Pobierz materiał i Publikuj za darmo
W czasie konferencji prasowej prezes Stowarzyszenia, Jacek Łęski, powiedział, że jest jednak nadzieja na postęp w walce z nieuczciwymi towarzystwami ubezpieczeniowymi. Do pozytywnych zjawisk zaliczył działalność Rzecznika Ubezpieczonych, stanowisko większości sądów, biorących w obronę poszkodowanych oraz kary nałożone jeszcze w 2014 roku przez UOKiK na ubezpieczycieli, np. 24 miliony PLN na AEGON.
Trwający od ponad roku spór sądowy grupy konsumentów reprezentowanych przez panią Małgorzatę Rothert - Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Warszawie oraz kary nałożone przez UOKiK na AEGON jesienią 2014 spowodowały, że firma pod presją z kilku stron "uwolniła klientów" wkręconych w "polisolokaty". W rezultacie Aegon oddaje ludziom oszczędności zgromadzone na kontach potrącając 1% i nie pobierając "opłaty likwidacyjnej”, która mogła sięgać do 100% pieniędzy zaoszczędzonych przez klienta. To jak na razie jedyny taki przypadek na polskim rynku.
Bardzo wolno, choć na rzecz poszkodowanych, pracuje system sądowniczy. Zdaniem mec. Anny Lengiewicz z warszawskiej kancelarii LWB, w polskim orzecznictwie utrwala się doktryna uznająca kilkudziesięcioprocentowe "opłaty likwidacyjne" za bezprawne. W ogromnej większości sądy w sprawach z powództwa indywidualnego orzekają, że pobieranie "opłat likwidacyjnych" jest bezprawne i rażąco narusza interesy ubezpieczonych. Niepokojące jest, że zdarzają się jednak sytuacje, w których sądy dają się przekonać ubezpieczycielom, że zabranie konsumentowi kilkuletnich oszczędności jest uzasadnione.
W dziedzinie pozwów zbiorowych odnotować można wyraźny postęp. Zostało złożonych 7 pozwów zbiorowych. W pierwszej sprawie, po roku sporu sądowego AEGON zwrócił konsumentom pobrane opłaty likwidacyjne w całości z odsetkami. W kolejnej sprawie, przeciwko GENERALI, sąd prawomocnie przyjął do rozpatrzenia pozew uznając, że spełnia on wszelkie warunki do rozpatrywania w trybie zbiorowym.
"To przełom - komentuje mec. Lengiewicz. - Ta decyzja pozwala mieć nadzieję, że jeszcze w tym roku sądy zaakceptują do rozpatrzenia kolejne pozwy zbiorowe w sprawach o polisy z UFK. A to otwiera konsumentom drogę do odzyskania oszczędności na szeroką skalę".
Prezes Stowarzyszenia "Przywiązani do Polisy" krótko podsumował działalność stowarzyszenia w ciągu ostatniego roku. Stowarzyszenie udziela porad poszkodowanym, prowadzi stronę na facebooku, którą "polubiło" ok. 10.000 osób, prowadzi akcję informacyjną w mediach i występuje do organów państwa w sprawach "polis z UFK". Stowarzyszenie przystąpiło też do pierwszej sprawy sądowej po stronie poszkodowanych, chodzi o proces przeciwko Skandii.
"Będziemy częściej występować po stronie poszkodowanych w sądach, zwłaszcza w przypadku firm, które stwarzają najwięcej problemów ubezpieczonym - zapewnił Łęski. - W sytuacji w której państwo okazuje się nieudolne, a ubezpieczyciele nieuczciwi, tylko w zorganizowanej formie można bronić własnych interesów".
Materiały po konferencji do pobrania: https://drive.google.com/folderview?id=0ByV_TBFLfTfJfm9WRVFGaldtS0ZWeHBITVBjdjY2VEZObVZGaUstN1ZNYXRkU1NKMkFPREk&usp=sharing
Prezentacja z konferencji: https://prezi.com/accwu1hwux-n/klient-wrobiony-w-polise/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 24.04.2015, 18:19 |
Źródło informacji | SOPpIF |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Prezes ING Banku Śląskiego: wyniki Indeksu wiarygodności ekonomicznej Polski nie są rewelacyjne PAP
„Wyniki pogarszały się przez okres ostatnich lat, teraz mamy do czynienia z pewną stabilizacją” - podkreślał prezes ING Banku Śląskiego Brunon Bartkiewicz, podczas dyskusji na temat wyników Indeksu wiarygodności ekonomicznej Polski.- 22.11.2024, 11:45
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Nagroda główna dla HEUTHES w rankingu IT@BANK2024
- 22.11.2024, 11:09
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: HEUTHES sp. z o.o.