Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Już za pięć PGNiG zamierza produkować biometan – produkt oczyszczania biogazu, czyli gazu powstałego w wyniku fermentacji materii organicznej - na poziomie miliarda metrów sześciennych rocznie. Biznesowym celem koncernu jest osiągnięcie pułapu 4 miliardów metrów sześciennych rocznie w 2030 r.
Strategia PGNiG zakłada rozwój rynku biometanu poprzez system franczyzowy, oparty na umowach dotyczących budowy lokalnych wytwórni. Do 2030 może powstać nawet 1,5-2 tys. takich instalacji. Koncern powołał już spółkę celową: PGNiG Biometan, która między innymi będzie organizować wsparcie finansowe dla potencjalnych franczyzobiorców – pełna oferta zostanie przedstawiona w I kwartale 2021.
„Stawiamy na bardzo istotne novum, czyli nie przetwarzanie kukurydzy, kiszonek różnego typu, które są normalnymi uprawami, tylko chcemy bazować na gnojowicy, tzw. pofermencie kurzym i resztkach organicznych” – zaznaczył Jarosław Wróbel.
PGNiG zaczyna praktycznie od zera: obecnie w Polsce nie ma żadnej biometanowni, podczas gdy na terenie Europy jest już ich ponad 700. Także liczba biogazowni, służących głównie do produkcji energii elektrycznej i cieplnej, w porównaniu do UE jest w naszym kraju niewielka, wynosi bowiem nieco powyżej 100. W Niemczech, gdzie biogaz wykorzystuje się od ponad 30 lat, jest ich blisko 9,5 tys. Tymczasem niezagospodarowane odpady organiczne samoistnie wytwarzają metan, który ucieka do atmosfery i wzmaga efekt cieplarniany.
PGNiG postrzega sektor biometanu przede wszystkim jako biznes. Zdaniem wiceprezesa Wróbla bariery w rozwoju tego obszaru to brak jasnych i czytelnych regulacji prawnych oraz myślenie że „gaz był, jest i będzie”.
Udział biometanu w polskim miksie energetycznym jest obecnie zerowy, a udział biogazu w instalacjach gazowych wynosi zaledwie 2,6 proc. „Jeżeli nie zabezpieczymy odpowiedniego poziomu dostaw biometanu w perspektywie najbliższych 30 lat, polski przemysł chemiczny, petrochemiczny może stać się niekonkurencyjny czy bardzo mało konkurencyjny na rynkach europejskich i rynkach światowych” – stwierdził Jarosław Wróbel.
Rynek biometanu nie jest jedyną zieloną inicjatywą PGNiG. Koncern stawia również na wodór. Zdaniem Arkadiusza Sekścińskiego, wiceprezesa zarządu PGNiG ds. Rozwoju, magazynowanie wodoru w dużych kawernach solnych i transportowanie wodoru w sieciach gazowniczych stało się specjalizacją PGNiG.
„W maju 2020 zarząd koncernu upublicznił koncepcje naszego programu wodorowego, podzielonego na kilka segmentów. Chcemy zajmować się jego produkcją, ale również oferowaniem klientom czy to w segmencie transportu, czy w energetyce” – powiedział Arkadiusz Sekściński.
Wiceprezes PGNiG ds. Rozwoju przedstawił również program poprawy efektywności energetycznej, która w ramach zielonej transformacji koncernu stanie się ważnym elementem strategii grupy kapitałowej.
„Jesteśmy przekonani, że w latach 2021-2026 możemy zaoszczędzić nawet 50 mln zł rocznie na działaniach związanych z efektywnością naszych kopalń, naszej produkcji czy dystrybucji gazu. Takim przykładem jest chociażby oddział w Odolanowie, który dzięki stosunkowo prostym rozwiązaniom oszczędza 13 mln zł rocznie w zakresie zarządzania energią” – powiedział Arkadiusz Sekściński.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.10.2020, 12:39 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Toyota CE na KNM 2025: musimy po kolei wprowadzać nowsze rozwiązania technologiczne
Europejskie normy emisji CO2, które wejdą w życie w 2030 r. sprawią, że Toyota nie będzie w stanie zrealizować celów emisyjnych hybrydami. Dlatego prezentujemy dzisiaj cztery samochody elektryczne, które wkrótce trafią do sprzedaży, aby klientom łatwiej było przesiąść się na elektryka i żeby mieli na to ochotę – powiedział Robert Mularczyk z Toyota Central Europe podczas VI Kongresu Nowej Mobilności w Katowicach.- 29.09.2025, 15:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
TRAKO 2025: Budimex jest przygotowany do budowy kolei dużych prędkości PAP
Najważniejsze kontrakty kolejowe Budimeksu w ostatnich latach to poprawa dostępu kolejowego do portu w Gdyni, przebudowa warszawskiego Dworca Zachodniego i modernizacja węzła w Czechowicach-Dziedzicach. Te projekty, wraz z pracami przy Rail Baltica, zdaniem Macieja Olka, członka zarządu, dyrektora operacyjnego budownictwa kolejowego, energetycznego i przemysłowego Budimeksu, świadczą o tym, że firma należy do liderów branży.- 29.09.2025, 11:26
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Płatności Union Pay szerzej akceptowane w Europie, obecnie w ponad 90% europejskich krajach i regionach
- 29.09.2025, 08:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PR Newswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ