Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Polegające na współpracy sektora publicznego z prywatnymi inwestorami Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) przez lata było „piętą Achillesową” polskiej gospodarki. W ostatnich latach jednak taka kooperacja zyskuje na znaczeniu.
Przykładem może być uruchomiony 10 czerwca The Warsaw Health Innovation Hub (WHiH) - wspólny projekt Agencji Badań Medycznych oraz wiodących koncernów medycznych z sektora farmacji i biotechnologii. To unikalna w skali Europy Centralnej platforma współpracy podmiotów gospodarczych z instytucjami publicznymi i światem nauki, której celem z jednej strony jest wzmocnienie roli Polski, jako miejsca powstawania innowacji medycznych i biotechnologicznych, z drugiej - podniesienie odporności i stabilności krajowego systemu ochrony zdrowia.
„WHiH przerósł nasze najśmielsze oczekiwania. Realizowane są tam projekty, które szybko i bez zbędnych formalności będą trafiać do polskiego systemu ochrony zdrowia. To przedsięwzięcie unikalne nie tylko w skali Polski, ale także Europy Środkowo-Wschodniej, a być może całej Unii Europejskiej. Jesteśmy z niego bardzo zadowoleni” - stwierdził Mirosław Sierpiński z Agencji Badań Medycznych.
Zgodnie z intencją założycieli WHiH jest platformą wymiany doświadczeń, pomysłów oraz nawiązywania i kształtowania korzystnych relacji. Kooperacja ma służyć rekomendowaniu i ocenie innowacyjnych rozwiązań, uwzględniających bezpieczeństwo zdrowotne świadczeniobiorców oraz podniesienie jakości i efektywności krajowego systemu opieki zdrowotnej. Obszary działania WHIH oraz priorytety do realizacji w br. zostały opracowane przez partnerów biznesowych we współpracy z ministerstwami, agencjami rządowymi, oraz Rzecznikiem Praw Pacjenta.
Platforma jest także pierwszym krokiem do utworzenia w przyszłości Polskiej Doliny Medycznej w oparciu przede wszystkim o kompetentną, krajową bazę akademicką. Partnerami strategicznymi platformy jest obecnie, jak poinformował Radosław Sierpiński, dziewięć wiodących koncernów reprezentujących zarówno branżę farmaceutyczną, medyczną, biotechnologiczną, jak i IT (Microsoft). Jednym ze współzałożycieli platformy jest koncern AstraZeneca.
„Obecnie najbardziej interesują nas zagadnienia związane z tzw. zdrowiem cyfrowym. Prowadzimy kilka projektów wykorzystujących takie platformy jak e-recepta, e-wizyta medyczna. Drugim obszarem naszych zainteresowań jest rak płuca i medycyna precyzyjna. Naszym celem jest podniesienie wskaźnika przeżywalności pacjentów dotkniętych tą chorobą na świecie o 50 proc.” - poinformował Piotr Najbuk z AstraZeneca.
Strona publiczna przez wiele lat inwestowała w medyczne usługi cyfrowe, takie jak e-recepta, czy e-skierowanie. Obecnie każdego dnia platformy te generują w polskim systemie ochrony zdrowia setki tysięcy rekordów. Przedsiębiorstwa prywatne mogą je analizować i wyciągać wnioski, tworząc nowe wartości mające zastosowanie w medycynie klinicznej.
„Każdego roku na raka płuc umiera w Polsce 20 tys. osób. Przeżywalność pacjentów, którzy nawet kilka miesięcy muszą czekać na wizytę u lekarza specjalisty, wynosi 14 proc. - stwierdził Maciej Max Latos reprezentujący koncern Roche. - Korzystając z platformy WHiH rozwijamy zaawansowaną, nowoczesną diagnostykę genomową nas podstawie danych histopatologicznych, klinicznych, diagnostycznych. Naszym celem jest zdecydowana poprawa odsetka przeżyć”.
WHiH jest też miejscem, jak podkreślali prelegenci, w którym firmy w początkowej fazie rozwoju (startupy) mogą liczyć na profesjonalne wsparcie zarówno ze strony bardziej doświadczonych koncernów, jak i administracji publicznej, oraz świata nauki.
W przypadku branży biotechnologicznej proces akceleracji pomysłu obejmujący m.in. prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej, pozyskanie prawa własności intelektualnej, ochrony patentowej, jest niezwykle długi i bardzo kosztowny. Firmy jednak, zdaniem przedstawiciela koncernu Roche, wcale nie oczekują najbardziej pozyskania dodatkowego finansowania.
„Właściciele startupów często nie są pewni swoich pomysłów, trapią ich wątpliwości, czy aby idea, pomysł, który wybrali do realizacji, zostaną zaakceptowane przez system - tłumaczył Maciej Max Latos. - W ramach WHiH działają przedstawiciele wszystkich środowisk interesariuszy: od lekarzy, po mających ogromne doświadczenie rynkowe przedsiębiorców. Zapraszamy zatem startupy: chodźcie do nas, to jest także miejsce dla was”.
Panel poprowadził Mikołaj Gurdała reprezentujący EIT Health.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 29.10.2021, 11:54 |
| Źródło informacji | PAP MediaRoom |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Od plantacji na salony: jagodowe przetwory wśród laureatów „Złotych Innowacji 2025”
W Teatrze Kamienica w Warszawie ogłoszono wyniki konkursu „Złote Innowacje FMCG & Retail 2025” - jednego z najważniejszych wydarzeń branży spożywczej i handlu detalicznego w Polsce. W tegorocznej edycji polskie przetwory z owoców jagodowych zdobyły złoto i dwa wyróżnienia.- 06.11.2025, 12:56
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
-
Image
Inkluzywna higiena tematem europejskiej debaty marki Tork
Wyniki badania Tork wykazały, że tylko jedna na pięć toalet w miejscach publicznych spełnia oczekiwania dotyczące higieny i czystości. Ponadto aż 52% osób podejmuje działania po negatywnych doświadczeniach z wizyty w łazience o dużym natężeniu ruchu - skraca pobyt w obiekcie, wystawia niepochlebne opinie - co bezpośrednio wpływa na przychody i wizerunek danej firmy.- 06.11.2025, 08:30
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Tork
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ