Newsletter

Zdrowie i styl życia

Wielkie Badanie Wzroku: Polacy źle oceniają stan swojego wzroku, a po zakupie okularów wzrasta ich komfort życia

27.02.2023, 10:37aktualizacja: 27.02.2023, 10:43

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Vision Express (1)
Vision Express (1)
Z roku na rok rośnie odsetek Polaków źle oceniających stan swojego wzroku, a co trzecia osoba „zawsze” lub „często” widzi niewyraźnie – alarmuje Vision Express, prezentując wyniki najnowszego ogólnopolskiego „Wielkiego Badania Wzroku” [1]. Jednocześnie marka zwraca uwagę, że Polacy po zastosowaniu korekcji wzroku odczuwają większy komfort życia.

Najnowsze dane pokazują, że na suchość, szczypanie i pieczenie oczu narzeka już co czwarty Polak, a niemal co trzeci widzi niewyraźnie. Przyczyn tych dolegliwości można szukać w różnych obszarach życia codziennego, ale podstawową jest długa i systematyczna ekspozycja oczu na szkodliwe światło niebieskie, emitowane przez ekrany. 86% Polaków deklaruje, że codziennie korzysta z tabletu, smartfonu czy komputera. 

Krótkowzroczność najczęstszą wadą wzroku

Zadowala jednak fakt, że spada odsetek Polaków, którzy nigdy nie byli na badaniu wzroku. W tym roku jest to 13% (spadek o 3% w stosunku do 2022 r. i o 5% do 2021 r.). Niestety tylko 32% było u specjalisty w ubiegłym roku.

„Przekonanie o braku wady wzroku może być zgubne. Niewielka, nieskorygowana wada może się pogłębiać, dlatego powinniśmy systematycznie odwiedzać optometrystę lub lekarza okulistę. Przynajmniej raz w roku” – tłumaczy dr n. biol. Robert Grabowski, dyrektor medyczny Vision Express.

Badania wzroku są tak istotne, ponieważ epidemia krótkowzroczności, przed którą ostrzegało Vision Express przy okazji ubiegłorocznej edycji Wielkiego Badania Wzroku, stała się rzeczywistością. Liczba osób z problemem widzenia dali nieustannie rośnie (57% w stosunku do 54% w ubiegłym roku). Drugą najczęściej diagnozowaną wadą jest astygmatyzm, na który cierpi 38% Polaków, a trzecią dalekowzroczność – 16%.

Nieporównywalny komfort życia

Jak się okazuje, odpowiednia korekcja wzroku, a więc poprawa jakości widzenia, ma także wpływ na inne sfery codzienności. Aż 84% Polaków noszących okulary korekcyjne lub soczewki kontaktowe przyznało w tegorocznym Wielkim Badaniu Wzroku, że polepszył się ich komfort życia. 78% dostrzegło to w postaci lepszej koncentracji, 53% stało się mniej nerwowych, a u 59% wzrosła pewność siebie. 

Jak wypadły poszczególne regiony?

Mieszkańcy niektórych województw troszczą się o swój wzrok mniej lub bardziej niż pozostali. Przykładowo, aż 50% mieszkańców woj. dolnośląskiego uważa, że niewystarczająco dba o swoje oczy. Natomiast najgorzej stan swojego wzroku oceniają mieszkańcy woj. podkarpackiego oraz woj. warmińsko-mazurskiego (po 36%). 

W Małopolsce część osób nie była u okulisty lub optometrysty od 10 lat – tak odpowiedziało 9% mieszkańców regionu. Natomiast w woj. pomorskim oraz woj. wielkopolskim 18% mieszkańców nigdy nie odwiedziło specjalisty w celu skontrolowania jakości widzenia. Nie lepiej jest też w woj. podlaskim, w którym 20% mieszkańców nigdy nie zbadała wzroku u okulisty lub optometrysty, a 19% było na takim badaniu 5-10 lat temu.

„Z usługi badania wzroku oraz doboru odpowiedniej korekcji można skorzystać w ramach trwającej właśnie ogólnopolskiej akcji >>Wielkie Badanie Wzroku<<. Kampania prowadzona jest od 27 lutego do 8 kwietnia br. we wszystkich salonach Vision Express w Polsce. To dobra okazja do zadbania o swoje oczy” – podsumowuje ekspert.

[1] Badanie opinii publicznej zrealizowane metodą CAWI w lutym 2023 r. na reprezentatywnej grupie 1667 Polaków przez IQS Sp. z o.o. na zlecenie Vision Express.

Źródło informacji: Vision Express
 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 27.02.2023, 10:37
Źródło informacji Vision Express
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii