Newsletter

Zdrowie i styl życia

Lublin: W czerwcu ruszy Lubelski Rower Miejski

17.05.2021, 00:16aktualizacja: 17.05.2021, 00:19

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

ubelski Rower Miejski; Fot. UM Lublin
ubelski Rower Miejski; Fot. UM Lublin
Miasto Lublin podpisało umowę z firmą Nextbike Polska na obsługę systemu Lubelskiego Roweru Miejskiego w latach 2021-2022. Z miejskiej wypożyczalni mieszkańcy skorzystają najpóźniej w drugiej połowie czerwca. W tym sezonie system rozpocznie funkcjonowanie w nowej odsłonie.

– Lubelski Rower Miejski to ważny element infrastruktury miejskiej, z której chętnie korzystają mieszkańcy. W 2014 roku podczas inauguracji systemu założyliśmy, że będzie on stałym elementem publicznego transportu w Lublinie, stąd decyzja o zapewnieniu ciągłości jego funkcjonowania w przestrzeni miasta. W tym sezonie przede wszystkim podnieśliśmy standard systemu, w celu zwiększenia jego konkurencyjności wśród środków transportu zaliczanych do mikromobilności i utrzymania popularności, jaką cieszył się system w latach ubiegłych. Nadchodzące dwa sezony systemu będą pomostem pomiędzy odejściem od klasycznej wypożyczalni rowerów do całorocznego systemu bezstacyjnego, opartego na GPS i rowerach z komputerem pokładowym. Podejście użytkowników wyznaczy kierunki dalszego działania i sposobu funkcjonowania roweru miejskiego w Lublinie – mówi Artur Szymczyk, Zastępca Prezydenta Miasta Lublin ds. Inwestycji i Rozwoju.

Przede wszystkim zmieni się zakres obsługi systemu. Z formuły dzierżawy przejdzie on na kompleksową obsługę, serwis i magazynowanie roweru. W jak największym stopniu wykorzystane będą te elementy z dotychczasowego systemu, które mogą być dalej bezpiecznie użytkowane przez rowerzystów. Nie planuje się zatem zakupu nowych rowerów. Infrastruktura nowego systemu będzie się składała z 700 rowerów z czego 12 to rowery dziecięce oraz z 127 stacji (82 standardowych na terenie Lublina, 5 standardowych na terenie Świdnika, 2 dziecięcych w Lublinie, 38 pasywnych na terenie Lublina). Flota Lubelskiego Roweru Miejskiego zostanie gruntownie przebudowana. Wszystkie rowery będą siedmiobiegowe, a ich osprzęt dobrany w oparciu o gruntowny przegląd. Ponadto, system będzie częściowo całoroczny. W okresie zimowym, czyli od 1 listopada do końca marca, nastąpi ograniczenie floty poprzez pozostawienie w ruchu 210 rowerów 26".

Największą jednak nowością będzie przejście systemu do tzw. IV generacji – wszystkie rowery będą wyposażone w nadajnik GPS. Rowery 26" już nie będą musiały posiadać elektrozamków, a ich pozostawienie będzie możliwe również w tzw. stacjach pasywnych. Będzie to kolejnych 38 stacji, które będą oznaczone logiem systemu i w zależności od lokalizacji uzupełnione stojakami lub poziomym wytyczeniem kontur miejsca wypożyczenia/zwrotu. Lubelski Rower Miejski przejdzie niemal całkowicie na obsługę mobilną. Terminal, choć pozostanie w 20 lokalizacjach, nie będzie już konieczny do rozpoczęcia jazdy rowerem 26" i zakończenia wypożyczenia, wystarczy aplikacja.

Nowy system będzie nastawiony przede wszystkim na stałych użytkowników i z myślą o nich przygotowana została specjalna oferta – abonamenty. W zależności od taryfy dostępnych będzie od 25 do 175 godzin jazdy, naliczanych w trybie minutowym, wliczonych w cenę pakietu. Pozostali użytkownicy nie będą mogli skorzystać z opcji darmowego czasu wypożyczenia ani naliczania minutowego.

W toku postępowania przetargowego, w wyniku zadanych pytań i konieczności zmiany specyfikacji, zrezygnowano między innymi z integracji konta użytkownika z Lubelską Kartą Miejską, usunięto „tryb parking” oraz ujednolicono taryfikator. Z kolei wymóg wyposażenia wszystkich (poza rowerami dziecięcymi) rowerów w piasty 7-biegowe został wydłużony do 3 miesięcy od momentu uruchomienia systemu.

Zgodnie z umową, operator ma 6 tygodni na przygotowanie systemu i jego uruchomienie. Termin ten jest liczony od daty podpisania umowy. Umowa została podpisana na okres dwóch lat, a jej wartość to ponad 7,5 mln zł.

Lubelski Rower Miejski zainaugurowano we wrześniu 2014 roku. Od 2016 roku działa w systemie aglomeracyjnym, wówczas do systemu dołączyła Gmina Świdnik i powiat świdnicki. Na koniec sezonu 2020 w systemie Lubelskiego Roweru Miejskiego było ponad 119 tys. użytkowników. Od początku działania systemu rowery były wypożyczane 3,5 mln razy. W minionym sezonie użytkownicy mogli korzystać z 911 rowerów, w tym 20 rowerów dziecięcych i 5 tandemów, na 93 samoobsługowych stacjach zlokalizowanych w Lublinie i Świdniku.

 

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 17.05.2021, 00:16
Źródło informacji Lublin
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ