Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Polskie Towarzystwo Gospodarcze - Tomasz Janik, prezes PTG](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/attachments/202108/DOC.20210812.40058656.Tomasz_Janik_PAP.jpg?itok=WDcRVKAS)
W opublikowanym dnia 26 lipca Apelu[1] Rada Przedsiębiorczości, zrzeszająca związki pracodawców reprezentujące głównie duży kapitał międzynarodowy, w tym koncerny farmaceutyczne, zwróciła się do rządu o wprowadzenie „wpierw możliwości, a następnie obowiązku, uzależniania korzystania z usług i przebywania w określonych miejscach od wykazania zaszczepienia”, uzasadniając konieczność takiego rozwiązania domniemanym wpływem na wprowadzanie ponownych lockdownów.
Rada Przedsiębiorczości zapewniła, że „(…) większość przedsiębiorców jest gotowa ograniczyć swoją ofertę wyłącznie do osób zaszczepionych (…)”. Takie sformułowanie jest poważnym nadużyciem w zakresie rzetelności informacji wprowadzanych do tzw. obiegu medialnego w naszym kraju. Rada Przedsiębiorczości nie przedstawiła bowiem żadnych dowodów (na przykład reprezentatywnych badań opinii przedsiębiorców), z których wynikałoby, że istotnie większość przedsiębiorców podziela stanowisko Rady.
Niezależnie od tego, jakie intencje przyświecały autorom Apelu, Polskie Towarzystwo Gospodarcze pragnie zwrócić uwagę na trzy merytoryczne zastrzeżenia dotyczące postulatów wprowadzenia ograniczeń dla osób niezaszczepionych.
Po pierwsze, nie ma dziś odpowiedzi na pytanie: na kogo spadnie odpowiedzialność za podejmowane decyzje. Rada postuluje restrykcje dla niezaszczepionych i uzasadniając je przede wszystkim koniecznością zmniejszania ryzyka utraty przychodów. Jednocześnie nie wspomina o odpowiedzialności, która spada na osoby podejmujące taką decyzję – na przykład za ewentualne skutki prawne związane z niepożądanymi odczynami poszczepiennymi (sprawa ta nadal nie jest uregulowana).
Po drugie, brakuje informacji o tym, jakie będą konsekwencje wprowadzenia restrykcji dla relacji pracodawca-pracownik. Wprowadzenie postulowanych ograniczeń dotyczy nie tylko konsumentów i klientów, ale również pracowników. Jeżeli dziś nie można nadal skontrolować pracownika alkomatem, to na jakiej podstawie pracodawca mógłby skontrolować, czy pracownik poddał się zabiegowi medycznemu (szczepieniu)?
Po trzecie, Apel stawia fałszywą alternatywę: „ograniczenia dla niezaszczepionych albo lockdown”. Orzeczenia sądów potwierdzają, że wprowadzanie czasowego całkowitego zakazu prowadzenia działalności jest niezgodne z konstytucją. Uderza bowiem w istotę swobody prowadzenia działalności gospodarczej. Wprowadzanie „lockdownu”, również w odniesieniu do wybranych branż, nie jest więc właściwą formą walki z pandemią i nie może być przedstawiane jako pełnoprawny scenariusz.
Te same wątpliwości natury prawnej dotyczą ograniczeń wymierzonych w konsumentów. Wprowadzenie ich w zakresie przemieszczenia albo dostępu do usług w związku z brakiem zaszczepienia się, niezależnie od potencjalnych pozytywnych skutków społeczno-gospodarczych, wywoływałoby poważne wątpliwości konstytucyjne.
Polskie Towarzystwo Gospodarcze przeprowadziło badanie ankietowe wśród swoich członków. Wynika z niego, że zdecydowana większość (ponad 90 proc.) nie popiera pomysłu wprowadzenia ograniczeń dla osób niezaszczepionych.
Dlatego Polskie Towarzystwo Gospodarcze apeluje o:
1. Odpowiedzialną komunikację ze strony wszystkich podmiotów reprezentujących polskich pracodawców i posługiwanie się wiarygodnymi i weryfikowalnymi informacjami;
2. Nieograniczanie swobód obywatelskich osobom niezaszczepionym na Covid-19 w Polsce.
Polskie Towarzystwo Gospodarcze zgadza się co do tego, że aktualna sytuacja epidemiczna jest wyjątkowa. Jednocześnie jest głęboko przekonane, że próby egzekwowania określonych zachowań społecznych za pomocą przymusu w polskim społeczeństwie nie działają i przyniosą skutek odwrotny do zamierzonego.
[1] https://pracodawcyrp.pl/upload/files/2021/07/stanowisko-rady-przedsiebiorczosci-apel-ws.pdf
Źródło informacji: Polskie Towarzystwo Gospodarcze
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 12.08.2021, 13:46 |
Źródło informacji | Polskie Towarzystwo Gospodarcze |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Poczuj miętę do latania – PLL LOT z wyjątkową ofertą promocyjną, nie tylko dla zakochanych
- Polskie Linie Lotnicze LOT przygotowały walentynkową promocję, która zaprasza do odkrywania Polski i Europy.
- Narodowy przewoźnik uruchomił akcję promocyjną, w ramach której podróżni będą mogli skorzystać ze specjalnego kodu zniżkowego, obejmującego wszystkie loty krótkodystansowe oraz krajowe z regularnej siatki połączeń LOT-u.
- Oferta będzie dostępna dla podróżnych w okresie 12-14 lutego 2024 r., dla wszystkich rezerwacji założonych na minimum dwie dorosłe osoby.- 12.02.2025, 15:10
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PLL LOT
-
Image
5 milionów ton ropy naftowej z podmorskiego złoża ORLEN Petrobaltic
W lutym 2025 roku wydobycie ropy naftowej z polskiego złoża B3 przekroczyło 5 mln ton. ORLEN Petrobaltic eksploatuje je nieprzerwanie od 31 lat na potrzeby energetyczne naszego kraju. Ropa znajduje się tam na głębokości 1450 m pod dnem Bałtyku, a głębokość morza sięga 80 m.- 12.02.2025, 14:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ORLEN
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ