Newsletter

Z rynku znikną papierosy w paczkach slim? Przepisy uderzą w konsumentów i producentów

24.04.2018, 14:01aktualizacja: 24.04.2018, 14:01

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Konsumenci chcą, aby papierosy slim były nadal dostępne w cienkich opakowaniach - rząd chce tego zakazać. 85% palaczy uważa, że nowe przepisy będą wprowadzać konsumentów w błąd - wynika z badań Polskiej Izby Handlu.

W projekcie nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych rząd ujednolicił wymiary paczek papierosów. Od 2020 roku wszystkie formaty papierosów mają być dostępne wyłącznie w standardowych opakowaniach. Przepis zmusi producentów do umieszczania w zbyt dużych paczkach wypełniaczy lub sprzedaży paczek w połowie pustych.

Polska Izba Handlu wraz z instytutem IBRIS przeprowadziła badania, z których wynika że w opinii prawie 7 na 10 respondentów polski rząd nie powinien kierować się opinią Komisji Europejskiej i pozwolić na dalszą sprzedaż papierosów w cienkich opakowaniach, tak jak zrobiły to inne kraje członkowskie.

Aż 85 proc. ankietowanych za nieuczciwe wobec konsumenta uważa sprzedawanie cienkich papierosów w zbyt dużych, standardowych opakowaniach. Tym bardziej, że konsumenci właśnie po opakowaniu odróżniają, który format papierosów kupują. Producenci nie mogą bowiem na opakowaniach używać żadnych informacji, także tych o formacie slim.

„Do tej pory nie było mowy o eliminacji opakowań typu slim, stąd też nagła propozycja ich zakazu budzi kontrowersje i sprzeciw konsumentów. Pomysł zrodził się na podstawie opinii Komisji Europejskiej, która nie jest dla członków Unii stanowiskiem wiążącym” - komentuje Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu.

Udział papierosów w opakowaniach cieńszych stanowi ponad 30% łącznej sprzedaży i produkcji papierosów w Polsce, tj. około 11,0-12,00 miliarda sztuk papierosów. Segment papierosów cienkich generuje rocznie 6,5 mld złotych wpływów do budżetu z tytułu akcyzy i VAT.

„Wprowadzenie zakazu sprzedaży cieńszych opakowań spowoduje realne ryzyko, że spora część konsumentów poszuka produktów w szarej strefie, powodując tym samym spadek wpływów do budżetu” - podsumowuje Maciej Ptaszyński.

Wyniki badania dostępne są tutaj

Polska Izba Handlu jest największą reprezentacją handlu detalicznego w Polsce. Skupia ponad 30 tysięcy polskich sklepów, hurtowni spożywczych i drogeryjnych, a także firmy usługowe.

KONTAKT:

Joanna Chilicka

PIH

tel. kom. +48 728 253 660

e-mail: joanna.chilicka@pih.org.pl

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 24.04.2018, 14:01
Źródło informacji Polska Izba Handlu
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Pozostałe z kategorii

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ