Newsletter

Tarcza antykryzysowa dla biznesu: eksperci o zamówieniach publicznych w dobie epidemii

22.06.2020, 11:09aktualizacja: 22.06.2020, 11:09

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PARP/Tarcza Antykryzysowa dla Biznesu - grafika
PARP/Tarcza Antykryzysowa dla Biznesu - grafika
Czy zamawiający może unieważnić postępowanie o zamówienie publiczne, powołując się na COVID-19? Czy okoliczności związane z epidemią mogą uchronić wykonawcę przed utratą wadium? – m.in. na takie pytania odpowiadali eksperci podczas wideokonferencji zorganizowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości.

Nowym przepisom i rozwiązaniom stosowanym w związku z epidemią COVID-19 poświęcone było środowe webinarium „Zamówienia publiczne w dobie epidemii – praktyczne wskazówki dotyczące prowadzenia postępowań”.

Bogdan Artymowicz, dyrektor Departamentu Prawnego Urzędu Zamówień Publicznych, podkreślał, że ze względu na rozprzestrzenianie się koronawirusa UZP rekomendował, by wszystkie postępowania o udzielenie zamówień publicznych, a nie tylko te o wartości powyżej progów unijnych, były prowadzone elektronicznie.

„Wychodząc w kierunku oczekiwań rynku, zarówno wykonawców, jak i zamawiających, UZP propaguje, aby komunikacja dla postępowań poniżej progów unijnych również odbywała się elektronicznie” – zaznaczył.

Dyrektor Artymowicz przypomniał, że UZP zajął również stanowisko w sprawie jawności otwierania ofert w warunkach epidemicznych. „Urząd Zamówień Publicznych wydał opinię, zgodnie z którą zasada jawności jest realizowana również poprzez możliwość uczestniczenia w jawnej sesji otwarcia ofert online” – wskazał.

Jak zauważył, epidemia spowodowała także utrudnienia w uzyskaniu dokumentu dotyczącego braku podstaw do wykluczenia z postępowania. Dlatego UZP uznał, że w takich sytuacjach zastosowanie mają przepisy odnoszące się do zagranicznych przedsiębiorców, którzy w określonych sytuacjach mogą dostarczyć własne oświadczenie.

„Gdybyśmy przyjęli, że przepis par. 7 ust. 3 rozporządzenia w sprawie rodzaju dokumentów, jakich może żądać zamawiający, miałby zastosowanie wyłącznie do podmiotów zagranicznych, stawialibyśmy w nierównej sytuacji naszych polskich przedsiębiorców” – wyjaśniał.

Dyrektor apelował też, by zamawiający za każdym razem analizowali, czy rzeczywiście mają prawo zatrzymać wadium.

„Zwracam się o rozwagę do zamawiających co do zatrzymywania wadium, aby badać okoliczności i uwzględniać sytuację nadzwyczajną, sprawdzać, czy niemożność zawarcia umowy po stronie wykonawcy nie wynika z przyczyn od niego niezależnych” – powiedział.

Ewa Wiktorowska, prezes zarządu Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Konsultantów Zamówień Publicznych i członek Rady Zamówień Publicznych zwróciła uwagę, że już w pierwszej ustawie o szczególnych rozwiązaniach przeciwdziałania i zwalczania COVID-19 znalazły się przepisy dotyczące zamówień publicznych.

„Nie ma wątpliwości, że celem tej ustawy było wprowadzenie przepisów, które by zapewniły możliwość kontynuacji realizacji zamówień” – oceniła.

Chodzi o regulacje dotyczące możliwości dokonywania zmian umów, obniżenia i odstąpienia od kar umownych i odszkodowań czy zwolnienia z odpowiedzialności z tytułu naruszenia dyscypliny finansów publicznych.

„Składając wniosek o zmianę umowy, wykonawca nie musi się powoływać na okoliczności, które bezpośrednio go dotyczyły, ale może się powoływać na te same okoliczności, wskazując, że one dotyczyły jego podwykonawców” – zaznaczyła.

Mec. Jerzy Pieróg, członek Rady Zamówień Publicznych, adwokat Kancelarii Prawnej PIERÓG & Partnerzy specjalizującej się w zamówieniach publicznych, przeanalizował przesłanki uprawniające zamawiającego do unieważnienia postępowania o udzielenie zamówienia publicznego.

„Aby móc unieważnić takie postępowanie, zamawiający musi się odwołać do przepisów Prawa zamówień publicznych, a nie żadnych innych szczególnych przepisów, ponieważ takich szczególnych przepisów nie ma – zauważył. - Z całego katalogu przesłanek pozwalających na unieważnienie postępowania [w warunkach epidemii] zamawiający może skorzystać co najwyżej z jednej, to jest z przesłanki z art. 93 ust. 1 pkt 6” – wskazał.

Zgodnie z tym przepisem zamawiający może unieważnić postępowanie o udzielenie zamówienia, jeżeli „wystąpiła istotna zmiana okoliczności powodująca, że prowadzenie postępowania lub wykonanie zamówienia nie leży w interesie publicznym, czego nie można było wcześniej przewidzieć”.

„Praktycznie jedyną trudność sprawia wykazanie interesu publicznego w unieważnieniu postępowania, bo interes zamawiającego nie jest tożsamy z interesem publicznym, przynajmniej tak traktuje to orzecznictwo” – podkreślił mec. Jerzy Pieróg.

Zaznaczył przy tym, że po trzech miesiącach trwania stanu epidemii zamawiającym będzie także coraz trudniej wykazać, że nie mogli przewidzieć pewnych okoliczności.

Z kolei dr hab. Paweł Nowicki z Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, również członek Rady Zamówień Publicznych, przywoływał wytyczne Komisji Europejskiej w sprawie stosowania ram dotyczących zamówień publicznych w sytuacjach nadzwyczajnych związanych z kryzysem wywołanym epidemią COVID-19.

Jak mówił, krajowe przepisy w sprawie zamówień publicznych warto oceniać przez pryzmat tych unijnych wytycznych.

„Dobre jest na pewno to, że Komisja jednoznacznie potwierdziła kwestie związane z tą nieprzewidywalnością – powiedział. - To może być cenna informacja zarówno dla wykonawców, jak i zamawiających. Już widzimy takie przypadki, że jedna czy druga strona podpierała swoje stanowisko właśnie poprzez pryzmat wytycznych Komisji” – dodał.

„Tarcza antykryzysowa dla biznesu” to cykl edukacyjnych wideokonferencji nt. rozwiązań przygotowanych dla przedsiębiorców w ramach tzw. tarczy antykryzysowej. Podczas konferencji eksperci m.in. z zakresu prawa pracy, finansów, podatków, ekonomii, ubezpieczeń społecznych czy zamówień publicznych opowiadają o zmianach w przepisach i odpowiadają na pytania uczestników.

W przyszłym tygodniu w ramach cyklu zaplanowane są webinaria: „Tarcza antykryzysowa – wsparcie z ZUS” (wtorek, 23 czerwca), „Branża turystyczna: praktyczne rozwiązania, bon turystyczny” (środa, 24 czerwca) oraz „Oferta ARP w ramach Tarczy Antykryzysowej” (czwartek, 25 czerwca).

Więcej informacji oraz szczegółowy harmonogram webinariów: www.parp.gov.pl/tarcza.

Partnerami cyklu „Tarcza antykryzysowa dla biznesu” są: Ministerstwo Finansów, Krajowa Administracja Skarbowa, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Agencja Rozwoju Przemysłu, Polski Fundusz Rozwoju, Urząd Zamówień Publicznych, Bank Gospodarstwa Krajowego, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Krajowy Punkt Kontaktowy ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 22.06.2020, 11:09
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ