Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Wiceminister Ireneusz Zyska zaznaczył, że Polska jest na rynku europejskim jednym z największych producentów wodoru szarego, co zobowiązuje do pozostania na pozycji lidera w gospodarce wodorowej.
„Jak oceniają eksperci Komisji Europejskiej, rynku wodorowego, Polska w zakresie wytwarzania oraz konsumpcji wodoru we wszystkich sektorach gospodarki ma trzeci potencjał w Europie” - mówił wiceminister Zyska.
Zaznaczył też, że od początku kadencji parlamentu rząd dostrzega znaczenie wodoru dla przyszłości gospodarki Polski, Europy i świata. Wskazał, że Polska ma wiele atutów, które może wykorzystać na arenie międzynarodowej.
„Mamy unikalny potencjał geologiczny w Polsce. Możemy być energetycznym spichlerzem Europy, jeśli chodzi o magazynowanie wodoru w kawernach solnych. Ten wodór będzie ekwiwalentem energii elektrycznej, później przetwarzany w wielkoskalowych ogniwach paliwowych tak, żeby bilansować krajowy system energetyczny, ale oferować usługi dla innych państw” - mówił Ireneusz Zyska.
Prof. Janusz Kotowicz z Politechniki Śląskiej wskazywał natomiast, że do rozwoju gospodarki wodorowej potrzebny jest większy udział świata nauki. „Kluczowym w tej chwili jest udział nauki, firm innowacyjnych we wdrażaniu tej technologii” - powiedział.
Zaznaczył, że nie można działań dotyczących gospodarki wodorowej pozostawić przemysłowi, ponieważ przedsiębiorcy będą kupować gotowe rozwiązania.
„Udział nauki ma polegać na tym, żeby to potem dalej usprawniać. Jeśli nie będziemy w sposób znaczący w tym uczestniczyć, to nie staniemy się kreatorami tej technologii” - dodał prof. Kotowicz.
O konieczności rozwoju, ale też o szkoleniu kompetentnych kadr, mówił Grzegorz Jóźwiak, dyrektor Biura Technologii Wodorowych i Paliw Syntetycznych PKN Orlen S.A.
„To są duże wyzwania, które nas czekają. Do tego, aby zmierzyć się z tymi wyzwaniami, potrzebujemy zasobów i kompetencji. Potrzebujemy wykwalifikowanych kadr, które przeprowadzą te projekty przez cały proces inwestycyjny, badawczy” - podkreślił Jóźwiak.
Edukację, jako element upowszechniania gospodarki wodorowej, wskazywał też Mirosław Skibski, dyrektor katowickiego oddziału Agencji Rozwoju Przemysłu SA, prezes Stowarzyszenia Śląsko-Małopolska Dolina Wodorowa.
„Musimy się skupić na promocji, na edukacji społeczeństwa i firm” - zaznaczył.
Prelegenci jako barierę we wdrażaniu gospodarki wodorowej na szeroką skalę wskazywali rozproszenie klastrów i dolin wodorowych oraz, jak zaznaczył prezes zarządu Impact Clean Power Technology SA Bartłomiej Kras, wysoką cenę „zielonego wodoru”, który obecnie, aby był opłacalny, potrzebuje wsparcia.
„Dostępność cenowa wodoru będzie większa, jeżeli będzie w większej skali” - podkreślała Sara Piskor, dyrektor ds. strategii, public affairs i komunikacji Europejskiej Sieci Operatorów Systemów Przesyłowych Gazu.
Piskor wskazała też, że konieczne jest łączenie klastrów i dolin wodorowych w większe systemy z wykorzystaniem sieci gazowej, którą można dostosować do przesyłu wodoru. Zaznaczyła, że obecnie problemem może być pozyskiwanie finansowania, ponieważ środki europejskie na finansowanie gospodarki wodorowej rozproszone są w różnych programach.
„Europejskie źródła finansowania dla infrastruktury i dla producentów, i dla odbiorców są poszatkowane i dlatego ważne jest, żeby sięgać po te pieniądze wspólnie” - powiedziała Piskor.
Jak podsumował debatę wiceminister Zyska, do zbudowania gospodarki wodorowej konieczna jest współpraca na kilku poziomach. Zarówno rząd, samorządy, jak i biznes czy nauka, muszą współpracować, by udało się wdrożyć założenia strategii wodorowej.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 26.04.2023, 14:44 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
ORLEN dwukrotnie zwiększył fundusz wsparcia dla straży pożarnych
W tym roku koncern rozdysponuje rekordową pulę aż 20 milionów złotych. „ORLEN na straży” to wsparcie dla jednostek Ochotniczej i Państwowej Straży Pożarnej. Granty o wartości do 150 tys. zł będą przeznaczone na zakup nowoczesnego sprzętu i specjalistyczne szkolenia.- 05.05.2025, 15:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ORLEN
-
Image
Od małej firmy do dostawcy NATO: Wojas świętuje 35-lecie z przychodem ponad 400 mln zł
Rok 2025 jest ważny dla polskiej marki Wojas, która z okazji jubileuszu 35-lecia może pochwalić się wzrostem sprzedaży detalicznej o 5% rok do roku, osiągając ponad 400 mln zł przychodu. Produkcja samego obuwia w zeszłym roku przekroczyła 900 000 par, a marka aktywnie działa już na 10 europejskich rynkach. Jako jedyny polski producent, Wojas dostarczał specjalistyczne obuwie dla NATO i polskich służb mundurowych, co potwierdza najwyższą jakość produktów.- 05.05.2025, 14:43
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Wojas
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ