Newsletter

3 XI startuje Tydzień Kuchni Polskiej, który odkrywa polskie smaki w niecodziennych odsłonach

12.10.2023, 09:13aktualizacja: 12.10.2023, 09:21

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Tydzień Kuchni Polskiej, w tym roku pod hasłami „lokalność, oszczędność, romantyczność”, celebruje bogactwo i różnorodność tradycyjnych polskich dań w nowoczesnej odsłonie. Najnowsza edycja tego kulinarnego święta, obchodzonego od 2018 r., potrwa od 3 do 26 listopada i będzie miała miejsce w kilkuset restauracjach na terenie całej Polski.

Tydzień Kuchni Polskiej, organizowany corocznie od 2018 r. przez MAKRO Polska, pozwala na odkrycie prawdziwych skarbów, które odzwierciedlają historię polskiej kuchni, kulturę i lokalne tradycje kulinarne. Pierwsza edycja Tygodnia Kuchni Polskiej odbyła się w 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości pod hasłem „Niepodległość świętujemy kulinarnie”.

„Idea Tygodnia Kuchni Polskiej jest powiązana ze świętem 11 listopada, ale też z odkrywaniem kuchni polskiej od nowa, bo jest taki termin, jak >>patriotyzm kulinarny<< .Ten patriotyzm wyraża się również przez odkrywanie rodzimych smaków, które celebruje się w dobrych lokalach gastronomicznych” - mówi Magdalena Figurna, menedżer ds. PR i Komunikacji Wewnętrznej w MAKRO Polska.

Promocja polskiej kuchni podczas Tygodnia Kuchni Polskiej polega na przygotowaniu przez zgłoszone restauracje specjalnego 3-daniowego menu, składającego się z przystawki lub zupy, dania głównego i deseru, które powinno nawiązywać do kuchni polskiej lub regionalnej i związanych z nimi historycznych tradycji. Przykładowo - jedna z warszawskich restauracji przygotowała menu nawiązujące do dań kreowanych przez nadwornego kucharza króla Stanisława Augusta Poniatowskiego.

„Menu można zamówić za 69 bądź 99 zł. Mechanizm jest typowo festiwalowy, czyli rezerwujemy stolik w konkretnej restauracji i na określoną godzinę, dokonujemy płatności na miejscu lub wcześniej online i udajemy się na przepyszny obiad z rodziną czy ze znajomymi” - wyjaśnia przedstawicielka MAKRO Polska.

Lista restauracji biorących udział w Tygodniu Kuchni Polskiej oraz mapa, na której można je znaleźć, jest dostępna na stronie tydzień-kuchni-polskiej.pl. Obecnie składa się z ok. 300 pozycji , jednak codziennie pojawiają się na niej nowe lokale.

Adrian Gabryszak, szef kuchni w restauracji M15 w Sopocie, w której odbyło się spotkanie zapowiadające Tydzień Kuchni Polskiej, uważa, że bardzo ważne jest promowanie potraw związanych z danym regionem, ale też skojarzenie ich z sentymentalnym powrotem do domu z czasów dzieciństwa.

„W trakcie przygotowania menu na Tydzień Kuchni Polskiej zainspirowała mnie kuchnia kaszubska, bardzo w tym regionie popularna. Ale też smaki z dzieciństwa: pieczona gęś, pulki - tłuczone ziemniaki gotowane w łupinie, kruszonka jak na cieście drożdżowym. To są drobne elementy, skojarzenia z domem, ciepłem, potrawami, które przygotowywała moja babcia, a które chciałem przemycić do menu” - zaznacza Adrian Gabryszak.

Zapowiedzi Tygodnia Kuchni Polskiej towarzyszyła prezentacja chmury tagów charakteryzujących kuchnię polską. Sieć MAKRO Polska zapytała ponad 100 szefów kuchni o skojarzenia z rodzimą kuchnią. Na podstawie tej chmury skojarzeń została stworzona okolicznościowa wystawa, składająca się z czterech stref tematycznych, prezentujących kulinarne skarby z domu, pola, lasu i rzeki.

Tydzień Kuchni Polskiej to nie tylko festiwalowe menu, ale również wina, podkreślające bogactwo smaków serwowanych potraw. W ich doborze pomagają eksperci MAKRO Polska.

„Restauratorzy szukają win, które są po części rozpoznawalne, a po części komponują się z potrawami. Aby sprostać oczekiwaniom klientów, mamy specjalną ofertę kierowaną wyłącznie do przedstawicieli branży HoReCa. W głównej mierze są to wina medalowe i nagradzane co roku. Makro Wine Club to oferta szyta na miarę” - podkreśla Krzysztof Zysiak, regionalny specjalista ds. rozwoju sprzedaży alkoholi w MAKRO Polska.

Sommelier MAKRO dodaje, że we wszystkich halach sieci pracują specjaliści, którzy wspólnie z szefami kuchni pomagają w tworzeniu karty win.

„Staramy się, żeby kuchnia w Polsce się rozwijała, a wino nie było jedynie ekskluzywnym dodatkiem, ale stało się kluczowym elementem, który podkreśla walory smakowe serwowanych dań” - podsumowuje Krzysztof Zysiak.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 12.10.2023, 09:13
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ