Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Przed wiekami właśnie w Wielki Piątek rozdawano wszystkim potrzebującym chleb o wadze ok. 1 kg, po jednym śledziu oraz nowy grosz, wybity w mennicy wrocławskiej. To był srebrny grosz, za który można było wówczas kupić na rynku jednego, może dwa śledzie. Czyli miał swoją wartość.
Panie ze Stowarzyszenia Kobiety Europy 250 bochenków, 120 kg śledzi i tradycyjne grosze. Impreza współfinansowana jest przez Urząd Miasta
- Grosz traktowany był jak talizman – wyjaśnia Elżbieta Chocholska, szefowa Kobiet Europy. - Przypinano go do ubrania i chronił właściciela przed chorobami. Kiedyś po takie dary przychodziło nawet 4000 ludzi.
Śledzie, podobnie jak za dawnych czasów, są pokarmem postnym, o symbolicznym znaczeniu, które utrwalone zostało w historii miasta - w nazwie renesansowych kamieniczek przy Rynku, zwanych „Śledziówkami”.
„Chleb, śledź i grosz” nawiązuje do zwyczaju, który śląska tradycja ludowa związała z kultem św. Jadwigi. Od 552 lat, w Wielki Piątek, przybyli do Legnicy ubodzy pątnicy mogli otrzymać od urzędników książęcych ważący 0,7 kg bochenek chleba, postnego śledzia i drobną monetę. To właśnie ten drobny pieniążek zwany groszem lub monetą św. Jadwigi, był najgorliwiej pożądany, przypisywano mu bowiem cudowną moc odstraszania zła i nieszczęścia.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 04.04.2023, 14:28 |
Źródło informacji | UM Legnica |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Blokees oficjalnie ogłasza rozpoczęcie drugiego sezonu III konkursu BFC: Breaking the Cocoon Season
- 01.04.2025, 15:31
- Kategoria: Polityka i społeczeństwo
- Źródło: PR Newswire
-
CIVIS Media Prize 2025 | 29 productions nominated, 6 podcasts for public voting
- 01.04.2025, 10:34
- Kategoria: Ludzie i kultura
- Źródło: APA-OTS
-
Image
VII edycja Ogólnopolskiego Badania Podróżników - opowiedz, jak podróżowałeś w 2024 roku i wygraj wyprawę na Islandię
31 marca ruszyła VII edycja Ogólnopolskiego Badania Podróżników - największego badania podróżniczego w Polsce, organizowanego przez Soliści Adventure Club we współpracy z Instytutem Badawczym MANDS - Badania Rynku i Opinii. Celem inicjatywy jest stworzenie profilu polskiego podróżnika - jego stylu podróżowania, inspiracji i zwyczajów. Projekt pozwala branży turystycznej lepiej zrozumieć potrzeby klientów i trafniej odpowiadać na zmieniające się trendy.- 31.03.2025, 09:00
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: Źródło informacji: GA Adventures Sp. z o.o.
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ