Newsletter

Zdrowie i styl życia

135 mln złotych ze środków KPO dla Centrów Wsparcia Badań Klinicznych

04.03.2025, 12:05aktualizacja: 04.03.2025, 13:42

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Fot. PAP/S. Leszczyński (1)
Agencja Badań Medycznych rozstrzygnęła konkurs wspierający rozwój badań klinicznych w Polsce. W ramach środków z Krajowego Planu Odbudowy - przyznanych przez Ministerstwo Zdrowia na udoskonalenie i zwiększenie potencjału istniejących Centrów Wsparcia Badań Klinicznych (CWBK). 18 przedsięwzięć otrzyma wsparcie, którego suma sięgnąć może 135 mln złotych.

Ostatni konkurs Agencji Badań Medycznych objął 22 wnioski skierowane do oceny merytorycznej. Zarekomendowano do finansowania 18 projektów, wspomagających istniejące już Centra Wsparcia Badań Klinicznych. Maksymalna kwota przedsięwzięcia to 7,5 mln zł, a suma alokacji finansowych na konkurs wynieść może 135 mln zł.

„Środki przyznane ABM przez resort zdrowia w ramach KPO i Zwiększania Odporności umożliwiły kontynuację wcześniejszej działalności w obszarze tworzenia i rozwoju Polskiej Sieci Badań Klinicznych, uruchomionej w ramach poprzednich konkursów realizowanych przez Agencję” - powiedział prof. Wojciech Fendler, prezes Agencji Badań Medycznych podczas konferencji zorganizowanej w Centrum Prasowym PAP.

Od momentu wyłonienia beneficjentów pierwszej edycji konkursu (lata 2020/21) ABM obserwuje tendencję wzrostową w zakresie liczby realizowanych przez CWBK badań klinicznych zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych. CWBK prowadzą obecnie łącznie około 1600 badań. Beneficjenci ostatniego konkursu zwiększą swój potencjał w prowadzeniu wysokiej jakości badań klinicznych oraz eksperymentów medycznych.

„W badaniach klinicznych przede wszystkim liczy się zespół, który prowadzi opiekę nad pacjentami. Potrzebne są centra wyspecjalizowane, które zapewnią wsparcie badaczom w realizacji projektów, uzupełnią wiedzę i pozwolą na prowadzenie badań w jednostkach naukowych na takim poziomie, na jakim prowadzone są projekty komercyjne” - dodał prof. Fendler, prezes ABM.

Efektywne prowadzenie badań klinicznych wymaga wdrażania innowacji, obejmujących nie tylko najwyższej klasy sprzęt medyczny i nowatorskie rozwiązania IT, ale także wyspecjalizowaną i wyszkoloną kadrę.

„Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na rozwój kadry CWBK oraz zespołów badawczych w tym szkolenia. Beneficjenci zainwestują również w doposażenie lub poszerzenie obecnie funkcjonującej części administracyjnej i badawczej CWBK oraz działania edukacyjno-promocyjno-informacyjne” - przekazała Elżbieta Bylina, dyr. Centrum Rozwoju Badań Klinicznych.

Dodatkowe wsparcie pozwoli również na rozwój CWBK w obszarach, które nie zostały zidentyfikowane w pierwotnych konkursach. Są to między innymi badania wyrobów medycznych, medycyna cyfrowa czy badania nad ATMP (ang. Advanced therapy medicinal products).

„W naszym projekcie założyliśmy, że utworzymy nowe stanowiska, m.in. specjalistów ds. negocjacji, start-upów, rekrutacji. Zamierzamy także rozwijać moduły rekrutacji uczestników badań, a także ściślej współpracować z organizacjami pacjenckimi i placówkami POZ” - powiedział dr n. med. Bartłomiej Kisiel, kierownik CWBK w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, jeden z beneficjentów konkursu.

Jak zaznaczyli przedstawiciele Agencji Badań Medycznych, jednym z celów konkursu było także zwiększenie innowacyjności i atrakcyjności CWBK w zakresie działalności naukowo-badawczej. Wprowadzone zostaną w CWBK rozwiązania cyfrowe, nowoczesne technologie telemedyczne, zwiększające dostępność do badań klinicznych, obniżające ich koszty i zwiększające wygodę zarówno uczestników badań klinicznych, jak i zespołów badawczych.

„W naszym projekcie zakładamy zakup sprzętu dla tworzonej molekularnej pracowni diagnostyczno-badawczej oraz cyfrowego biorepozytorium. Chcemy zakupić nowe systemy IT oraz rozbudować użytkowany w naszym CWBK system wspierającego zarządzanie badaniami klinicznymi” - powiedziała dr hab. Beata Jankowska-Polańska, dyr. CWBK, 4. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu.

Beneficjenci konkursu stawiają na szkolenia oraz rozwój kompetencji personelu CWBK. Zamierzają finansować różne sposoby nabywania przez kadry umiejętności, niezbędnych do samodzielnej realizacji badań z zachowaniem najwyższych standardów jakości i zgodności zregulacjami polskimi i unijnymi.

„Stawiamy również na edukację i promocję badań klinicznych. Prowadzimy m.in. akcje >>Spotkaj badacza - poznaj sponsora<< oraz >>Szkoła Młodego Badacza<<. Przeprowadzimy także kampanię informacyjną w mediach społecznościowych. Wraz z partnerami zamierzamy odbyć szereg spotkań z pacjentami” - zapowiedział dr Paweł Uruski, z-ca dyr. UCWBK z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

Jak przekazali organizatorzy konkursu z ABM, wszystkie „działania podejmowane w sektorze zdrowia, finansowane z KPO, są skupione na perspektywie pacjenta jako odbiorcy świadczeń zdrowotnych”. Dlatego tak ważna jest edukacja społeczeństwa w kwestii badań klinicznych oraz promocja CWBK.

„Dzięki współpracy z CWBK udało nam się zebrać grupę ponad 70-ciorga dzieci, które zamierzamy przebadać, aby przedstawić później rekomendacje dotyczące poszczególnych terapii. Zamierzamy przeprowadzać, we współpracy z CWBK, działania mające na celu określenie metod leczenia dzieci” - stwierdziła Anna Wiktorow-Bojska z Fundacji K.I.D.S. (Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali).

Jak powiedział prezes Agencji Badań Medycznych „badania kliniczne są tym, czego w Polsce bardzo brakowało” i zaznaczył, że działania wspierające rozwój zespołów badawczych są prowadzone na coraz wyższym poziomie. „Centra bardzo dobrze wpasowały się w system. Mamy miejsca do prowadzenia badań na wysokim poziomie i jest ich coraz więcej” - dodał prof. Wojciech Fendler, prezes ABM.

Źródło informacji: PAP MediaRoom

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 04.03.2025, 12:05
Źródło informacji PAP MediaRoom
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ