Newsletter

Zdrowie i styl życia

Polacy jedzą najwięcej borówek na świecie

17.07.2023, 09:58aktualizacja: 17.07.2023, 14:53

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw (1)
Polacy jedzą coraz więcej borówek. Polska jest liderem wzrostu konsumpcji borówek na świecie - tak brzmi komunikat International Blueberry Organization. Owoce jagodowe w Polsce są postrzegane jako superowoce i stają się jednym z symboli zdrowego odżywiania. O polskim modelu rozwoju rynku i perspektywach branży na świecie mówią liderzy IBO: Peter McPherson - Chairman, Cort Brazelton - Executive Comittee Member oraz David Hughes, Prof. em. of Food Marketing w Imperial College London i Dominika Kozarzewska, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator prac polskiego Jagodowego Core Teamu.

Konsumpcja borówki w Polsce osiągnęła w 2022 roku imponujące 1,83 kg/osobę. To wynik wyższy niż w Stanach Zjednoczonych - ojczyźnie borówki - gdzie w ur. odnotowano konsumpcję na poziomie 1,78 kg/osobę.

Konsumenci chętnie jedzą polskie borówki

„To jeden z największych sukcesów ostatniej dekady w branży na całym świecie. Kiedy byłem w Polsce 10 lat temu, tematem numer jeden był eksport. W ciągu dekady wypracowaliście konsumpcję na fenomenalnym poziomie. To jest coś, w czym inne kraje powinny was naśladować i coś, z czego powinniście być dumni” - mówił Cort Brazelton, Executive Comittee Member IBO.

„Dobrze jest zachowywać równowagę między eksportem a konsumpcją krajową, a także przetwórstwem. Jeśli uda się zachować tę równowagę, producenci będą mieć u stóp cały świat” - mówił Peter McPherson, Chairman of the International Blueberry Organization (IBO).

Dane dotyczące konsumpcji bobówki zostały zaprezentowane na podczas globalnego spotkania branży w Lublinie, w dniach 3-6 lipca 2023. W materiałach Szczytu IBO czytamy: „Polska pokazuje nam atrakcyjny przykład tego, jak dbać o rynek wewnętrzny i rozwijać eksport. Naszym obowiązkiem jest skorzystanie z tej lekcji”.

„Powinniście dzielić się borówkami i promować je. Produkujecie świetne borówki, które są bardzo dobrze przyjmowane na rynku europejskim. Pochodzę z Wielkiej Brytanii i my bardzo chętnie jemy polskie owoce” - przypomniał prof. David Hughes.

Cały świat zaczyna odkrywać i jeść coraz więcej borówki

„W przyszłym roku światowa produkcja borówki osiągnie poziom 2 mln ton. USA i Kanada nadal pozostają ważnym regionem, ale odpowiadają już za mniej niż 50 proc. światowego spożycia borówki. Bardzo szybko rosną Europa i Azja. Uważamy, że inne kraje powinny zwrócić uwagę na to, co osiągnęła Polska i brać z tego przykład” - podsumował Cort Brazelton.

Borówka staje się ulubionym superowocem świata i równolegle, w Polsce, dynamicznie rośnie jej produkcja. Od 2022 roku Polska jest największym producentem deserowej borówki w Europie.

Polska borówka jest poszukiwana na świecie

Polska jest dziś 6 producentem borówki na świecie. W ciągu ostatnich 3 lat - od 2019 roku - wzrost produkcji wyniósł ponad 60 proc. W 2023 roku produkcja wzrosła o 25 proc. To najwyższy procentowy wzrost produkcji na świecie.

„Polska ma wyjątkowe położenie, jeśli chodzi o produkcję wysokiej jakości borówki. Pogoda w Polsce w okresie zbiorów bardzo sprzyja jakości, to co jest jej dużą zaletą” - powiedział Cort Brazelton z IBO.

Polscy konsumenci docenili jakość uprawianej w Polsce borówki. Borówka jest w Polsce postrzegana jako superowoc i hit eksportowy. Według badań Kantar już 7 proc. Polaków uważa, że borówka jest wizytówką polskiego rolnictwa.

Polscy plantatorzy postrzegają budowę wewnętrznego popytu jako fundament rozwoju branży i swoich rosnących możliwości eksportowych. W promocji postawili na budowę nawyku regularnej konsumpcji. Komunikacja zawiera silny element „jedz lokalnie”, ale istnieje również równoległy przekaz ze strony branży jagodowej - „jedz zdrowo, codziennie”.

Polskie atuty i polski model rozwoju rynku

„Chcemy by borówka była częścią aktywnego i zdrowego stylu życia. Słowo codziennie jest jednym z najczęściej używanych w promocji borówki i owoców jagodowych w Polsce. Prowadzona przez nas kampania >>Czas na polskie superowoce!<< promuje borówkę, jej przetwory i inne owoce jagodowe. Ten projekt w 2022 roku został nagrodzony w największym na polskim rynku konkursie konsumenckim >>Złote Innowacje FMCG & Retail<<. Wskazywano w niej integracyjną formułę, rosnące zasięgi i to, że akcentuje właśnie codzienną konsumpcję. To jest klucz do pozycjonowania borówki i budowania nawyków konsumenckich” - mówi Dominika Kozarzewska, prezes zarządu „Polskich Jagód”, członek zarządu Fundacji Promocji Polskiej Borówki i koordynator Jagodowego Core Teamu.

„W wielu dziedzinach Polska ma dobre praktyki. Na pewno jest to promocja konsumpcji i jest to zrównoważona produkcja. Temat owadów zapylających i bioróżnorodności wśród owadów, to jest coś, czego Polsce cały świat zazdrości. Tu także Polska może być wzorem do naśladowania dla innych krajów, innych kontynentów. Potwierdziły to sesja i dyskusja podczas Szczytu IBO” - mówi dr Mirosław Korzeniowski, prezes Stowarzyszenia Agroekoton, działającego na rzecz innowacji w rolnictwie i produkcji żywności, lider specjalnego zespołu ogrodniczego Core Teamu ds. produkcji zrównoważonej.

Oto główne atuty polskiej branży borówkowej:

  • 50 lat doświadczenia w uprawie borówki wysokiej;
  • korzystny klimat, doskonały smak owoców;
  • transformacja zgodna z oczekiwaniami rynku - wymiana nasadzeń, nowe odmiany, integracja producentów
  • najnowocześniejsza infrastruktura;
  • promocja konsumpcji.

Więcej o walorach owoców jagodowych, w tym specjalne infografiki na temat borówki można znaleźć na stronie PolskieSuperowoce.pl.

Źródło danych i analiz: Agronometrics Global Trade Data. Zaprezentowano dane, które wejdą w skład „IBO Global State of the Blueberry Industry Report, 2023”. Metodologia obliczania konsumpcji per capita w Polsce: dodano łączną produkcję krajową oraz import, odjęto eksport, wynik podzielono przez liczbę ludności. Otrzymany wynik jest miarą tego, ile owoców pozostaje w kraju i jak wygląda konsumpcja, którą można porównać z innymi krajami.

Organizatorem Szczytu IBO w Lublinie była Fundacja Promocji Polskiej Borówki, partnerem wydarzenia było Stowarzyszenie Polskich Plantatorów Borówki oraz Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw. Oba projekty finansowane są z Funduszu Promocji Owoców i Warzyw i realizowane pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Publikację sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw kampanii „Czas na polskie superowoce! V edycja”.

#PolskieSuperowoce #KupujŚwiadomie #ProduktPolski #FunduszePromocji #PolishSuperFruits #IBOSummit2023 #PolandTastesGood

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 17.07.2023, 09:58
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ