Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Jak wyjaśnił Rzecznik Praw Pacjenta „dobre praktyki” to nic innego jak wytyczne i inspirujące propozycje oraz przykłady praktyk, które realnie usprawniają funkcjonowanie placówki medycznej, podnosząc poziom satysfakcji wśród pacjentów.
„Ważnym aspektem dobrych praktyk jest podnoszenie bezpieczeństwa pacjentów, jak również komfort pracy medyków” - podkreślił minister Chmielowiec.
Dodał, że w biurze Rzecznika Praw Pacjenta powstał zespół ds. zdarzeń niepożądanych, który obok klasyfikacji i analizy tych zdarzeń, zajmuje się również opracowaniem dobrych praktyk, które mają zapobiec wszelkim niepożądanym zdarzeniom i zjawiskom podczas udzielania świadczeń medycznych.
„Systematyczna praca nad poprawianiem jakości leczenia i wprowadzaniem najwyższych standardów to ważne wyzwania dla placówek medycznych, które chcemy wspierać poprzez szerokie prezentowanie i propagowanie dobrych praktyk. To także praca na rzecz bezpieczeństwa pacjentów, które jest kluczowym celem zapisanym w >>Strategii wieloletniej Rzecznika Praw Pacjenta na lata 2024-2027<<” - podkreślił Rzecznik.
Zwrócił uwagę, że zdrowie i życie pacjentów powinno być wartością nadrzędną w tworzeniu i wdrażaniu dobrych praktyk przez podmioty medyczne.
„Dlatego, dzięki wypracowanym standardom i procedurom, możemy minimalizować wszystkie sytuacje, które są zagrożeniem dla pacjentów, ale równocześnie będące też zagrożeniem dla personelu medycznego i placówek. Bowiem konsekwencje naruszeń praw pacjenta czy zdarzeń niepożądanych dotykają zawsze obie strony” - zauważył minister Chmielowiec.
Wskazał, że poza wytycznymi, które powstają dzięki współpracy ekspertów, przedstawicieli podmiotów medycznych i Rzecznika Praw Pacjenta, będą też publikowane dobre praktyki tworzone przez podmioty medyczne, które zechcą podzielić z innymi swoimi doświadczeniami.
Jak dodał, w tym celu na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta powstała zakładka, z opisami różnych rozwiązań służących np. zwiększeniu efektywności zarządzania placówkami medycznymi.
RPP zwrócił uwagę, że wśród różnych przykładów znaleźć można rozwiązania w obszarze zarządzania kolejką pacjentów, zaproponowane przez Urszulę Szybowicz, przedstawicielkę Polskiej Federacji Szpitali oraz szefową Fundacji „Nie Widać Po Mnie".
„Jeśli chodzi o dobre praktyki w zarządzaniu kolejką, to nie są one jakieś nadzwyczajne ani wielce odkrywcze. Pacjenci po prostu potrzebują informacji, a to na nią mamy w przychodniach i szpitalach najmniej czasu” - wskazała Urszula Szybowicz.
„Dlatego zaproponowałam, aby do umówionych na wizyty pacjentów wysyłać wiadomości sms z przypomnieniem o terminie wizyty. Jeśli np. pacjent jest starszy i nie obsługuje smsów, zaproponowałam krótką rozmowę telefoniczną lub wysłanie wiadomości listownie z terminem wizyty i krótką informacją, jak do tej wizyty powinien się przygotować” - wymieniła ekspertka.
Jak dodała, wdrożenie tych rozwiązań znacząco zmniejszyło liczbę telefonów na oddział od zdezorientowanych pacjentów. „Poza tym spadła liczba odwołanych wizyt i zabiegów, zaś pacjenci byli lepiej przygotowani do wizyt, co również zmniejszyło u nich poziom stresu” - powiedziała Szybowicz.
Rzecznik Praw Pacjenta zwrócił uwagę, że efektywne odwoływanie wizyt to kluczowe aspekty organizacji pracy placówek medycznych, ale przede wszystkim są to działania zwiększające efektywność pracy lekarzy i zadowolenie pacjentów.
„Ta i każda z przedstawionych na stronie praktyk są dowodem na to, że nawet niewielkie zmiany mogą mieć ogromny wpływ na codzienne funkcjonowanie placówek i zadowolenie osób korzystających z ich usług” - wskazał.
Minister Chmielowiec zachęca do zapoznania się z opisami dobrych praktyk na stronie internetowej rpp.org.pl i wdrażania podobnych rozwiązań w swoich organizacjach.
„Wierzę, że dobre pomysły zasługują na szerokie rozpowszechnienie, a dzielenie się wiedzą i doświadczeniem pozwoli nam zbudować lepszy system ochrony zdrowia w Polsce” - podkreślił Rzecznik Praw Pacjenta.
Rzecznik Praw Pacjenta zachęca podmioty medyczne do tego, aby zgłaszały swoje dobre praktyki. Wszystkie zweryfikowane działania będą, za zgodą podmiotów medycznych, promowane i publikowane na stronie internetowej Rzecznika.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
Data publikacji | 21.01.2025, 10:07 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |