Pobierz materiał i Publikuj za darmo
![Vision Express (1)](/sites/default/files/styles/open_article_750/public/2023-02/1_72.jpg?itok=wi7Mdoz4)
Najnowsze dane pokazują, że na suchość, szczypanie i pieczenie oczu narzeka już co czwarty Polak, a niemal co trzeci widzi niewyraźnie. Przyczyn tych dolegliwości można szukać w różnych obszarach życia codziennego, ale podstawową jest długa i systematyczna ekspozycja oczu na szkodliwe światło niebieskie, emitowane przez ekrany. 86% Polaków deklaruje, że codziennie korzysta z tabletu, smartfonu czy komputera.
Krótkowzroczność najczęstszą wadą wzroku
Zadowala jednak fakt, że spada odsetek Polaków, którzy nigdy nie byli na badaniu wzroku. W tym roku jest to 13% (spadek o 3% w stosunku do 2022 r. i o 5% do 2021 r.). Niestety tylko 32% było u specjalisty w ubiegłym roku.
„Przekonanie o braku wady wzroku może być zgubne. Niewielka, nieskorygowana wada może się pogłębiać, dlatego powinniśmy systematycznie odwiedzać optometrystę lub lekarza okulistę. Przynajmniej raz w roku” – tłumaczy dr n. biol. Robert Grabowski, dyrektor medyczny Vision Express.
Badania wzroku są tak istotne, ponieważ epidemia krótkowzroczności, przed którą ostrzegało Vision Express przy okazji ubiegłorocznej edycji Wielkiego Badania Wzroku, stała się rzeczywistością. Liczba osób z problemem widzenia dali nieustannie rośnie (57% w stosunku do 54% w ubiegłym roku). Drugą najczęściej diagnozowaną wadą jest astygmatyzm, na który cierpi 38% Polaków, a trzecią dalekowzroczność – 16%.
Nieporównywalny komfort życia
Jak się okazuje, odpowiednia korekcja wzroku, a więc poprawa jakości widzenia, ma także wpływ na inne sfery codzienności. Aż 84% Polaków noszących okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe przyznało w tegorocznym Wielkim Badaniu Wzroku, że polepszył się ich komfort życia. 78% dostrzegło to w postaci lepszej koncentracji, 53% stało się mniej nerwowych, a u 59% wzrosła pewność siebie.
Jak wypadły poszczególne regiony?
Mieszkańcy niektórych województw troszczą się o swój wzrok mniej lub bardziej niż pozostali. Przykładowo, aż 50% mieszkańców woj. dolnośląskiego uważa, że niewystarczająco dba o swoje oczy. Natomiast najgorzej stan swojego wzroku oceniają mieszkańcy woj. podkarpackiego oraz woj. warmińsko-mazurskiego (po 36%).
W Małopolsce część osób nie była u okulisty lub optometrysty od 10 lat – tak odpowiedziało 9% mieszkańców regionu. Natomiast w woj. pomorskim oraz woj. wielkopolskim 18% mieszkańców nigdy nie odwiedziło specjalisty w celu skontrolowania jakości widzenia. Nie lepiej jest też w woj. podlaskim, w którym 20% mieszkańców nigdy nie zbadała wzroku u okulisty lub optometrysty, a 19% było na takim badaniu 5-10 lat temu.
„Z usługi badania wzroku oraz doboru odpowiedniej korekcji można skorzystać w ramach trwającej właśnie ogólnopolskiej akcji >>Wielkie Badanie Wzroku<<. Kampania prowadzona jest od 27 lutego do 8 kwietnia br. we wszystkich salonach Vision Express w Polsce. To dobra okazja do zadbania o swoje oczy” – podsumowuje ekspert.
[1] Badanie opinii publicznej zrealizowane metodą CAWI w lutym 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1667 Polaków przez IQS Sp. z o.o. na zlecenie Vision Express.
Źródło informacji: Vision Express
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 27.02.2023, 10:37 |
Źródło informacji | Vision Express |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Nie każde oznakowanie produktu „eko” oznacza, że produkt jest naprawdę ekologiczny PAP
„Przestaw się na eko - szukaj Euroliścia 2” - to drugi etap kampanii edukacyjnej Polskiej Izby Żywności Ekologicznej (PIŻE), której celem jest m.in. promocja ekologicznej żywności certyfikowanej, ponieważ na rynku dostępne są również produkty, które nie spełniają odpowiednich kryteriów, chociaż sprzedawane są jako ekologiczne. Wartość certyfikowanego rynku eko w Polsce PIŻE szacuje na 2 mld zł.- 02.07.2024, 11:59
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Beata Drzazga laureatką prestiżowej nagrody Eko Filary 2024 PAP
Beata Drzazga, przedsiębiorca, założyciel m.in. BetaMed S.A., motywator, inspirator i doradca biznesowy, otrzymała nagrodę Eko Filary 2024 przyznawaną przez redakcję MANAGER Report za innowacyjne działania na rzecz zrównoważonego rozwoju. „W pomaganiu dajesz nie tylko pieniądze, ale i swój czas. To jest najcenniejsze” - podkreśla Beata Drzazga.- 02.07.2024, 10:19
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Pacjent z chorobą rzadką jest wyjątkowy i wymaga wyjątkowych rozwiązań - jakich zmian systemowych w zakresie chorób rzadkich oczekują eksperci?
Wprowadzenie nowego Planu dla Chorób Rzadkich, odpowiednie zarządzanie wiedzą ekspercką, efektywna diagnostyka i wczesne włączenie leczenia - to kluczowe rekomendacje ekspertów płynące z trzeciej odsłony debaty z cyklu „Healthcare Policy Summit” poświęconej chorobom rzadkim.- 01.07.2024, 16:42
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Instytut Rozwoju Spraw Społecznych