Pobierz materiał i Publikuj za darmo
- Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii informuje:
Przyszłość i konkurencyjność polskiej gospodarki, reforma planowania przestrzennego, znaczenie instytucji fundacji rodzinnej dla polskiego biznesu czy też promocja oraz możliwości wsparcia i rozwoju turystyki – to główne wątki, jakie poruszyli przedstawiciele kierownictwa MRPiT podczas wielu spotkań i debat na wiosennej edycji konferencji Impact’21 w Warszawie.
- Od początku pandemii było jasne: zwycięzcami okażą się ci, którzy nie tylko będą na bieżąco reagować na wyzwania i trudności, ale też wykorzystają kryzys do głębokich zmian i reform. Pomogą gospodarce tu i teraz, ale zarazem będą patrzeć daleko w przyszłość – powiedział w trakcie otwarcia forum wicepremier, minister rozwoju, pracy i technologii Jarosław Gowin.
Podejmowane przez polski rząd – w tym opracowywane w MRPiT - działania mają na celu nie tylko podtrzymanie, ale także podniesienie potencjału polskiej gospodarki w dłuższej perspektywie. Mają temu służyć zarówno aktywności inwestycyjne państwa, w tym infrastrukturalne, jak i przyjmowane oraz planowane rozwiązania wspierające wzrost konkurencyjności i pobudzające inwestycje podmiotów prywatnych.
- Przed Polską stoją długoterminowe wyzwania gospodarcze, społeczne i środowiskowe. Sprostanie im nie będzie możliwe bez odpowiednio zaprojektowanej ambitnej, elastycznej i szytej na miarę polityki gospodarczej, która zapewni odporność na przyszłe potencjalne wstrząsy społeczno-gospodarcze i wzmocni konkurencyjność polskich przedsiębiorstw – podkreślił wiceminister rozwoju, pracy i technologii Robert Tomanek, który brał udział w debacie eksperckiej pn. „Odbicie gospodarcze w kształcie litery K”.
- Duże nadzieje pokładamy w Krajowym Planie Odbudowy, który powinien zintensyfikować bodźce rozwojowe, zarówno na poziomie całej gospodarki, jak i wielu przedsiębiorstw – zaznaczył wiceszef MRPiT odpowiedzialny za technologie i innowacje. W ramach KPO Polska będzie miała do dyspozycji ok. 58,1 mld euro.
Pandemia pokazała, że wszyscy musimy umieć wykazać się elastycznością, zarówno w codziennym funkcjonowaniu polskiej gospodarki, jak również w tworzeniu dla niej nowych rozwiązań prawnych. Kilka z nich wskazała podczas panelu pn. „Odporne miasta gotowe na przyszłość. Jak Covid-19 zmienił nasze życie w mieście?”, wiceminister rozwoju, pracy i technologii Anna Kornecka.
Dobrym przykładem szybkiej reakcji na wstrząsy związane z epidemią, także w kontekście polityki miejskiej, jest cyfryzacja – a konkretnie: przepisy przygotowane przez Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii, umożliwiające przeniesienie do internetu konsultacji społecznych projektów planów zagospodarowania przestrzeni.
- Największe nadzieje pokładamy w trwających pracach nad reformą systemu planowania przestrzennego. Reforma jest odpowiedzią na dotychczasowe potrzeby zmian, które doświadczenia epidemii dodatkowo wzmocniły – powiedziała wiceminister Anna Kornecka.
Efektem reformy będzie m.in. wzrost znaczenia cyfryzacji w planowaniu przestrzennym. Wiceszefowa MRPiT podkreślała, że ten proces już trwa, a epidemia tylko go przyspieszyła.
- W celu uspójnienia systemu planowania przestrzennego, chcemy wprowadzić ogólnopolski rejestr urbanistyczny. Cyfryzacja ułatwi zarządzanie przestrzenią w skali całego kraju, pozwoli analizować zachodzące zmiany i sprawnie reagować na niekorzystne zjawiska. Zwiększy również dostęp zainteresowanych do informacji przestrzennej – dodała Anna Kornecka.
Jednym z wyzwań, jakie wiążą się z tą reformą, jest zintegrowanie polityki przestrzennej i strategicznej. Już teraz obligatoryjną częścią strategii są tzw. modele struktury funkcjonalno – przestrzenne, które stanowią przestrzenną wizualizację wizji strategicznych. Połączenie polityki przestrzennej i strategicznej wywołuje też zupełnie nowe interakcje. Przykładem może być strategia, która uwzględnia różne scenariusze rozwoju w celu przygotowania miasta na przyszłe wstrząsy.
- Niebagatelną rolę odgrywa w tym procesie wielofunkcyjność miast, która zwiększa ich odporność. Wyposażenie osiedli w niezbędne usługi zmniejsza wydatki budżetów domowych np. na zbędne podróże po mieście, a w dalszej perspektywie ograniczy zapotrzebowanie na energię i inne zasoby – zaznaczyła Anna Kornecka.
Z kolei wiceminister rozwoju, pracy i technologii Marek Niedużak podkreślał w panelu pt. "Rola fundacji rodzinnych w zabezpieczeniu kapitału polskiego biznesu", zasadność ustanowienia w polskim prawie instytucji fundacji rodzinnej. Zaznaczył, że po ponad 30 latach transformacji ustrojowej wiele firm w Polsce staje przed wyzwaniem zmian generacyjnych.- Pierwsze pokolenie, które budowało firmę, jest już w takim momencie, że w sposób naturalny myśli o tym, co będzie dalej. Fundacja rodzinna może być najbardziej dogodnym sposobem, aby przekazać firmę kolejnym pokoleniom – mówił wiceszef MRPiT.
Poinformował również, że projekt ustawy o fundacji rodzinnej, przygotowany przez resort rozwoju, pracy i technologii spotkał się z ogromnym zainteresowaniem ze strony przedstawicieli biznesu. Pod koniec kwietnia w MRPiT zakończono jego konsultacje publiczne. Obecnie analizowane są uwagi zgłoszone przez inne resorty i uczestników konsultacji.
- Chcielibyśmy, aby projekt ustawy przed wakacjami parlamentarnymi został przyjęty przez Radę Ministrów – powiedział wiceminister.
Wiceszef MRPiT podkreślił, że jednym z głównych, omawianych wątków, są regulacje prawne w zakresie podatków, które również znajdują się w projekcie ustawy.
- Bardzo zależy nam na tym, aby fundacja była neutralna podatkowo. Chcemy przygotować takie rozwiązanie, które nie będzie oznaczało dodatkowych kosztów dla przedsiębiorców, tak aby było ono porównywalne z zasadami funkcjonującymi w przypadku spółek kapitałowych – powiedział Marek Niedużak.
Natomiast wiceminister Andrzej Gut-Mostowy, który uczestniczył w panelu pn. „Rola Państwa w stymulowaniu gospodarki turystycznej”, zwrócił uwagę na znaczenie współpracy i aktywności państwa w skutecznej promocji turystycznej kraju.
- Bardzo ważne są dwa wymiary tej roli, budowanie spójnego, pozytywnego przekazu oraz inwestycje w działania promocyjne. Zadania te są realizowane we współpracy z powołaną do tego celu Polską Organizacją Turystyczną. Promocja powinna być realizowana w oparciu o dostępną ofertę i potencjał, jaki stanowią walory turystyczne, dlatego ważnym partnerem są Regionalne Organizacje Turystyczne oraz Lokalne Organizacje Turystyczne – podkreślił wiceszef MRPiT i pełnomocnik rządu ds. promocji polskiej marki.
Przyznał również, że kreowanie atrakcji i produktów turystycznych, które pomogą przyciągnąć turystów, szczególnie do tych mniejszych i mniej znanych miejsc, zależy od wzajemnej współpracy środowisk turystycznych i władz samorządowych. Dotyczy to także efektywnej promocji turystycznej w kraju i zagranicą.
- Dlatego też zasadne wydaje się rozpoczęcie prac nad nowym systemem organizacji turystyki w Polsce. Przy tej okazji moglibyśmy również czerpać inspirację ze sprawdzonych doświadczeń innych państw europejskich– zaznaczył Andrzej Gut-Mostowy.
Impact’21 to dwudniowa konferencja przedstawicieli świata biznesu, nauki i polityki, podczas której omawiane i komentowane są najważniejsze trendy i tematy dotyczące kondycji i rozwoju polskiej, unijnej i światowej gospodarki.
UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)
kom/ mick/ mmu/
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
Data publikacji | 13.05.2021, 20:33 |
Źródło informacji | MRPiT |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |