Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W ciągu pierwszych miesięcy 2020 roku ceny paliw spadły o ok. 30%, a asfaltów drogowych średnio o ok. 15% . W 2020 roku również wskaźniki waloryzacyjne dla nawierzchni bitumicznej i betonu spadły odpowiednio o 0,6530 i o 0,7293 w stosunku do grudnia 2019 r. To prawidłowa reakcja mechanizmu waloryzacji na spadające od stycznia ceny asfaltów i paliwa (ta ostatnia ma duży wpływ m.in. na bezpośrednie ceny materiałów i ich transportu, a także pracę sprzętu budowlanego) przy jednocześnie stałym poziomie lub relatywnie niskim wzroście cen pozostałych czynników cenotwórczych.
Nowy system waloryzacji bierze pod uwagę szereg kluczowych dla robót drogowych wskaźników publikowanych przez GUS i na ich podstawie wyliczany jest wskaźnik korygujący cenę. Porównując linie zmian wskaźników publikowanych przez GUS na wykresach z danymi rynkowymi wskazanymi na początku np. dla paliw i stali, zauważyć należy zbieżny przebieg krzywych zmian cen, co świadczy o prawidłowości przyjętych do waloryzacji wskaźników.
Od stycznia 2019 do grudnia 2019 r., w oparciu o dostępne dane opublikowane przez GUS, wskaźnik korygujący ceny dla nawierzchni bitumicznej wyniósł 102,4093, natomiast dla nawierzchni betonowej 102,4868. Biorąc pod uwagę rynkowe ceny i dane GUS w 2019 roku, charakteryzujące się wzrostami i spadkami zależnie od okresu roku, należy uznać, że wyliczone w oparciu o nowy mechanizm waloryzacyjny wskaźniki, oddają realny obraz zmian cen na rynku.
Podsumowując analizę danych rynkowych i wskaźników GUS, zarówno w roku 2019 jak i początku roku 2020, można stwierdzić, że nowy mechanizm waloryzacji prawidłowo oddaje zmiany cen na rynku robót drogowych, odpowiednio reagując zarówno na ich wzrosty, jak i spadki.
Funkcjonowanie nowych zasad mogliśmy już zweryfikować przy rozliczaniu m.in. płatności za prace zabezpieczające na budowie autostrady A1 pomiędzy węzłami Częstochowa Północ i Częstochowa Blachownia.
Obecnie limit waloryzacyjny wynosi (+/-) 5, co oznacza, że maksymalna dopłata bądź korekta nie wyniesie więcej niż 5 proc. od wartości Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej w umowie z wykonawcą.
Stawiamy na decyzyjność i otwartość oraz zdolność do rozwiazywania problemów. Rozmawiamy z każdym wykonawcą już na etapie przetargu, kiedy pojawiają się ewentualne wątpliwości i zadawane są pytania. Wszystko po to, aby wykonawcy dobrze skalkulowali swoje oferty, właściwie oszacowali zadanie, którego realizacji świadomie się podejmują. To sprawiedliwe podejście, ale musi być też konsekwentne. Dlatego nie możemy automatycznie i bezpodstawnie dopłacać do kontraktów. To nie byłoby fair wobec oferentów, którzy złożyli nieco wyższe oferty w przetargu.
Przewidywalne i dające się skalkulować ryzyko, równa się stabilizacja. Jednym z głównych założeń nowych zasad waloryzacyjnych jest to, że jedną połowę ryzyka związanego ze wzrostem kosztów realizacji kontraktów przejmują wykonawcy, a drugą połowę zamawiający (GDDKiA). Przyjęto, że 50% wartości kontraktu podlega waloryzacji. Takie podejście ma zapobiec sytuacji niekontrolowanego i nieograniczonego wzrostu kosztów inwestycji drogowych.
Współpraca GDDKiA oraz GUS od końca 2018 roku zaowocowała stworzeniem nowego narzędzia pomagającego w wyliczeniach waloryzacji kosztów kontraktów. Informowaliśmy o tym tutaj.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.06.2020, 13:15 |
Źródło informacji | GDDKiA |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Prawo.pl: kasowe rozliczenie PIT może nie cieszyć się zainteresowaniem przedsiębiorców PAP
W tym roku po raz pierwszy przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z opcji tzw. PIT-u kasowego. Nowe rozwiązanie miało ułatwić firmom rozliczenia z fiskusem, jednak wielu ekspertów wskazuje, że zostało ono obwarowane zbyt dużą liczbą ograniczeń i wymogów – podaje Prawo.pl.- 03.02.2025, 14:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Rammelburg Castle as a potential residence for Elon Musk - invitation to visit
Peter Karl Jugl refers to the Bild article from January 30, titled “This Could Be Elon Musk’s New European Headquarters”. Jugl, Managing Director of Deutsche Baukultur Dienstleistungs GmbH, which owns Rammelburg Castle, is offering the visionary entrepreneur Elon Musk the historic property as a weekend retreat, holiday residence, or company headquarters. As a great admirer of Musk’s innovative projects and his commitment to the future of humanity, Jugl would even be willing to gift him the castle.- 03.02.2025, 13:13
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Image
Efektywna logistyka dla e-commerce, przemysłu farmaceutycznego, kosmetycznego i odzieżowego: Asseco CEIT wprowadza AGV U800AR firmy Mushiny
Firma Asseco CEIT, wiodący dostawca zaawansowanych i solidnych rozwiązań technologicznych dla przemysłu, ogłasza rozpoczęcie współpracy z producentem nowoczesnych autonomicznych robotów mobilnych (AGV), firmą Mushiny Co., Ltd. W ramach tej współpracy Asseco CEIT poszerza swoje portfolio o nowy produkt - AGV U800AR.- 03.02.2025, 11:56
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Asseco CEIT
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ