Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu blisko 2,9 mld zł przychodów, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3 proc. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5 proc. rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy sięgnął 109,7 mln zł, wobec 42,4 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej.
W I półroczu 2023 r. grupa przewiozła 42,5 mln ton ładunków, o około 8,5 mln ton mniej rok do roku. Praca przewozowa osiągnęła poziom 11,6 mld tkm (tonokilometrów) w porównaniu z 13,3 mld tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Jak podkreśla prezes spółki, wyniki I półrocza tego roku, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie Grupa była aktywna w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowano spadek transportów węgla kamiennego.
„W II półroczu 2023 r. liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie” - zapowiadał Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.
W ramach transportu intermodalnego (kontenerów samochodowych) grupa przewiozła 2,6 mln ton ładunków w porównaniu z 4,8 mln ton rok wcześniej. Praca przewozowa ukształtowała się na poziomie 1 mld tkm wobec 2 mld tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku. Transport intermodalny zmalał z powodu napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę.
Dodatkowo, spowolnienie gospodarcze w regionie oraz inflacja przełożyły się znacząco na wzrost cen przewozów intermodalnych i zmniejszenie liczby przewiezionych ładunków. W takiej sytuacji kontrahenci szukają alternatywy, wybierając transport samochodowy i morski.
„Mocno odczuliśmy ograniczenie ruchu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, który przed wybuchem wojny w Ukrainie zapewniał nam istotną część pracy przewozowej. Z ogólnopolskich statystyk widać zresztą, że w 2022 r. doszło do kilkunastoprocentowego spadku przewozów intermodalnych - cały rynek odczuł więc problemy wynikające z zerwania wielu dotychczasowych łańcuchów dostaw” - podkreślał Dariusz Seliga.
Celem PKP Cargo na kolejne miesiące jest stopniowe odbudowywanie rynku w segmencie przewozów intermodalnych. Grupa stara się przede wszystkim uatrakcyjnić ofertę, podnosić jej konkurencyjność oraz poziom obsługi klientów. Ważnym elementem planów ma być uruchomienie w IV kwartale 2023 r. terminala multimodalnego Zduńska Wola - Karsznice.
Flagowa inwestycja PKP Cargo jest warta ponad 128 mln zł. Terminal multimodalny zajmie powierzchnię 13 ha, a jego zdolność przeładunkową przewoźnik szacuje docelowo na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie. Pracownicy będą korzystać z automatycznego systemu identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń. Terminal wyposażony będzie ponadto w: urządzenia do przeładunku kontenerów, w tym m.in.: suwnice i reachstackery o różnej nośności, plac składowy o powierzchni 33 tys. mkw, parking do obsługi samochodów ciężarowych na ponad 100 miejsc, elektroniczny system obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych.
„Terminal uzupełni sieć terminali multimodalnych w centralnej Polsce i uatrakcyjni kolejową ofertę przewozową w rejonie. Powstanie największy >>suchy port<< w Europie zlokalizowany na styku głównej europejskiej linii komunikacyjnej Wschód - Zachód oraz trasy Północ-Południe łączącej m.in. Adriatyk, Bałtyk oraz Morze Północne. Położenie w najbardziej newralgicznym punkcie łączącym Nowy Jedwabny Szlak z regionem Trójmorza, bezpośrednio przy trasie S8 integrującej terminal z europejską siecią autostrad sprawia, że inwestycja w pełni odpowiada aktualnym wymaganiom branży” - przekonywała Hanna Jażdżyk, prezes zarządu PKP Cargo Terminale.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.08.2023, 16:09 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Rekordowy rok ORLENU
Najwyższa w historii koncernu produkcja energii z gazu i odnawialnych źródeł oraz największe wydobycie gazu to kluczowe wskaźniki operacyjne Grupy ORLEN w 2024 roku. Ilość energii wyprodukowanej przez koncern z nisko- i zeroemisyjnych źródeł byłaby w stanie pokryć zapotrzebowanie blisko połowy gospodarstw domowych w Polsce przez rok. Do wypracowania takich wyników przyczynił się między innymi ponad 66-procentowy wzrost mocy zainstalowanych w fotowoltaice i energetyce wiatrowej oraz włączenie do eksploatacji nowych złóż gazu w Norwegii.- 15.04.2025, 13:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: ORLEN
-
GITEX EUROPE 2025 - Reigniting an Open, Bold & Collaborative European Digital Economy Amidst €200bn AI Ambitions
Innovation, investment and government leaders set to meet at GITEX EUROPE x Ai Everything, 21-23 May, Messe Berlin, the continent’s largest inaugural tech, startup and digital investment event.- 15.04.2025, 12:52
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ