Newsletter

Polityka i społeczeństwo

KPRM: E-usługowe podsumowanie stycznia (komunikat)

04.02.2021, 18:31aktualizacja: 04.02.2021, 18:32

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

– KPRM informuje:

W e-usługach bez zmian. Zainteresowanie nimi stale rośnie. W ostatnim miesiącu pobiliśmy kolejne rekordy. Styczeń 2021 r. był drugim najlepszym miesiącem w historii profilu zaufanego!

- W 2021 rok polska e-administracja weszła w świetnym tempie. W porównaniu rok do roku wiele z naszych e-usług odnotowuje dwu-, trzy- a nawet czterokrotne wzrosty – mówi minister Marek Zagórski, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Pik profilu

Sprawdziliśmy, jakie sprawy urzędowe w styczniu Polacy najchętniej załatwiali online. Przede wszystkim bardzo chętnie zakładali profil zaufany (PZ). Od 1 do 31 stycznia 2021 r. zdecydowało się na to 532 281 osób.

- To drugi najlepszy miesięczny wynik w historii profilu zaufanego. W ciągu jednego miesiąca więcej osób założyło PZ tylko w kwietniu ubiegłego roku. Wtedy zrobiło to 602 739 Polaków – mówi minister Marek Zagórski. – Porównując rok do roku – w ostatnim miesiącu założono niemal dwa razy więcej profili zaufanych, niż w styczniu 2020 r. – dodaje.

Patrząc na wyniki dzienne – w pierwszym miesiącu tego roku najwięcej profili założono 15 stycznia. Tego dnia zrobiło to 41 445 osób. Dzień wcześniej – 33 188. Uśredniając – każdego dnia stycznia 2021 r. profil zaufany zakładało ponad 17 tysięcy Polaków!

A jeśli Wy jeszcze nie macie profilu zaufanego – załóżcie już dziś! To proste, w większości przypadków można to załatwić przez internet. W naszym instruktażu podpowiadamy, jak to zrobić. Obejrzyjcie! e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet założyć profil zaufany – obejrzyj instruktaż.

Mając profil zaufany, dzięki któremu potwierdzicie w internecie swoją tożsamość, e-administracja staje przed Wami otworem. Załatwianie spraw urzędowych staje się łatwiejsze, niż kiedykolwiek.

Pisma, akty i wnioski

A skoro już przy sprawach urzędowych jesteśmy – oto, jakie e-usługi cieszyły się największą popularnością w styczniu tego roku. Po pierwsze – 352 776 osób dołączyło w styczniu do Rejestru Danych Kontaktowych (RDK). Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami. Po to, by usprawnić realizację spraw i umożliwić szybką komunikację. Jeśli zdecydujemy się dołączyć do RDK, w ważnych dla nas sprawach dostaniemy SMS-a, e-maila lub ktoś z urzędu do nas zadzwoni. Sami widzicie, że warto dołączyć do RDK.

Niespotykany dotąd wzrost odnotowała e-usługa Uzyskaj odpis aktu stanu cywilnego. W styczniu skorzystano z niej 26 914 razy, czyli 4,5 razy więcej niż w styczniu 2020 r.! Wtedy o odpisy aktu stanu cywilnego zawnioskowano online 5938 razy.

Niezmiennie rosnącą popularnością cieszy się też e-usługa Wyślij pismo ogólne. Od 1 do 31 stycznia 2021 r. do urzędów trafiło 173 411 takich elektronicznych pism, czyli prawie trzy razy więcej, niż rok wcześniej.

Ogólnie, to bardzo proste. Poznaj pismo ogólne i korzystaj! #ePolak potrafi – obejrzyj.

Wraz z nowym rokiem (a może z noworocznym postanowieniem) Polacy częściej niż zwykle wnioskowali online o nowe dowody osobiste. W styczniu zrobiły tak 40 624 osoby, czyli ponad dwa razy więcej, niż rok wcześniej.

W porównaniu ze styczniem 2020 r. – w tym roku o tysiąc osób więcej (3975) zgłosiło przez internet utratę dowodu tożsamości. Najwięcej Polaków - 218 - skorzystało z tej możliwości w poniedziałek 4 stycznia.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet złożyć wniosek o dowód osobisty – obejrzyj instruktaż.

Niemal trzykrotny wzrost popularności odnotowało też e-usługa Zgłoś urodzenie dziecka. W styczniu tego roku rodzice zarejestrowali online przyjście na świat 13 205 maluchów, rok temu – 4827.

e-Polak potrafi! Michał Czernecki tłumaczy, jak przez internet zgłosić narodziny dziecka – obejrzyj instruktaż.

Rekord jazdy

Nieustannie świetnie radzą sobie także e-usługi dla kierowców. W tym przypadku liderką jest Historia pojazdu. W styczniu tego roku skorzystano z niej 22 484 100 razy! To niemal 10 milionów więcej, niż przed rokiem!

Od 1 do 31 stycznia polscy kierowcy 793 727 razy sprawdzili online swoje punkty karne. To ponad 12 razy więcej niż rok wcześniej (styczeń 2020 r. - 64 532)! Jak to możliwe? Od 5 grudnia 2020 r. licznik punktów karnych jest dostępny także w naszej aplikacji mObywatel. Jak widać jej użytkownicy polubili tę usługę.

W pierwszym miesiącu tego roku 104 872 razy skorzystano z e-usługi Bezpieczny autobus. To niemal 15 tysięcy więcej niż w styczniu ubiegłego roku.

Sprawdź online swoje punkty karne. e-Polak potrafi! – obejrzyj spot.

Każdego dnia stycznia 2021 r. średnio 2401 razy zgłaszano online zbycie lub nabycie pojazdu. W sumie – od 1 do 31 stycznia tego roku – z tej e-usługi skorzystano 74 439 razy.

Wszystkie dostępne e-usługi znajdziecie na portalu GOV.pl. W styczniu tego roku odwiedziło go 14 801 988 unikalnych użytkowników. e-Polak potrafi!

***************

Projekt „Kampanie edukacyjno-informacyjne na rzecz upowszechniania korzyści z wykorzystywania technologii cyfrowych” realizujemy we współpracy z Państwowym Instytutem Badawczym NASK. Kampanie mają na celu promowanie wykorzystywania technologii w codziennym życiu przez osoby w różnym wieku, przełamywanie barier z tym związanych oraz wzrost cyfrowych kompetencji społeczeństwa. Projekt obejmuje cztery obszary: jakość życia, e-usługi publiczne, bezpieczeństwo w sieci i programowanie.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy Prawo prasowe. (PAP)

mmu/ kom/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.02.2021, 18:31
Źródło informacji KPRM
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ