Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W czasie konferencji prasowej prezes Stowarzyszenia, Jacek Łęski, powiedział, że jest jednak nadzieja na postęp w walce z nieuczciwymi towarzystwami ubezpieczeniowymi. Do pozytywnych zjawisk zaliczył działalność Rzecznika Ubezpieczonych, stanowisko większości sądów, biorących w obronę poszkodowanych oraz kary nałożone jeszcze w 2014 roku przez UOKiK na ubezpieczycieli, np. 24 miliony PLN na AEGON.
Trwający od ponad roku spór sądowy grupy konsumentów reprezentowanych przez panią Małgorzatę Rothert - Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie oraz kary nałożone przez UOKiK na AEGON jesienią 2014 spowodowały, że firma pod presją z kilku stron "uwolniła klientów" wkręconych w "polisolokaty". W rezultacie Aegon oddaje ludziom oszczędności zgromadzone na kontach potrącając 1% i nie pobierając "opłaty likwidacyjnej”, która mogła sięgać do 100% pieniędzy zaoszczędzonych przez klienta. To jak na razie jedyny taki przypadek na polskim rynku.
Bardzo wolno, choć na rzecz poszkodowanych, pracuje system sądowniczy. Zdaniem mec. Anny Lengiewicz z warszawskiej kancelarii LWB, w polskim orzecznictwie utrwala się doktryna uznająca kilkudziesięcioprocentowe "opłaty likwidacyjne" za bezprawne. W ogromnej większości sądy w sprawach z powództwa indywidualnego orzekają, że pobieranie "opłat likwidacyjnych" jest bezprawne i rażąco narusza interesy ubezpieczonych. Niepokojące jest, że zdarzają się jednak sytuacje, w których sądy dają się przekonać ubezpieczycielom, że zabranie konsumentowi kilkuletnich oszczędności jest uzasadnione.
W dziedzinie pozwów zbiorowych odnotować można wyraźny postęp. Zostało złożonych 7 pozwów zbiorowych. W pierwszej sprawie, po roku sporu sądowego AEGON zwrócił konsumentom pobrane opłaty likwidacyjne w całości z odsetkami. W kolejnej sprawie, przeciwko GENERALI, sąd prawomocnie przyjął do rozpatrzenia pozew uznając, że spełnia on wszelkie warunki do rozpatrywania w trybie zbiorowym.
"To przełom - komentuje mec. Lengiewicz. - Ta decyzja pozwala mieć nadzieję, że jeszcze w tym roku sądy zaakceptują do rozpatrzenia kolejne pozwy zbiorowe w sprawach o polisy z UFK. A to otwiera konsumentom drogę do odzyskania oszczędności na szeroką skalę".
Prezes Stowarzyszenia "Przywiązani do Polisy" krótko podsumował działalność stowarzyszenia w ciągu ostatniego roku. Stowarzyszenie udziela porad poszkodowanym, prowadzi stronę na facebooku, którą "polubiło" ok. 10.000 osób, prowadzi akcję informacyjną w mediach i występuje do organów państwa w sprawach "polis z UFK". Stowarzyszenie przystąpiło też do pierwszej sprawy sądowej po stronie poszkodowanych, chodzi o proces przeciwko Skandii.
"Będziemy częściej występować po stronie poszkodowanych w sądach, zwłaszcza w przypadku firm, które stwarzają najwięcej problemów ubezpieczonym - zapewnił Łęski. - W sytuacji w której państwo okazuje się nieudolne, a ubezpieczyciele nieuczciwi, tylko w zorganizowanej formie można bronić własnych interesów".
Materiały po konferencji do pobrania: https://drive.google.com/folderview?id=0ByV_TBFLfTfJfm9WRVFGaldtS0ZWeHBITVBjdjY2VEZObVZGaUstN1ZNYXRkU1NKMkFPREk&usp=sharing
Prezentacja z konferencji: https://prezi.com/accwu1hwux-n/klient-wrobiony-w-polise/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
| Data publikacji | 24.04.2015, 18:19 |
| Źródło informacji | SOPpIF |
| Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
PARP i Sektorowe Rady ds. Kompetencji razem dla biznesu
- 05.11.2025, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PARP
-
Image
Finnlines spotyka się z ambasadą Włoch w Warszawie w związku z rozwojem działalności
Firma żeglugowa Finnlines prowadzi stały dialog z ambasadą Włoch w Polsce, aby naświetlić swoje bieżące inwestycje w kraju, w tym nowe zawinięcie do Gdyni w ramach serwisu Morza Północnego oraz rosnącą liczbę pasażerów na trasie do Szwecji.- 05.11.2025, 14:47
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Finnlines
-
Image
Zbliża się XXI edycja Kongresu Consumer Finance
Organizator zaprasza do udziału w Kongresie Consumer Finance, który jest największym dorocznym spotkaniem przedstawicieli sektora consumer finance, poświęconym bieżącym wyzwaniom i przyszłości rynku finansów konsumenckich.- 05.11.2025, 14:02
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Centrum Myśli Strategicznych
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ