Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Tymczasem realne wpływy na 2022 r. nie sięgną nawet 200 mln zł, co oznacza łącznie szarą strefę na poziomie powyżej 60%, ale uwzględniając podział rynku na płyny nikotynowe (gdzie szara strefa jest znikoma - nikotyna jest łatwa do śledzenia przez skarbówkę) i beznikotynowe - oznacza to, że w tych ostatnich szara strefa przekracza 90% całego rynku.
Ministerstwo Finansów ma świadomość tej sytuacji, dlatego w sierpniu zaproponowało zmiany do przepisów akcyzowych, które obecnie trafiły do Sejmu. Zdaniem polskich producentów e-liquidów, MF stawia słuszną diagnozę, ale proponuje niewłaściwe środki zaradcze.
W ocenie Stowarzyszenia Obrony Praw Przedsiębiorców („STOPP”), największej organizacji branżowej zrzeszającej krajowych producentów płynów do papierosów elektronicznych, z praktycznego punktu widzenia nie jest możliwe objęcie nadzorem komponentów tych wyrobów, bowiem zarówno glikol, gliceryna jak i aromaty spożywcze występują w powszechnym obrocie w setkach tysięcy punktów handlowych, w tym sklepach spożywczych, aptekach czy sklepach chemicznych i farmaceutycznych. Składniki te nie podlegają rejestracji i w zasadzie każdy przedsiębiorca może nimi handlować. Tylko płynna nikotyna jest składnikiem rejestrowanym i możliwym do faktycznego całościowego monitorowania. Stowarzyszenie postuluje, aby podobnie jak w sektorze alkoholowym (np. napojów spirytusowych), dla akcyzy od e-liquidów istotna była nikotyna, tak jak alkohol etylowy zawarty w wódce decyduje o jej opodatkowaniu, a nie występująca w powszechnym obrocie woda.
W projekcie procedowanym w Sejmie proponuje się utrzymanie akcyzy również na pozostałe komponenty e-liquidów, co oznacza że potencjalnie może podlegać akcyzie każda gliceryna, glikol czy aromaty, niezależnie od ich faktycznego zastosowania, jeśli tylko potencjalnie mogłyby być wykorzystane w e-liquidach. Dodajmy, że do płynów do e-papierosów wykorzystuje się mniej niż 1% obecnych na rynku składników, co oznacza że 99% przedsiębiorstw mogą czekać trudności w tłumaczeniu, czy ich glikol, gliceryna i aromaty mogą, czy nie mogą być stosowane w e-liquidach. W ocenie STOPP, rozwiązaniem sytuacji powinna być zmiana struktury akcyzy od e-liquidów, tj. zróżnicowanie stawek akcyzy bądź oparcie opodatkowania na zasadniczym komponencie, jakim jest płynna nikotyna.
Ministerstwu znane są te postulaty oraz dane rynkowe o szarej strefie. Niemniej Resort zakłada, że jest możliwe utrzymanie nadzoru skarbowego nad całym rynkiem komponentów do e-liquidów.
Powoduje to, że z perspektywy konsumenta ten sam wyrób z legalnego źródła (z rozliczoną akcyzą) kosztuje ok. 70-80 zł (za 100 ml), a bez akcyzy ok. 10 zł. Tej konkurencji nie wytrzymują polscy producenci legalnych wyrobów, którzy są wypierani z rynku przez szarą strefę. Obecnie dyskusja przeniosła się do Sejmu, gdzie ważą się losy, w którym ostatecznie kierunku pójdą proponowane zmiany.
Źródło informacji: Stowarzyszenie Obrony Praw Przedsiębiorców
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 14.11.2022, 11:20 |
Źródło informacji | Stowarzyszenie Obrony Praw Przedsiębiorców |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
PKP Intercity: w 2025 roku 38 nowych lokomotyw i 119 wagonów
W 2024 roku PKP Intercity odebrało 40 nowych lokomotyw i 77 zmodernizowanych wagonów, które zostały wdrożone do rozkładu jazdy i kursują z pasażerami na pokładzie. Zamówiony został też tabor o wartości 11,8 mld zł brutto. W 2025 roku przewoźnik planuje odbiór 38 nowych lokomotyw i 119 zmodernizowanych wagonów, w tym 95 COMBO. W 2025 roku Spółka zainwestuje także 292 mln zł netto w rozwój infrastruktury własnej.- 07.02.2025, 10:42
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PKP Intercity
-
Image
Rimini Street świętuje 10. rocznicę swojej fundacji, ogłaszając granty dla organizacji charytatywnych w łącznej wysokości 100 000 USD w ramach programu RMNI LOVE
W ramach finansowanego ze środków własnych firmy programu charytatywnego certyfikowane organizacje charytatywne w wybranych miastach mogą ubiegać się o jedną z dziesięciu dotacji na kwotę 10 000 USD.- 07.02.2025, 09:48
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Business Wire
-
Mohawk Industries Reports Q4 Results
- 07.02.2025, 09:23
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: GlobeNewswire
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ