Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Małe i średnie przedsiębiorstwa generują 74 proc. krajowego PKB i zatrudniają 70 proc. spośród ogólnej liczby pracujących. O tym, jakie rozwiązania są potrzebne, by dobrze mogła się rozwijać ich aktywność biznesowa online, rozmawiali w poniedziałek uczestnicy panelu „Rola MŚP w polskiej gospodarce - jak działać, by tworzyć dobre prawo dla przedsiębiorczości e-commerce?”.
„Internet, wyszukiwarki i platformy do e-commerce pozwoliły sektorowi małego i średniego biznesu praktycznie na równi konkurować z dużym biznesem. To nigdy wcześniej nie było możliwe. Dzisiaj mały gracz w ramach e-commerce może być dużym dostawcą dla konsumenta - podkreślał Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców. - Jeżeli chcemy regulować tę branżę i tworzyć standard rynku nie tylko w Polsce, ale i w Unii Europejskiej, powinniśmy to robić w taki sposób, aby nie tworzyć kolejnych utrudnień wejścia na ten rynek dla małych przedsiębiorstw, jednocześnie broniąc go przed graczami spoza Unii Europejskiej” – stwierdził.
Na problem nierównej konkurencji z azjatyckimi podmiotami zwracała uwagę również Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej. „Konieczne jest uszczelnienie systemu VAT i pobór cła, by wyrównać szanse polskich przedsiębiorców. Polscy przedsiębiorcy są fantastyczni, świetnie sobie radzą, ale potrzebują wsparcia rządowego” - powiedziała.
Jak zaznaczyła, jest to nie tylko kwestia cła i podatku VAT. „Co roku powstaje kilka tysięcy sklepów internetowych, ale wiele z nich upada, bo nie radzą sobie biznesowo, nie radzą sobie z otoczeniem prawnym” – wskazała. Jej zdaniem największym bólem dla małych i średnich przedsiębiorców są częste zmiany prawne. „Przedsiębiorcy nie nadążają za tymi zmianami, które po pierwsze są bardzo dynamiczne, a po drugie – obszerne - oceniła. - Jeszcze niedawno przygotowywaliśmy się do wdrożenia RODO, niektórzy jeszcze są w trakcie, a już mamy na horyzoncie regulacje dotyczące e-privacy. Postulujemy, żeby zmiany prawne były prowadzone racjonalnie” – podsumowała.
Damian Zapłata, wiceprezes Allegro.pl apelował z kolei o wsparcie państwa w działalności eksportowej. „Również w obszarze eksportu e-commerce staje się jednym z głównych kanałów. Wiele państw świadomych tego bardzo intensywnie wspiera tego typu działanie firm. Tego również potrzebują polscy przedsiębiorcy - powiedział. - Już dziś sprzedaż zagraniczna realizowana przez polskie firmy e-commerce to 55 mld zł. Ta liczba powinna się podwoić, potroić, a nawet pięciokrotnie zwiększyć, ale aby się to stało, nasze firmy muszą mieć wsparcie” - ocenił.
W opinii posła Michała Cieślaka polskie regulacje są „na właściwym poziomie”. „Kwestia dotyczy tego, żeby znaleźć mechanizm, by były one przestrzegane - ocenił. - Rynek e-commerce staje się bardzo poważną częścią polskiej gospodarki, dlatego powołaliśmy parlamentarny zespół ds. e-commerce. Ma on stanowić forum i przestrzeń do tego, aby branża miała swoje miejsce, w którym może przedstawić to, co ją boli, i w jaki sposób chce kształtować przepisy” – powiedział parlamentarzysta.
W tym roku Kongres 590 odbywa się już po raz czwarty. Do Jasionki koło Rzeszowa przyjechali przedstawiciele biznesu, świata nauki, polityki i administracji. Jak podkreślają organizatorzy, spotkanie jest unikalnym forum wymiany doświadczeń, idei i argumentów. Wydarzeniu patronują najważniejsze państwowe instytucje z Prezydentem RP i Prezesem Rady Ministrów na czele.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 07.10.2019, 15:33 |
| Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Rusza XXVII edycja konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - innowacje, które zmieniają rzeczywistość
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłasza start XXVII edycji konkursu „Polski Produkt Przyszłości” - jednego z najważniejszych przedsięwzięć promujących polskie innowacje. PARP wyróżnia projekty, które dzięki swojej nowatorskości, potencjałowi rynkowemu i użyteczności przyczyniają się do rozwoju gospodarki oraz wzmocnienia pozycji Polski na arenie międzynarodowej.- 06.11.2025, 16:28
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Go Global Travel przekształca się w Yanolja Go Global, rozpoczynając nową erę globalnych innowacji w branży turystycznej B2B
Zmiana marki odzwierciedla integrację firmy z Yanolja Group oraz jej misję promowania innowacji i globalnego rozwoju poprzez technologie i dane.- 06.11.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ