Pobierz materiał i Publikuj za darmo

W Polsce uprawia się bardzo wiele odmian jabłek. Kolor ich skórki występuje w odcieniach zieleni, żółci lub czerwieni, a barwy bardzo często mieszają się na jednym owocu.
Z naukowego punktu widzenia na kolor jabłek składa się barwa zasadnicza oraz rumieniec. Barwa zasadnicza to ta, którą widzimy od strony zacienionej. Może być zielona, żółta lub zielonożółta. Natomiast rumieniec, to barwa drugorzędna.
W przypadku jabłek jest to czerwień. Barwnikiem wpływającym bezpośrednio na czerwoną barwę skórki jabłka jest flawonoid zwany cyjanidyną. Obecność barwników w jabłkach zależy od ich odmiany i jest uwarunkowana genetycznie. Co ciekawe, są odmiany jabłek takie jak Mutsu i Golden Delicious, które mają tylko zasadniczą barwę skórki, i nie posiadają rumieńca.
Bardzo często dla konsumentów, intensywnie wybarwione na czerwono jabłka są postrzegane jako owoce o wyższej jakości, a cecha ta jest stawiana na równo ze smakiem i jędrnością. Jednak uzyskanie odpowiedniego rumieńca na tle zielonej barwy zasadniczej jest zadaniem trudnym i, poza cechami genetycznymi danej odmiany, zależy od wielu czynników, m.in. odpowiedniej ilości światła, dobowych wahań temperatury, a nawet liczby i powierzchni liści jabłoni przypadających na jeden owoc.
Zielone zabarwienie oznacza, że jabłko nie jest przejrzałe, a jego miąższ jest soczysty i chrupiący. Zielone zabarwienie skórki jest wynikiem występowania w komórkach skórki chlorofilu, którego zawartość jest różna w poszczególnych odmianach. W trakcie dojrzewania, dochodzi do rozpadu tego barwnika oraz naturalnego zwiększania zawartości barwników żółtych i pomarańczowych - karotenu i ksantofilu. Jabłko staje się coraz bardziej żółte. Proces ten jest nieodwracalny i owoc już nigdy nie nabierze zielonej barwy.
Kolor jabłek nie warunkuje bezpośrednio jego innych cech, takich jak smak czy struktura miąższu. Dlatego wybierając owoce dla siebie, warto kierować się cechami danej odmiany, a nie jedynie kolorem skórki. Polskie jabłka są pyszne we wszystkich kolorach.
Artykuł powstał w ramach kampanii CuTE: Kultywowanie smaku Europy. Więcej informacji o kampanii dostępnych jest w oficjalnym serwisie projektu, prowadzonym również w języku polskim: https://www.fruitvegetableseurope.eu oraz w social mediach.
KONTAKT:
Biuro Prasowe
BRANDMATES – Grzegorz Łukasik
e-mail: grzegorz@brandmates.pl
tel. +48 535 000 037
Źródło informacji: Brandmates
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 05.08.2021, 09:37 |
Źródło informacji | Brandmates |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
ANKO to Showcase Dumpling Machine Solutions and Latest IoT Features in Online Event on April
ANKO's Dumpling DEMO on April 24 will showcase the Multipurpose Filling and Forming Machine and its IoT Dashboard, producing Europe's most popular dumplings, including pierogi, ravioli, and Chinese soup dumplings.- 02.04.2025, 09:19
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
-
Image
Alfa Bio s.r.o., właściciel marki LUNTER, zmienia nazwę na New Originals (SK) s.r.o. - Polska jest kluczowym rynkiem dla marki LUNTER
Słowacka firma Alfa Bio s.r.o. oficjalnie zmieni nazwę na New Originals (SK) s.r.o. z dniem 1 kwietnia 2025 roku. Zmiana ta odzwierciedla przynależność firmy do grupy New Originals, przy jednoczesnym zachowaniu jej podstawowych wartości. New Originals (SK) s.r.o. kontynuuje swoją misję dostarczania innowacyjnych, wysokiej jakości i niezawodnych produktów i usług. Marka LUNTER, od lat ugruntowana na rynku słowackim, zyskuje również coraz większą popularność w Polsce.- 01.04.2025, 12:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Kolonoskopia budzi strach. Co zamiast niej?
Kolonoskopia to najważniejsze badanie diagnozujące stan jelit, jednak wielu Polaków unika jej z obawy przed bólem i możliwymi powikłaniami – nawet mimo dostępności znieczulenia ogólnego. Jak pokazuje badanie opinii SW Research dla marki Domowe Laboratorium, aż 72,6% respondentów uważa kolonoskopię za bolesną, a 25,9% obawia się uszkodzenia jelita podczas zabiegu [1]. Alternatywą mogą być testy na krew utajoną w kale, które można wykonać samodzielnie w domu lub w laboratorium. Problem w tym, że blisko 70% Polaków nie wie o ich istnieniu, mimo że są dostępne w aptekach.- 01.04.2025, 12:04
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Hydrex Diagnostics
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ