Newsletter

Zdrowie i styl życia

Ligol - nasz największy

13.03.2025, 10:00aktualizacja: 13.03.2025, 10:07

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (1)
Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (1)
Ligol to najpopularniejsza polska odmiana jabłek. Powstała ze skrzyżowania Golden Delicious i Linda. Jest dużym, twardym jabłkiem o słodko-kwaskowatym smaku. Odmiana odgrywa istotną rolę w polskim sadownictwie. Ligol jest wykorzystywany także do produkcji soków. Nie jest eksportowany na rynki zachodnie. Polecany w marcu, w ramach propagowania konsumpcji i bogactwa odmianowego, które wyróżnia polskie sadownictwo. Tym bardziej cieszy fakt, że coraz więcej Polaków je jabłka regularnie [Kantar Polska, styczeń 2025].

Ligol to polska odmiana jabłek, która powstała w 1972 roku w Skierniewicach ze skrzyżowania odmian Golden Delicious i Linda. Jest to jabłko dużych rozmiarów, twarde, o charakterystycznym smaku - słodkim z wyraźnym kwaskowatym posmakiem.

Odmiana cieszy się dużą popularnością w Polsce. Jest tak od lat 90-tych, kiedy preferowano duże owoce. Obecnie, z powodu zmieniających się trendów, jego popularność nieco spadła.

Ligol jest odmianą dwukolorową, z zielonkawą skórką i wyraźnym rumieńcem. Owoce mniejsze i słabiej wybarwione mogą być uznawane za mniej atrakcyjne.

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (2)

Obecnie duże jabłka trafiają głównie do przemysłu przetwórczego. Ligol jest wykorzystywany do produkcji soków NFC, które cieszą się popularnością wśród konsumentów szukających mniej słodkich napojów.

Ligol, mimo że nie jest eksportowany na zachód, pozostaje ważny dla polskiego sadownictwa. Badania realizowane w ramach kampanii „Jedno jabłko dziennie”, pokazują, że co czwarty miłośnik jabłek preferuje Ligola [25%, Kantar 10/2024].

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (3)

Kiedy pytamy Polaków o odmiany jabłek, częściej niż Ligola wymieniają tylko Lobo (38%), Szampiona (30%) i Jonagold (25%). Więcej o badaniach preferencji smakowych na stronie Polskiej Agencji Prasowej w materiale Na które odmiany jabłek Polacy mają największą ochotę?.

Jedno jabłko dziennie

Jabłka były oficjalnym owocem III Konferencji Psychodietetyki, która odbyła się 22 lutego br. w Warszawie. To spotkanie specjalistów dietetyków, psychodietetyków, nastawione na praktyczne rekomendacje. Było okazją, by przywołać rekomendacje-przysłowie: jedno jabłko dziennie trzyma lekarza z dala ode mnie. 

Rekomendacje dietetyków powinny być dodatkową zachętą do regularnej konsumpcji. Każda z odmian oferuje unikalny smak, teksturę i aromat. Dobra dostępność i znajomość odmian sprawia, że każdy może znaleźć coś dla siebie, dopasowując wybór do osobistych preferencji. 

Więcej o postrzeganiu jabłek przez Polaków na stronie Polskiej Agencji Prasowej w materiale: Regularne spożywanie jabłek to sposób na poprawę zdrowia

Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych (4)

Pomologiczny opis odmiany Ligol dostępny jest na stronie 1jablko.pl

Źródło danych: Kantar Polska, badania metodą wywiadów bezpośrednich w domach respondentów (CAPI) na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat i więcej. Sondaż zrealizowany dla Core Team sektora ogrodniczego w dniach 11-16 październik 2024 r. (odmiany, po które miałby/aby Pan/i ochotę sięgnąć w najbliższej przyszłości) oraz w dniach 12-22 stycznia 2025 r. (deklaracje konsumpcji). 

#1jabłko #1JabłkoDziennie #Fundusze Promocji 

Opracowanie w ramach realizacji przez TRSK zadania „Jedno jabłko dziennie”.
Projekt realizowany jest pod honorowym patronatem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Źródło informacji: Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 13.03.2025, 10:00
Źródło informacji Towarzystwo Rozwoju Sadów Karłowych
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ