Newsletter

Zdrowie i styl życia

Których owoców Polacy chcą jeść więcej?

08.05.2025, 10:31aktualizacja: 08.05.2025, 10:31

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie owoców. Wg. Kantar Polska 65% konsumentów, czyli 21 mln osób, zamierza w nadchodzącym sezonie jeść więcej polskich owoców i warzyw. Rekordowe 10 mln Polaków chce kupować więcej truskawek (30%), podobnie jabłek (29%). Porównując wyniki sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówek (54%), truskawek (34%), malin (18,4%) i polskich jabłek (18%). To dobre informacje dla plantatorów i sadowników. Patrząc na sezon od strony popytowej, chęci nie powinno zabraknąć.

Najnowsze badania pokazują, że jesteśmy coraz bardziej zmotywowani, by kupować to co lokalne i sezonowe. To efekt pracy dietetyków i influencerów. Popularyzacji wielu gatunków, a w przypadku owoców jagodowych, postrzegania wręcz jako żywności funkcjonalnej (polskie superowoce). Pośrednio także rolniczych protestów, w wyniku których większą wagę przykładamy do pochodzenia kupowanej żywności.

Rośnie popularność owoców jagodowych

W nadchodzącym sezonie Polacy zamierzają kupować znacznie więcej owoców i warzyw. 65% badanych zadeklarowało, że zamierza w nadchodzącym sezonie kupować je częściej niż dotychczas. Wśród owoców konsumenci deklarują chęć częstszego spożycia truskawek (30%), jabłek (29%), czereśni (20%) oraz malin (18%).

KANTAR Polska (1)

Atencja Polaków kieruje się też w kierunku śliwek (13,3%), gruszek (12,5%), borówki (11%) oraz wracającego do łask agrestu (5%).

KANTAR Polska (2)

Wzrost liczby deklaracji „wiosna 2025 do wiosna 2024”

Podobne badania wiosną ub. r. realizowano w okresie największych rolniczych protestów. Wtedy 60% badanych deklarowało, że „w najbliższym czasie” będzie kupować częściej niż dotychczas polskie owoce i warzywa.

Wśród owoców największe deklaracje dotyczyły jabłek (25%), truskawek (22%), czereśni (17%), malin (15%).

KANTAR Polska (3)

Porównując wyniki podobnych badań sprzed roku, najbardziej wzrosła ilość deklaracji zakupu borówki wysokiej (54%) i truskawki (34%). Także malin (18,4%), czereśni (18%) oraz jabłek (15%).

„Cieszy rosnące zapotrzebowanie na owoce jagodowe. Tym większa motywacja, by dobrze układać nasze łańcuchy dystrybucji i budować marki. Dbać o swoich klientów, o jakość i o komunikację. Produkować tyle, ile możemy sprzedać. Dbać o cenę, ją również komunikować. W ten sposób budować lokalny rynek i zaufanie swoich odbiorców. Być nieco droższym niż reszta rynku, tak by również cena podkreślała jakość i wyjątkowość naszych owoców. Zawsze pamiętać, że owoce jagodowe to superowoce o wybitnych walorach prozdrowotnych. Powinniśmy jeść je codziennie i zwracać uwagę na to, czy pochodzą z regionu, w którym mieszkamy” - mówi Maksymilian Karpierz, producent truskawki i borówki, Owoce Henrykowskie, Borówkowa Marka Roku 2025.

Dlaczego rośnie popularność owoców jagodowych?

Konsumpcja owoców jagodowych rośnie od lat. Wzrosty dotyczą wszystkich kilkunastu gatunków monitorowanych przez Kantar Polska. Popularność i konsumpcja rosną ze względu na ich wysoką wartość odżywczą, właściwości prozdrowotne (np. działanie antyoksydacyjne), wygodę spożycia oraz rosnącą świadomość konsumentów na temat zdrowego stylu życia. W sposób widoczny konsumenci zwracają większą uwagę na jakość i pochodzenie żywności, chętniej poszukują żywności krajowej, lokalnej i sezonowej.

„Od lat obserwujemy, że >>jakość owoców zawsze się broni<<. Jakość owoców gwarantowana przez odpowiednio rozpoznawalną markę osobistą plantatora broni się poczwórnie. Konsumenci mają dość płacenia tylko za nazwę owocu >>truskawka<<. Są w stanie zapłacić znacznie więcej, jeśli są pewni, że kupią jakościowy produkt. Wygląd, smak, trwałość i bezpieczeństwo. Są też coraz bardziej świadomi, że jej pochodzenie ma duże znacznie. Wspólnym wysiłkiem zwracamy uwagę, że truskawka uprawiana w miejscu, gdzie mieszkamy, jest smaczniejsza i zdrowsza, od importowanej. Dlatego kupując truskawki w Polsce, powinniśmy kupować polskie” - przekonuje dr hab. Zbigniew Jarosz, dyrektor Instytutu Produkcji Ogrodniczej Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie, Doradca Jagodowy.

Więcej o walorach ulubionego owocu Polaków w materiale Truskawki - superowoce na dobry początek sezonu

Jagodowe to polskie superowoce

Mamy znakomity klimat do ich uprawy. Jest to klimat umiarkowany ciepły przejściowy, który cechują duże amplitudy temperatur rocznych i dobowych (ciepłe dni, zimne noce). Im zawdzięczają truskawki, maliny czy borówki swoje wybarwienie i dużą ilość polifenoli.

Nigdzie na świecie nie produkuje się tak wielu gatunków owoców jagodowych, tej jakości, w tak dużych wolumenach. Jesteśmy jako Polska jednym z największych producentów aronii, czarnej porzeczki, jagody kamczackiej, malin czy borówki wysokiej. W konsumpcji tej ostatniej bijemy od kilku lat rekordy.

Od ponad roku coraz większy wpływ na decyzje żywieniowe i zakupowe Polaków ma ocena bezpieczeństwa żywnościowego. Pierwszy impuls dały ubiegłoroczne protesty rolników. Dziś obawy o importowanie do Polski produktów z krajów spoza Unii Europejskiej (z Ameryki Południowej i Ukrainy) wydaje się niemniejsze.

Myśl globalnie, jedz lokalnie

Sezonowe i lokalne jest smaczniejsze i zdrowsze. To dlatego na świecie panuje moda na sposób odżywiania polegający na spożywaniu czasem wyłącznie żywności uprawianej w promieniu 100 mil (The 100-Mile Diet), czyli ok. 160 km od domu. Korzyści związane ze zmniejszeniem śladu węglowego związanego z transportem żywności na duże odległości, jakże często na różne kontynenty, to dopiero początek korzyści. Główne dotyczą naszego zdrowia i mikrobiomu.

„Jedzenie lokalne i sezonowe to szansa byśmy spożywali produkty o jak największej wartości żywieniowo-zdrowotnej i jak największej jakości. Im krótsza jest ta droga od pola do stołu, im bardziej owoce rosną w zasięgu ręki każdego z nas, tym większa w nich koncentracja witamin składników mineralnych i efekt prozdrowotny” - mówi dietetyk Monika Hajduk, dietetyk kliniczny, Centrum Dietetyczne MonVita.

Rośnie znaczenie owoców i warzyw

Od czasów pandemii rośnie też świadomość roli warzyw i owoców w codziennym odżywianiu. Badania pokazują duże społeczne zapotrzebowanie na promocję polskiej żywności i polskiej kuchni (33%) oraz warzyw i owoców jako żywności nieprzetworzonej (22%). Warto w tym miejscu przypomnieć zalecenia dietetyków i lekarzy, według których warzywa i owoce stanowić powinny połowę tego, co jemy w każdym posiłku.

#Fundusze Promocji

Wyniki na podstawie „Narodowych badań konsumpcji warzyw i owoców” realizowanych przez Kantar Polska we współpracy z agencją INSPIRE smarter branding dla Krajowego Związku Grup Producentów Owoców i Warzyw. Wywiady bezpośrednie w domach respondentów (CAPI), reprezentatywna próba 1010 Polaków w wieku 15 lat i więcej. Projekt finansowany ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.

Badanie zrealizowane 14-19 marzec 2025 r. Myśląc o tym i o własnych preferencjach. Czy zamierza Pan(i) w nadchodzącym sezonie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki polskich owoców i warzyw?

Badanie podsumowujące rolnicze protesty zrealizowane w dniach 15-20 marca 2024 r. Czy zamierza Pan(i) w najbliższym czasie kupować częściej niż dotychczas poszczególne gatunki naszych polskich owoców i warzyw?

Opracowanie sfinansowano ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw w ramach realizacji przez KZGPOiW kampanii „Czas na polskie superowoce! VII edycja”.

Źródło informacji: Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.05.2025, 10:31
Źródło informacji Krajowy Związek Grup Producentów Owoców i Warzyw
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ