Pobierz materiał i Publikuj za darmo
„Ta szeroko pojmowana koncepcja programu, ma w założeniu >>odczarować<< strach pacjenta przed gabinetem stomatologicznym” - mówiła Kamila Wojtulewska-Hańczaruk, inicjatorka i pomysłodawczyni programu Tu Nie Boli, dyrektor generalny Septodont, Europa Centralno-Wschodnia, Polska, kraje Bałtyckie, Rosja oraz CIS. „Jesteśmy w XXI wieku, rośnie nasza świadomość, mamy do dyspozycji znakomite leki, urządzenia, a mimo wszystko jest to nadal ogromny problem” - dodała.
„Lekarz stomatolog, choć jest zawodem zaufania publicznego, postrzegany jest przez pacjentów jako osoba zadająca ból. I leczenie stomatologiczne kojarzy się z lękiem przed bólem. 4 na 10 pacjentów doświadcza go w sposób umiarkowany, a 1 na 6 on paraliżuje. Najczęściej źródłem tego lęku są złe doświadczenia z dzieciństwa, ale też to, co dzieci słyszą od rodziców” - wyjaśniała Agnieszka Łykowska-Tarnowska, lekarz stomatolog, psycholog kliniczny w Centrum Psychoterapii Interego.
Jak poinformowała Kamila Wojtulewska-Hańczaruk, realizacja programu rozpoczęła się od holistycznego szkolenia lekarzy-stomatologów. „Znieczulenie to nie wszystko, czynników wpływających na komfort pacjenta jest zdecydowanie więcej, mówimy tu o psychologii, o uwrażliwieniu się lekarza na sygnały, które lękowy pacjent wysyła” - wskazywała.
W programie szkoleń znalazły się m.in. elementy psychologii, marketingu i profesjonalnej obsługi, farmakologii, techniki wykonywania znieczuleń.
Kampania wkroczyła obecnie w drugą fazę - komunikacji z pacjentem, w ramach której, oprócz prowadzonej przez internet edukacji, została przygotowana ogólnopolska mapka gabinetów stomatologicznych, gdzie zostały umieszczone informacje o lekarzach, którzy przeszli szkolenie i mają bogatą wiedzę nie tylko na temat leków, które powinny być stosowane, ale też psychologicznego aspektu kontaktu z pacjentem.
„Często pacjenci mają traumatyczne doświadczenia i nie do końca wiedzą, jakiego lekarza wybrać, by nie utrwalić swoich negatywnych doświadczeń” - mówiła inicjatorka kampanii. „Kierujemy pacjentów do gabinetów stomatologicznych oznaczonych logo Tu Nie Boli. Pomagamy w znalezieniu właściwego dentysty, eksperta w kontroli bólu, zachowując tym samym u pacjenta poczucie bezpieczeństwa i tylko dobre wspomnienia z leczenia bez bólu” - zaznaczyła.
„W gabinecie stomatologicznym nie może boleć” - stwierdził dr hab. n.med., n. o zdrowiu Jarosław Woroń, farmakolog kliniczny, kierownik Zakładu Farmakologii Klinicznej Katedry Farmakologii Wydziału Lekarskiego UJ CM w Krakowie, sekretarz Zarządu Polskiego Towarzystwa Badania Bólu. „Stomatolodzy są uczeni, jak wybrać spersonalizowany sposób znieczulenia” - uzupełnił. Według niego lekarz musi zadbać o to, by zarówno sam zabieg przebiegał bez bólu, jak i również potem pacjent nie odczuwał związanych z nim dolegliwości.
„Za pomocą bólu mózg zostaje zbombardowany bardzo niekorzystnymi bodźcami, które powodują, że zmienia się aktywność różnego rodzaju neuroprzekaźników, mózg zaczyna inaczej pracować” - tłumaczył dr Woroń. W efekcie tego procesu mogą nasilić się dolegliwości bólowe związane z innymi chorobami oraz pojawić się uwrażliwienie na ból na zasadzie „mały bodziec - duża odpowiedź”. „Lęk nasila ból, ból nasila lęk” - podsumował.
Jego zdaniem środek znieczulający musi być dobrany w sposób indywidualny. „Teraz dzięki szerokiej gamie produktów możemy każdemu pacjentowi zaproponować zindywidualizowany rodzaj postępowania” - podsumował.
Uczestnicy konferencji podkreślali, że dążenie do ograniczenia zjawiska dentofobii, a w konsekwencji sprawienie, by lękowi pacjenci regularnie odwiedzali dentystę, jest niezwykle istotne nie tylko z powodów estetycznych, ale przede wszystkim zdrowotnych. Infekcje w obrębie jamy ustnej nie tylko prowadzą do próchnicy czy chorób przyzębia, ale też wpływają na funkcjonowanie całego organizmu. Mogą doprowadzić do obniżenia odporności oraz wystąpienia schorzeń m.in. serca, nerek i stawów.
„Stomatolog jest również jakby lekarzem pierwszego kontaktu, który badając dokładnie stan jamy ustnej może wykryć symptomy wczesnych stadiów nowotworów” - powiedziała dr. n.med. Agnieszka Pacyk, lekarz stomatolog, wykładowca Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.
W jej opinii przeciwdziałanie dentofobii jest też kluczowe dla samego procesu leczenia. „Pacjent, który się boi, to pacjent, który może lekarzom nastręczyć problemów w kontekście komunikacyjnym. Pierwszym etapem wizyty jest wywiad i ktoś, kto jest przytłoczony wielkim strachem, stanowi dla lekarza ogromne wyzwanie, gdyż może zapomnieć istotne informacje, np. jakie leki przyjmuje” - zwracała uwagę dr Pacyk i dodała, że lęk pacjenta powodujący nieprzewidywalne zachowania może też przełożyć się na jakość wykonywanych zabiegów.
Według ekspertów zarówno lekarz, jak i pacjent mogą zrobić wiele, by zmniejszyć lęk przed wizytą. „Pacjent może dokonać takiej hierarchii lęku i nazwać to, czego konkretnie się boi. Kiedy to sobie uświadomi, zachęcamy, aby poinformował o tym lekarza. Samo to, że będzie mówił o tym, czego się boi, redukuje jego lęk. Tak mówią badania” - mówiła dr Łysowska-Tarnowska.
Według ekspertów bardzo istotne jest, by wizyty u stomatologa odbywały się regularnie od wczesnego dzieciństwa. Jest to również pomocne w zapobieganiu dentofobii. „Pierwsza wizyta powinna mieć miejsce już w szóstym miesiącu życia, kiedy rozpoczyna się ząbkowanie. To jest najlepszy moment na przekazanie mamie informacji na temat diety i profilaktyki” - mówiła dr n.med. Agnieszka Wal-Adamczak, lekarz stomatolog, współzałożycielka Polskiej Akademii Stomatologii Dziecięcej, członek Sekcji Bólów Jamy Ustnej i Twarzy Polskiego Towarzystwa Badania Bólu.
Podkreślała też wagę przygotowania dziecka do takiej wizyty, np. poprzez oglądanie książeczek czy filmów na ten temat oraz zabawy w domowe inscenizowanie pobytu u stomatologa.
Ambasadorka kampanii, aktorka Katarzyna Zielińska w spocie promującym kampanię zwraca uwagę właśnie na ten aspekt. „Jestem matką dwójki dzieci i od urodzenia uczę moich synków, że wizyta u dentysty kojarzy się z samymi pozytywnymi uczuciami” - mówi Zielińska.
„Zachowaj dobre wspomnienia, tu nie boli” - to hasło wiodące kampanii, która potrwa do października. Jej patronami są: Polskie Towarzystwo Badania Bólu, Polska Akademia Stomatologii Dziecięcej. Patronat medialny nad kampanią objął Onet.
Więcej na portalu edukacyjnym www.tunieboli.pl oraz na www.facebook.com/TuNieBoli/, a także na Instagramie www.instagram.com/tunieboli/.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 01.06.2021, 09:46 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wigilijne stoły w Polsce. Opowieść o warzywach, które tworzą świąteczną magię
Wigilijny wieczór to nie tylko czas spotkań rodzinnych, ale także moment, kiedy polskie domy zapełniają się zapachami tradycyjnych potraw. Od wieków, mimo ograniczonego dostępu do świeżych warzyw w zimie, nasze babcie i prababcie potrafiły wykorzystać to, co dostępne - kiszonki, susze, przechowywane w piwnicach korzenie - tworząc z nich wyjątkowe dania, które do dziś są symbolem polskiej Wigilii.- 23.12.2024, 09:55
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: Brandmates
-
Bez imienia, bez twarzy, z wielką misją - nowy projekt w sieci
W polskim internecie pojawiła się nowa, anonimowa postać, która działa w cieniu, ale z jasnym celem - szerzenie dobra w wyjątkowy sposób. Nie szuka rozgłosu, ale jej działania mogą zmienić to, jak patrzymy na wsparcie i empatię. Czy internet jest gotowy na coś takiego?- 19.12.2024, 13:16
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: Biuro Prasowe kampanii „Dobro nie potrzebuje twarzy”
-
Image
Koalicja „Na pomoc niesamodzielnym”: każdy powinien mieć łatwy dostęp do apteki PAP
Według danych Rejestru Aptek i GUS około 1,8 mln Polaków nie ma dostępu do apteki w swojej gminie. Dlatego Koalicja „Na pomoc niesamodzielnym” zachęca do międzyśrodowiskowego dialogu z myślą o pacjentach – to główny wniosek konferencji pt. „Apteka dla Pacjenta - nierówny dostęp do leków i opieki farmaceutycznej w samorządach. Jeden problem - wiele perspektyw”.- 19.12.2024, 11:29
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom