Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Według Śleszyńskiego, zobowiązania Orlenu wobec Komisji Europejskiej w związku z przejęciem Lotosu to okazja do rozmów z partnerami, którzy nie tylko rozważają zainwestowanie w aktywa obu spółek, ale oferują długofalową i strategiczną współpracę, m.in. poprzez obecność Orlenu na nowych rynkach.
„Dla połączonego koncernu pojawiła się możliwość wykonania skoku do przodu” – deklarował Śleszyński. Wskazywał w tym kontekście na potencjalne partnerstwa w zakresie inwestycji w nowoczesne technologie w zakresie odnawialnych źródeł energii (OZE) czy wchodzenia w wysokomarżową produkcję petrochemiczną.
Według niego, decyzje Komisji Europejskiej w zakresie polityki klimatycznej zmuszają Orlen do tego, żeby poszukać potencjału poza podstawowym biznesem. „Popyt na produkty paliwowe będzie się kurczył, dlatego zbudowanie relacji z partnerem nie tylko w Polsce i w regionie byłoby naszą odpowiedzią na te cywilizacyjne wyzwania” – mówił Śleszyński.
Podkreślał, że celem PKN Orlen jest budowa koncernu multienergetycznego, który wykona zwrot ku zielonej energii (lądowej i morskiej energii wiatrowej oraz fotowoltaice), ale jednocześnie rozwijającego też takie działania, jak sprzedaż detaliczna.
„Naszym celem jest budowa długoterminowej wartości” – podsumował szef biura inwestycji kapitałowych PKN Orlen.
Uczestnicy debaty w Karpaczu, poświęconej fuzjom i przejęciom PKN Orlen, podkreślali korzyści podjętej i zaakceptowanej przez Komisję Europejską decyzji o połączeniu Orlenu z Lotosem.
Prezes Lotosu Paweł Majewski wskazywał, że połączenie Orlenu nie tylko z Lotosem, ale też z Energą i PGNiG pozwoli na uzyskanie synergii w zakresie zakupów, wydobycia oraz rozwoju w obszarze paliw alternatywnych. „Powstanie ogromny kapitał inwestycyjny i intelektualny” – mówił Majewski.
Marcin Roszkowski, prezes Instytutu Jagiellońskiego i wydawca BiznesAlert.pl przekonywał, że
połączone spółki mogą dużo skuteczniej odpowiadać na potrzeby klientów. Według niego, jest to też szansa na konieczną transformację energetyczną polskiej gospodarki w obliczu rosnących opłat za emisję dwutlenku węgla.
Andrzej Sadowski, prezydent Centrum im. Adama Smitha podkreślał, że przed wejściem do UE ówczesne polskie rządy „przegapiły historyczne momenty”, kiedy należało działać na rzecz koncentracji rozdrobnionej branży i stworzenia koncernu paliwowo-energetycznego zdolnego do konkurowania na rynku europejskim. „Proces fuzji jest spóźniony o dwie dekady” – mówił Sadowski.
Według niego, w wyniku transformacji rynkowej rosło będzie znaczenie energii – „bez której nie istnieje żadna gospodarka i społeczeństwo” i która może stać się walutą przyszłości, porównywalną ze złotem.
Sadowski wskazywał też, że wzmocniony koncern może być elementem bezpieczeństwa finansowego dla polskich rodzin. „Jeżeli nowy podmiot potrzebuje pieniędzy na inwestycje, to może stworzyć okazję do bezpiecznego lokowania oszczędności obywateli, którzy przy wyzerowanych stopach w bankach nie mają w co inwestować” – mówił ekspert Centrum im Adama Smitha.
Z kolei zdaniem Witolda Modzelewskiego, prezesa Instytutu Studiów Podatkowych, wskutek funkcjonowania na rynku dwóch dużych konkurujących spółek paliwowych – „pierwszego i czwartego podatnika Rzeczpospolitej” – zamiast jednej, rozwinęła się sfera nieopodatkowanych obrotów i przychodów, co powoduje utratę przychodów firm oraz państwa z akcyzy, VAT czy podatków dochodowych. Modzelewski wskazywał, że według „ostrożnych szacunków” skala utraconych przychodów sięga 7 proc. Według niego, fuzja pomoże „zlikwidować przestrzeń i pole dla tego rodzaju działań”.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
POBIERZ ZAŁĄCZNIKI
| Data publikacji | 24.09.2020, 18:45 |
| Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Olsztynek: ORLEN otworzył pierwszy hub szybkiego ładowania samochodów elektrycznych
Przy trasie S7 na MOP Olsztynek Południe uruchomiony został pierwszy hub ładowania pojazdów elektrycznych sieci ORLEN Charge. „W perspektywie dwóch lat zamierzamy uruchomić ponad 50 takich hubów, wzdłuż głównych tras przejazdowych” - zapowiedział Marek Balawejder, członek zarządu ds. Sprzedaży Detalicznej ORLEN.- 06.11.2025, 13:05
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Go Global Travel przekształca się w Yanolja Go Global, rozpoczynając nową erę globalnych innowacji w branży turystycznej B2B
Zmiana marki odzwierciedla integrację firmy z Yanolja Group oraz jej misję promowania innowacji i globalnego rozwoju poprzez technologie i dane.- 06.11.2025, 13:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
-
Image
Od plantacji na salony: jagodowe przetwory wśród laureatów „Złotych Innowacji 2025”
W Teatrze Kamienica w Warszawie ogłoszono wyniki konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail 2025” - jednego z najważniejszych wydarzeń branży spożywczej i handlu detalicznego w Polsce. W tegorocznej edycji polskie przetwory z owoców jagodowych zdobyły złoto i dwa wyróżnienia.- 06.11.2025, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ