Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Rynek autobusów o napędzie alternatywnym jest dziś jednym z najbardziej perspektywicznych kierunków w rozwoju branży automotive. Choć Polska jest wiodącym producentem i największym unijnym eksporterem tego typu pojazdów, to potencjalna operacja wymiany krajowego taboru stanowi wyzwanie – nie tylko dla producentów, ale również firm energetycznych.
„Polscy producenci autobusów elektrycznych, a jest ich kilku, posiadają 36 proc. udziału w rynku europejskim. Analizy wskazują, że do 2025 roku zapotrzebowanie na te pojazdy będzie rosło rocznie o ok. 17 proc.” – podkreślił Paweł Kolczyński. Z tego też względu Agencja Rozwoju Przemysłu podjęła decyzje o zaangażowaniu się w ten „bardzo istotny, innowacyjny obszar działalności”.
Owocem tego przedsięwzięcia, które ARP S.A. podjęła wspólnie z RAFAKO, jest – zaprezentowany podczas Impact Mobility Revolution – prototyp autobusu elektrycznego. Ma on odpowiadać na zapotrzebowanie jednostek samorządowych, ale również być mocnym fundamentem floty gimbusów.
„Według analiz rynkowych, które są prowadzone wśród jednostek samorządu terytorialnego, 62 gminy z terenu Polski zgłosiły zapotrzebowanie na 800 autobusów" – poinformował wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.
Perspektywy współpracy ARP S.A. z RAFAKO S.A. obejmują przygotowanie pojazdów o długości 10, 12 i 18 metrów. Zaprezentowany ebus jest relatywnie mały (8,5 m), a jednocześnie niezwykle efektywny: może nim podróżować aż 65 osób. Autobus w wersji podmiejskiej i szkolnej może pokonać dystans ponad 140 km, po czym następuje ładowanie za pośrednictwem umieszczonych na pokładzie ładowarek. W wersji miejskiej autobus pokona ponad 70 km, jednak imponujący jest czas ładowania za pośrednictwem pantografu – w ok. 15 minut do 90 proc. pojemności baterii.
„Wzrost liczby autobusów elektrycznych wymaga dostosowania infrastruktury energetycznej w naszym kraju. To problem, który w szczególności dotyczy dużych aglomeracji” – przyznał Paweł Kolczyński. Według niego, przedstawiciele firm energetycznych zdają sobie sprawę z wyzwania, które stoi przed nimi i które wiąże się z olbrzymimi nakładami.
Wiceszef ARP dodał, że jest to również wyzwanie dla polskich samorządów. „Ekologia kosztuje – nowoczesne, ekologiczne, elektryczne autobusy zwykle są droższe od tych tradycyjnych pojazdów” – powiedział Paweł Kolczyński. Jego zdaniem, musi istnieć pełen system wsparcia dla jednostek samorządu terytorialnego, który pozwoli sprostać wymogom finansowym – tak, żeby swoją działalnością samorządy mogły wspierać ochronę środowiska.
Spółki ARP, RAFAKO i RAFAKO Ebus razem wystartowały w konkursie NCBiR „Niskoemisyjny transport publiczny”. Celem podjętej współpracy jest produkcja seryjna autobusu. Pojazd jest obecnie na etapie homologacji.
Zmiany na rynku autobusów elektrycznych są optymistyczne. Jeszcze w 2016 r. na łączną liczbę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2 proc. wszystkich pojazdów) miały napęd alternatywny. W ciągu pięciu pierwszych miesięcy 2019 r. na 522 wszystkich nowych autobusów aż 123 pojazdy miały eko-napęd (24 proc. udziału).
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 11.10.2019, 13:26 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prof. Jacek Sierak z SGH: miasta nie wiedzą, jakich usług zdrowotnych będą potrzebować w przyszłości PAP
Władze miast powiatowych mają ograniczoną wiedzę, jeśli chodzi o to, jakie usługo zdrowotne będą u nich realizowane w przyszłości - wskazuje prof. Jacek Sierak, kierownik Katedry Ekonomiki i Finansów Samorządu Terytorialnego Szkoły Głównej Handlowej. „Są to inwestycje bezpośrednio miejskie, jak i innych podmiotów. W ostatnich latach duże miasta funkcjonowały w warunkach bardzo dużej niepewności finansowej. Trudno jest też zidentyfikować prawdziwą liczbę mieszkańców tych miast” - mówi ekspert.- 22.11.2024, 15:32
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Projekt Baltica 2 przechodzi z fazy przygotowania inwestycji do realizacji PAP
„Trwają przygotowania lądowej części projektu. Rok 2027 to etap instalacji morskich turbin wiatrowych i oddanie całego przedsięwzięcia do eksploatacji. A późnej kilkadziesiąt lat efektywnej produkcji zielonej energii dla polskich odbiorców” – mówił Bartosz Fedurek, prezes zarządu PGE Baltica, podczas konferencji Offshore Wind Poland 2024. Baltica 2 jest wspólnym projektem PGE i Ørsted.- 22.11.2024, 14:04
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Kraj kontrastów. Kazachstan stawia na rozwój turystyki i zaprasza do odwiedzin
Od kosmopolitycznej stolicy Astany przez spokojny region Ałmaty z malowniczymi górami, rwącymi rzekami i krystalicznie czystymi jeziorami po mistyczne pustynie Mangystau oraz starożytne miasta Jedwabnego Szlaku - Kazachstan ma wiele do zaoferowania. I doskonale zdaje sobie z tego sprawę.- 22.11.2024, 13:16
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Ambasada Kazachstanu