kom/ dma/ mark/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 14.06.2019, 10:50 |
Źródło informacji | CBA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |