Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Ostatni konkurs Agencji Badań Medycznych objął 22 wnioski skierowane do oceny merytorycznej. Zarekomendowano do finansowania 18 projektów, wspomagających istniejące już Centra Wsparcia Badań Klinicznych. Maksymalna kwota przedsięwzięcia to 7,5 mln zł, a suma alokacji finansowych na konkurs wynieść może 135 mln zł.
„Środki przyznane ABM przez resort zdrowia w ramach KPO i Zwiększania Odporności umożliwiły kontynuację wcześniejszej działalności w obszarze tworzenia i rozwoju Polskiej Sieci Badań Klinicznych, uruchomionej w ramach poprzednich konkursów realizowanych przez Agencję” - powiedział prof. Wojciech Fendler, prezes Agencji Badań Medycznych podczas konferencji zorganizowanej w Centrum Prasowym PAP.
Od momentu wyłonienia beneficjentów pierwszej edycji konkursu (lata 2020/21) ABM obserwuje tendencję wzrostową w zakresie liczby realizowanych przez CWBK badań klinicznych zarówno komercyjnych, jak i niekomercyjnych. CWBK prowadzą obecnie łącznie około 1600 badań. Beneficjenci ostatniego konkursu zwiększą swój potencjał w prowadzeniu wysokiej jakości badań klinicznych oraz eksperymentów medycznych.
„W badaniach klinicznych przede wszystkim liczy się zespół, który prowadzi opiekę nad pacjentami. Potrzebne są centra wyspecjalizowane, które zapewnią wsparcie badaczom w realizacji projektów, uzupełnią wiedzę i pozwolą na prowadzenie badań w jednostkach naukowych na takim poziomie, na jakim prowadzone są projekty komercyjne” - dodał prof. Fendler, prezes ABM.
Efektywne prowadzenie badań klinicznych wymaga wdrażania innowacji, obejmujących nie tylko najwyższej klasy sprzęt medyczny i nowatorskie rozwiązania IT, ale także wyspecjalizowaną i wyszkoloną kadrę.
„Dodatkowe środki zostaną przeznaczone na rozwój kadry CWBK oraz zespołów badawczych w tym szkolenia. Beneficjenci zainwestują również w doposażenie lub poszerzenie obecnie funkcjonującej części administracyjnej i badawczej CWBK oraz działania edukacyjno-promocyjno-informacyjne” - przekazała Elżbieta Bylina, dyr. Centrum Rozwoju Badań Klinicznych.
Dodatkowe wsparcie pozwoli również na rozwój CWBK w obszarach, które nie zostały zidentyfikowane w pierwotnych konkursach. Są to między innymi badania wyrobów medycznych, medycyna cyfrowa czy badania nad ATMP (ang. Advanced therapy medicinal products).
„W naszym projekcie założyliśmy, że utworzymy nowe stanowiska, m.in. specjalistów ds. negocjacji, start-upów, rekrutacji. Zamierzamy także rozwijać moduły rekrutacji uczestników badań, a także ściślej współpracować z organizacjami pacjenckimi i placówkami POZ” - powiedział dr n. med. Bartłomiej Kisiel, kierownik CWBK w Wojskowym Instytucie Medycznym w Warszawie, jeden z beneficjentów konkursu.
Jak zaznaczyli przedstawiciele Agencji Badań Medycznych, jednym z celów konkursu było także zwiększenie innowacyjności i atrakcyjności CWBK w zakresie działalności naukowo-badawczej. Wprowadzone zostaną w CWBK rozwiązania cyfrowe, nowoczesne technologie telemedyczne, zwiększające dostępność do badań klinicznych, obniżające ich koszty i zwiększające wygodę zarówno uczestników badań klinicznych, jak i zespołów badawczych.
„W naszym projekcie zakładamy zakup sprzętu dla tworzonej molekularnej pracowni diagnostyczno-badawczej oraz cyfrowego biorepozytorium. Chcemy zakupić nowe systemy IT oraz rozbudować użytkowany w naszym CWBK system wspierającego zarządzanie badaniami klinicznymi” - powiedziała dr hab. Beata Jankowska-Polańska, dyr. CWBK, 4. Wojskowego Szpitala Klinicznego z Polikliniką SP ZOZ we Wrocławiu.
Beneficjenci konkursu stawiają na szkolenia oraz rozwój kompetencji personelu CWBK. Zamierzają finansować różne sposoby nabywania przez kadry umiejętności, niezbędnych do samodzielnej realizacji badań z zachowaniem najwyższych standardów jakości i zgodności zregulacjami polskimi i unijnymi.
„Stawiamy również na edukację i promocję badań klinicznych. Prowadzimy m.in. akcje >>Spotkaj badacza - poznaj sponsora<< oraz >>Szkoła Młodego Badacza<<. Przeprowadzimy także kampanię informacyjną w mediach społecznościowych. Wraz z partnerami zamierzamy odbyć szereg spotkań z pacjentami” - zapowiedział dr Paweł Uruski, z-ca dyr. UCWBK z Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.
Jak przekazali organizatorzy konkursu z ABM, wszystkie „działania podejmowane w sektorze zdrowia, finansowane z KPO, są skupione na perspektywie pacjenta jako odbiorcy świadczeń zdrowotnych”. Dlatego tak ważna jest edukacja społeczeństwa w kwestii badań klinicznych oraz promocja CWBK.
„Dzięki współpracy z CWBK udało nam się zebrać grupę ponad 70-ciorga dzieci, które zamierzamy przebadać, aby przedstawić później rekomendacje dotyczące poszczególnych terapii. Zamierzamy przeprowadzać, we współpracy z CWBK, działania mające na celu określenie metod leczenia dzieci” - stwierdziła Anna Wiktorow-Bojska z Fundacji K.I.D.S. (Klub Innowatorów Dziecięcych Szpitali).
Jak powiedział prezes Agencji Badań Medycznych „badania kliniczne są tym, czego w Polsce bardzo brakowało” i zaznaczył, że działania wspierające rozwój zespołów badawczych są prowadzone na coraz wyższym poziomie. „Centra bardzo dobrze wpasowały się w system. Mamy miejsca do prowadzenia badań na wysokim poziomie i jest ich coraz więcej” - dodał prof. Wojciech Fendler, prezes ABM.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 04.03.2025, 12:05 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Indeks ekonomiczny Pyszne.pl: mimo wyzwań, możliwości zakupowe Polaków rosną
Mimo wyzwań związanych z inflacją i rosnącymi kosztami energii, Polaków stać na coraz więcej dań z restauracji. Indeks Pyszne.pl pokazuje, że siła nabywcza konsumentów systematycznie rośnie od początku 2024 roku, a sytuacja w branży gastronomicznej się stabilizuje. Jak wskazują eksperci, sytuacja może jednak ulec zmianie między innymi z uwagi na zmiany klimatu.- 20.03.2025, 12:53
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Pyszne.pl
-
Image
Prezes TZF POLFA: zapewniamy bezpieczeństwo lekowe również na rynkach UE PAP
20 produktów na europejskiej liście leków krytycznych, 25 na polskiej i 74 proc. udziału w krajowym rynku antybiotyków szpitalnych: to aktualny potencjał Tarchomińskich Zakładów Farmaceutycznych POLFA S.A. „W sytuacjach kryzysowych pozwoli on zapewnić bezpieczeństwo lekowe Polski i innych krajów” - mówi Maksymilian Świniarski, prezes zarządu TZF POLFA S.A.- 20.03.2025, 10:03
- Kategoria: Zdrowie i styl życia
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ