Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Nabrzeże o długości 380 metrów umożliwi jednoczesną obsługę dwóch zbiornikowców o długości do 130 metrów, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 metra i szerokości do 17,6 metra. W tym celu powstały już dwa nowoczesne pomosty przeładunkowe, każdy z nich wyposażony w cztery zautomatyzowane, dwukierunkowe ramiona nalewczo-odbiorcze.
„Terminal obsłuży m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe, a więc przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw (biobenzyny i biodiesla), które są obecnie dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową, oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowo budowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży również do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających” - wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki ORLEN.
W budynku zaplecza technicznego na cokołach zamontowano już pompy przeciwpożarowe. W minionym roku na dnie Martwej Wisły zbudowano układ czerpny, umożliwiający nieograniczony pobór wody przez system pomp. Oprócz tego w budynku zaplecza technicznego trwają prace elektryczne, m.in. w pomieszczeniu rozdzielni niskiego napięcia oraz montaż niezbędnej aparatury.
Obecnie na terenie całej inwestycji prowadzone są prace spawalnicze na rurociągach paliwowych, a także na nowo powstałych stanowiskach przeładunkowych, do których doprowadzane są rury przesyłowe z gdańskiej rafinerii. Ponadto zakończono roboty ziemne w obrębie tzw. układu podczyszczającego.
„Było to najgłębsze miejsce na budowie w zakresie prac sanitarnych. Spód wykopu znajdował się 6 metrów poniżej poziomu terenu, więc konieczne było jego zabezpieczenie za pomocą tzw. ścianki szczelnej” - informuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.
Docelowe moce przeładunkowe Morskiego Terminalu mogą sięgać 2 milionów ton produktów rocznie, co odciąży funkcjonującą na terenie zakładu bocznicę kolejową, gdzie do tej pory odbywa się transport produktów między rafinerią a zewnętrznymi punktami przeładunkowymi. Wartość inwestycji wyniesie ok. 500 mln zł, a jej zakończenie planowane jest w drugiej połowie 2025 roku.
Generalnym wykonawcą budowy jest konsorcjum spółek z Grupy NDI, która jest liderem oraz Biproraf, BPBM „PROJMORS” i Dipl. Ing. SCHERZER GmbH.
Źródło informacji: ORLEN
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 09.10.2024, 11:04 |
Źródło informacji | ORLEN |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
TAURON: mrożenie cen nie rozwiąże problemu - droga do taniej, bezpiecznej i czystej energii prowadzi przez inwestycje w OZE PAP
Zapewnienie stabilnych dostaw możliwie taniej i bezpiecznej energii jest warunkiem zarówno społecznej akceptacji dla odchodzenia od paliw kopalnych, jak i realizacji wielkich projektów infrastrukturalnych czy utrzymania konkurencyjności gospodarki. Dlatego inwestycje w OZE muszą przyspieszyć, w czym powinno pomóc państwo np. w obszarze deregulacji – przekonywali przedstawiciele TAURON Polska Energia SA podczas kongresu Energy Days.- 06.10.2025, 12:38
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Polsko-estońskie prace nad europejską tarczą antydronową
Rozwój oraz integracja najnowocześniejszych systemów przeciwdziałania zagrożeniom dronowym to cel współpracy pomiędzy polską firmą APS i estońskim producentem Frankenburg Technologies. Obecnie podmioty pracują już nad integracją swoich systemów.- 06.10.2025, 11:49
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Advanced Protection Systems SA
-
Image
Model dla przemysłu: Cementownia Kujawy jako katalizator polskiego ekosystemu CCS
Dekarbonizacja stanowi współcześnie jedno z najbardziej kompleksowych wyzwań dla gospodarek rozwiniętych, a zarazem kluczowy imperatyw polityki klimatycznej Unii Europejskiej. Jako proces systemoawej redukcji emisji gazów cieplarnianych - ze szczególnym uwzględnieniem dwutlenku węgla (CO2) - wpisuje się w ramy Europejskiego Zielonego Ładu oraz zobowiązań wynikających z Porozumienia Paryskiego. Wymóg neutralności klimatycznej do 2050 roku, wdrażany m.in. przez EU ETS (European Emissions Trading System) i mechanizm CBAM (Carbon Border Adjustment Mechanism), przekłada się bezpośrednio na konieczność transformacji technologicznej sektorów wysokoemisyjnych. W szczególności przemysł cementowy znajduje się w centrum transformacji jako jedna z gałęzi gospodarki szczególnie trudnych do dekarbonizacji.- 06.10.2025, 10:31
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Holcim Polska
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ