Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Najnowsze badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej zmotywowani, by kupować to co lokalne i sezonowe. To efekt pracy dietetyków i influencerów. Popularyzacji wielu gatunków, a w przypadku owoców jagodowych, postrzegania wręcz jako żywności funkcjonalnej (polskie superowoce). Pośrednio także rolniczych protestów, w wyniku których większą wagę przykładamy do pochodzenia kupowanej żywności.
Rośnie popularność owoców jagodowych
W nadchodzącym sezonie Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw. 65% badanych zadeklarowało, że zamierza w nadchodzącym sezonie kupować je częściej niż dotychczas. Wśród owoców konsumenci deklarują chęć częstszego spożycia truskawek (30%), jabłek (29%), czereśni (20%) oraz malin (18%).
Atencja Polaków kieruje się też w kierunku śliwek (13,3%), gruszek (12,5%), borówki (11%) oraz wracającego do łask agrestu (5%).
Wzrost liczby deklaracji „wiosna 2025 do wiosna 2024”
Podobne badania wiosną ub. r. realizowano w okresie największych rolniczych protestów. Wtedy 60% badanych deklarowało, że „w najbliższym czasie” będzie kupować częściej niż dotychczas polskie owoce i warzywa.
Wśród owoców największe deklaracje dotyczyły jabłek (25%), truskawek (22%), czereśni (17%), malin (15%).
Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówki wysokiej (54%) i truskawki (34%). Także malin (18,4%), czereśni (18%) oraz jabłek (15%).
„Cieszy rosnące zapotrzebowanie na owoce jagodowe. Tym większa motywacja, by dobrze układać nasze łańcuchy dystrybucji i budować marki. Dbać o swoich klientów, o jakość i o komunikację. Produkować tyle, ile możemy sprzedać. Dbać o cenę, ją również komunikować. W ten sposób budować lokalny rynek i zaufanie swoich odbiorców. Być nieco droższym niż reszta rynku, tak by również cena podkreślała jakość i wyjątkowość naszych owoców. Zawsze pamiętać, że owoce jagodowe to superowoce o wybitnych walorach prozdrowotnych. Powinniśmy jeść je codziennie i zwracać uwagę na to, czy pochodzą z regionu, w którym mieszkamy” - mówi Maksymilian Karpierz, producent truskawki i borówki, Owoce Henrykowskie, Borówkowa Marka Roku 2025.
Dlaczego rośnie popularność owoców jagodowych?
Konsumpcja owoców jagodowych rośnie od lat. Wzrosty dotyczą wszystkich kilkunastu gatunków monitorowanych przez Kantar Polska. Popularność i konsumpcja rosną ze względu na ich wysoką wartość odżywczą, właściwości prozdrowotne (np. działanie antyoksydacyjne), wygodę spożycia oraz rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia. W sposób widoczny konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie żywności, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej.
„Od lat obserwujemy, że >>jakość owoców zawsze się broni<<. Jakość owoców gwarantowana przez odpowiednio rozpoznawalną markę osobistą plantatora broni się poczwórnie. Konsumenci mają dość płacenia tylko za nazwę owocu >>truskawka<<. Są w stanie zapłacić znacznie więcej, jeśli są pewni, że kupią jakościowy produkt. Wygląd, smak, trwałość i bezpieczeństwo. Są też coraz bardziej świadomi, że jej pochodzenie ma duże znacznie. Wspólnym wysiłkiem zwracamy uwagę, że truskawka uprawiana w miejscu, gdzie mieszkamy, jest smaczniejsza i zdrowsza, od importowanej. Dlatego kupując truskawki w Polsce, powinniśmy kupować polskie” - przekonuje dr hab. Zbigniew Jarosz, dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.
Więcej o walorach ulubionego owocu Polaków w materiale Truskawki - superowoce na dobry początek sezonu
Jagodowe to polskie superowoce
Mamy znakomity klimat do ich uprawy. Jest to klimat umiarkowany ciepły przejściowy, który cechują duże amplitudy temperatur rocznych i dobowych (ciepłe dni, zimne noce). Im zawdzięczają truskawki, maliny czy borówki swoje wybarwienie i dużą ilość polifenoli.
Nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków owoców jagodowych, tej jakości, w tak dużych wolumenach. Jesteśmy jako Polska jednym z największych producentów aronii, czarnej porzeczki, jagody kamczackiej, malin czy borówki wysokiej. W konsumpcji tej ostatniej bijemy od kilku lat rekordy.
Od ponad roku coraz większy wpływ na decyzje żywieniowe i zakupowe Polaków ma ocena bezpieczeństwa żywnościowego. Pierwszy impuls dały ubiegłoroczne protesty rolników. Dziś obawy o importowanie do Polski produktów z krajów spoza Unii Europejskiej (z Ameryki Południowej i Ukrainy) wydaje się niemniejsze.
Myśl globalnie, jedz lokalnie
Sezonowe i lokalne jest smaczniejsze i zdrowsze. To dlatego na świecie panuje moda na sposób odżywiania polegający na spożywaniu czasem wyłącznie żywności uprawianej w promieniu 100 mil (The 100-Mile Diet), czyli ok. 160 km od domu. Korzyści związane ze zmniejszeniem śladu węglowego związanego z transportem żywności na duże odległości, jakże często na różne kontynenty, to dopiero początek korzyści. Główne dotyczą naszego zdrowia i mikrobiomu.
„Jedzenie lokalne i sezonowe to szansa byśmy spożywali produkty o jak największej wartości żywieniowo-zdrowotnej i jak największej jakości. Im krótsza jest ta droga od pola do stołu, im bardziej owoce rosną w zasięgu ręki każdego z nas, tym większa w nich koncentracja witamin składników mineralnych i efekt prozdrowotny” - mówi dietetyk Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Centrum Dietetyczne MonVita.
Rośnie znaczenie owoców i warzyw
Od czasów pandemii rośnie też świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania pokazują duże społeczne zapotrzebowanie na promocję polskiej żywności i polskiej kuchni (33%) oraz warzyw i owoców jako żywności nieprzetworzonej (22%). Warto w tym miejscu przypomnieć zalecenia dietetyków i lekarzy, według których warzywa i owoce stanowić powinny połowę tego, co jemy w każdym posiłku.
#Fundusze Promocji
Wyniki na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Projekt finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.
Badanie zrealizowane 14-19 marzec 2025 r. Myśląc o tym i o własnych preferencjach. Czy zamierza Pan(i) w nadchodzącym sezonie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki polskich owoców i warzyw?
Badanie podsumowujące rolnicze protesty zrealizowane w dniach 15-20 marca 2024 r. Czy zamierza Pan(i) w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw?
Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW kampanii „Czas na polskie superowoce! VII edycja”.
Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.05.2025, 10:31 |
Źródło informacji | Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Opieka nad pacjentem z rakiem pęcherza moczowego to nadal wyzwanie PAP
Choć sytuacja pacjentów z nowotworem pęcherza moczowego dzięki nowemu programowi lekowemu uległa dużej poprawie, to klinicyści, eksperci i pacjenci mają nadzieję, że jest to wstęp do systemowych zmian w opiece: w profilaktyce, diagnostyce, dostępie do innowacyjnych terapii oraz rehabilitacji. Rak ten pozostaje jednym z najczęściej występujących nowotworów złośliwych wśród Polaków.- 07.05.2025, 16:11
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Szkolenie VR pomaga pracownikom ochrony zdrowia przestrzegać zasad higieny rąk
Światowy Dzień Higieny Rąk - globalna inicjatywa Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), co roku obchodzony jest 5 maja. Tork, marka należąca do Essity i światowy lider w dziedzinie profesjonalnej higieny już po raz 10. aktywnie bierze w nim udział. Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest higiena rąk w szpitalach w kontekście zapobiegania zakażeniom i opracowywania procedur, które pomagają zachowywać czystość rąk. Specjalnie z myślą o pracownikach ochrony zdrowia powstał innowacyjny i angażujący trening w wirtualnej rzeczywistości. Jego celem jest pomoc w skutecznym wdrażaniu praktyk higienicznych i przestrzeganiu pięciu momentów higieny rąk według WHO.- 05.05.2025, 12:05
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: TORK
-
Image
Totalizator Sportowy zwiększa pulę nagród o 2 mln zł w nowym sezonie wyścigowym na Torze Służewiec PAP
27 kwietnia bomba poszła w górę, otwierając sezon 2025 na warszawskim hipodromie, podczas którego zostanie rozegranych blisko 400 gonitw dla koni pełnej krwi angielskiej, czystej krwi arabskiej i kłusaków francuskich. „Zwiększyliśmy pulę nagród o 2 miliony, a zatem całkowita pula nagród na sezon 2025 opiewa na 10 mln złotych” - mówi Beata Stelmach, prezes zarządu Totalizatora Sportowego.- 30.04.2025, 16:40
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ