Newsletter

Banknoty: dzieła sztuki codziennego użytku

19.02.2015, 13:24aktualizacja: 19.02.2015, 13:24

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Heidrich 2
Heidrich 2
O tej dziewczynie pewnie jeszcze będzie głośno. Młoda, węgierska graficzka, Barbara Bernat, w ramach dyplomu na swojej uczelni zaprojektowała całą serię fikcyjnych, węgierskich banknotów euro. Wykonane tradycyjną techniką wzory banknotów zachwyciły nie tylko jej wykładowców i kolegów z uczelni, lecz także internautów w całej Europie.

Pewnie nikogo w Polsce nie zaskoczą pieniądze z wizerunkiem sławnych postaci. Europejczycy przywykli też do banknotów euro pokazujących dziedzictwo architektoniczne kontynentu. Barbara Bernat, utalentowana studentka grafiki z Budapesztu postanowiła zerwać z dotychczasową tradycją w projektowaniu banknotów i stworzyć projekt fikcyjnego euro... ze zwierzętami.

Każdy z pięciu nominałów jej autorstwa, na przedniej stronie przedstawia jedno zwierzę. Na odwrocie natomiast znajduje się roślina, kojarzona z danym gatunkiem zwierząt. Uważny obserwator zauważy też pewnie, że zwierzęta rosną razem z wartością nominału. Na najmniejszym o wartości 5 euro znajduje się jaszczurka. Największy, o nominale 100 euro, został ozdobiony rysunkiem jelenia. Całość zdecydowanie wyróżnia się na tle współczesnych banknotów będących w obiegu państw europejskich.

"Zaprojektowałam i wykonałam pięć nominałów w formie dziesięciu akwafort. Każda strona powstała jako oddzielny miedzioryt. Ta subtelna i wyrafinowana forma reprodukcji pozwala mi naśladować oryginalną technikę używaną w przeszłości do produkcji banknotów, czyli druk wklęsły. Moim celem było stworzenie kompletnej serii z wyraźnym wzorem, który wykracza poza tradycję wytwarzania banknotów" - tłumaczy autorka projektu na profilu w portalu Behance, gdzie zaprezentowała swoją pracę szerokiej publiczności.

Tradycja trzyma się mocno

Projekt Barbary Bernat niewątpliwie może się podobać. Ale musimy rozczarować tych, którzy mają nadzieję na to, że niebawem w ich portfelu znajdą się dokładnie takie banknoty. Sama wizja artysty czy pomysł na wykonanie grafiki to zaledwie wstęp do skomplikowanego procesu projektowania i produkcji papierowych pieniędzy.

"To ciekawa propozycja. Widać duży talent autorki, te akwaforty mają prawo się podobać - ocenia Marzena Sadecka z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, firmy, która od blisko 100 lat jest narodowym wytwórcą pieniędzy i dokumentów. - Ale żeby takie banknoty ujrzały światło dzienne, projekt musiałby zostać dostosowany do wymagań technicznych i funkcjonalnych oraz zawierać różnego rodzaju zabezpieczenia".

Niewiele osób bowiem zdaje sobie sprawę, że grafika widoczna na banknotach ma nie tylko cieszyć oko, lecz także spełnia bardzo praktyczne funkcje. W rysunkach zawarte są liczne, widoczne i niewidoczne gołym okiem zabezpieczenia, które mają uniemożliwić fałszerzom podrabianie pieniędzy.

"Obecnie produkowane banknoty posiadają trzy poziomy zabezpieczeń przed fałszowaniem - wyjaśnia Ewelina Jakielaszek, ekspert PWPW od zabezpieczeń dokumentów. - Poziom pierwszy to zabezpieczenia, które muszą być widoczne i rozpoznawalne przez każdego użytkownika i nie wzbudzać wątpliwości co do autentyczności. To na przykład znak wodny czy elementy graficzne zmieniające kolor w zależności od kąta patrzenia".

Aby rozpoznać zabezpieczenia drugiego poziomu oprócz wiedzy potrzebne są proste narzędzia takie jak lupa czy lampa UV. Ale każdy z banknotów ma też najwyższy, trzeci poziom zabezpieczeń - o których wiedzą tylko eksperci i które wymagają specjalistycznego sprzętu. Wszystkie trzy rodzaje zabezpieczeń muszą się zmieścić na stosunkowo niewielkim skrawku banknotowego papieru.

"Projektowanie banknotów to często konieczność bolesnych wyborów między walorem artystycznym a wymaganiami technicznymi. Trudno jest osiągnąć kompromis pomiędzy mała? powierzchnia? banknotu, a wprowadzeniem zabezpieczeń w taki sposób, aby wypełniały swoje funkcje" - mówi Jerzy Dziemidowicz z PWPW, nadzorujący prace nad modernizacją polskich banknotów, które Narodowy Bank Polski wymienia na nowe od blisko roku.

Jakby tego było mało, ostateczny projekt graficzny musi uwzględniać także różne techniki druku stosowane w produkcji banknotów, rodzaj użytego podłoża (nie zawsze jest to papier) a nawet to, jak w przyszłości będzie wyglądał obieg wyemitowanych pieniędzy. Trwająca właśnie modernizacja i wymiana polskich banknotów na nowe była potrzebna nie tylko po to, aby zwiększyć ich bezpieczeństwo i utrudnić życie fałszerzom. Od początku lat 90-ych, kiedy pierwsze banknoty po denominacji trafiły na rynek, zmienił się sposób ich liczenia i sortowania np. w bankach. Kiedyś robili to ludzie i banknoty były projektowane i produkowane tak, aby ułatwić im tę pracę. Dziś robią to maszyny, codziennością stały się bankomaty oraz kasy automatyczne - więc projekt należało dostosować także pod tym kątem.

"Proces projektowania banknotów jest złożony, bardzo ważna jest w nim dobra współpraca między projektantem, emitentem oraz producentem - mówi Marzena Sadecka z Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych. - Dobrze zaprojektowany banknot uwzględnia nie tylko wymagania funkcjonalne i techniczne, powinien się też podobać, budzić pozytywne skojarzenia u użytkowników, być niekontrowersyjny, a także uwzględniać uwarunkowania i przyzwyczajenia konkretnego społeczeństwa: czy ludzie będą nosić te banknoty w kieszeni, portfelu czy bucie; czy zazwyczaj składają je wzdłuż czy w poprzek, czy umieją rozpoznawać oznaczenia nominałów".

Z wyżej opisanych powodów, prace nad projektowaniem nowych lub modernizacją starych banknotów często trwają latami i poprzedzone są licznymi testami. Co ciekawe, wszystkie polskie banknoty, które można było spotkać w obiegu przez ostatnie pół wieku zaprojektowała jedna osoba - Andrzej Heidrich. W tym kontekście bez przesady można powiedzieć, że to najpopularniejszy w Polsce artysta - choć pewnie niewiele osób na co dzień stykających się z jego dziełami - jest tego faktu świadoma.

Oryginalne grafiki można zobaczyć na profilu Barbary Bernat w portalu Behance: https://www.behance.net/gallery/19414395/Hungarian-paper-money

Nie wszystkie projekty banknotów Andrzeja Heidricha doczekały się realizacji.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 19.02.2015, 13:24
Źródło informacji PWPW
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ