Newsletter

Polityka i społeczeństwo

Budowa wspólnoty Polaków za granicą tematem Polonijnego Forum Ekonomicznego w Karpaczu

08.09.2021, 10:35aktualizacja: 08.09.2021, 10:37

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/M. Kmieciński
PAP/M. Kmieciński
Wyzwania związane z budową wspólnoty Polaków za granicą oraz możliwości wspierania polonii przez polskie firmy działające na zagranicznych rynkach były głównym tematem wtorkowego panelu „Jest nas 60 milionów”, który odbył się podczas XXX Forum Ekonomicznego w Karpaczu.

Otwierając debatę Dariusz Bronisławski, prezes Stowarzyszenia „Wspólnota Polska” przypomniał, że poza Polską żyje ponad 20 milionów Polaków i osób przyznających się do polskiego pochodzenia. Oznacza to, że poza Polską żyje 1/3 wszystkich Polaków. To zaś plasuje Polskę na czwartym miejscu wśród najliczniejszych emigracji świata.

Bronisławski podkreślił, że jego Stowarzyszenie już od 30 lat stara się poszukiwać odpowiedzi na pytania jak integrować Polaków i Polonię poza granicami z macierzą oraz jak wykorzystać ten ogromy potencjał dla rozwoju Polski.

Artur Cieślik, wiceprezes PGNiG, podkreślił, że taką misję w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu stara się realizować Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo.

„Polska w nazwie naszej firmy zobowiązuje, dlatego jesteśmy zaangażowani w działalność organizacji polonijnych, które funkcjonują na terenach, gdzie prowadzimy działalność” – podkreślił Cieślik.

„Prowadzimy wydobycie w Norwegii, Pakistanie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, a od niedawna będziemy w szerszym zakresie prowadzić działalność na Ukrainie. Jest to element związany z naszą działalnością biznesową, ale też poprzez naszą markę staramy się promować Rzeczpospolitą, jednocześnie wypełniając misję społeczną, jaką jest kontakt z polonią” – tłumaczył wiceszef PGNiG.

Cieślik dodał, że PGNiG wspiera rodaków także poprzez swoją fundację. Jako przykład wymienił pomoc przekazaną dla klubu piłkarskiego Pogoń Lwów.

„Jesteśmy dumni z tego, że możemy wspierać pięciokrotnego mistrza Polski z lat 1921-1926. Jest to dla nas bardzo ważne, aby młodzież, która mieszka we Lwowie, czuła związek z Polską i polskością” – mówił wiceprezes PGNiG.

Anna Wawrzyszko, wiceprezes Związku Polaków w Niemczech zwróciła uwagę, że w ciągu ostatnich 20 lat bardzo zmieniło się postrzeganie Polski i Polaków za granicą.

„Świat zachodni zaczął inaczej definiować Polaków i ogólnie ludzi ze wschodu” – wskazała Wawrzyszko dodając, że obraz Polski i jej postrzeganie „jest dla polonii najważniejsze”.

Zdaniem Tadeusza Piłata kluczowe jest, aby polonia się łączyła, a nie dzieliła.

„W myśl zasady zorganizowani mogą więcej. Mamy swoje organizacje samorządowe jak Europejska Unia Wspólnot Polonijnych, Rada Polonii Świata, Kongres Polonii Amerykańskiej – to są wielkie organizacje i one muszą walczyć o to aby było nas jak najwięcej, żebyśmy mówili jednym głosem o sprawach polonii i sprawach Polski” – mówił Piłat.

Panel „Jest nas 60 milionów” odbył się w ramach Polonijnego Forum Ekonomicznego zorganizowanego przez Stowarzyszenie „Wspólnota Polska” i Fundację Instytut Studiów Wschodnich w ramach Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Celem Forum jest zwrócenie uwagi na ogromny potencjał Polonii, jego znaczenia dla relacji gospodarczych i społecznych, który można wykorzystać poprzez budowanie miejsca spotkania i dyskusji wybitnych osób polskiego pochodzenia.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji 08.09.2021, 10:35
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ