Newsletter

Kongres 590 o barierach dla nowych technologii: startupom brakuje kompetencji biznesowych

08.10.2019, 12:41aktualizacja: 08.10.2019, 12:41

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

PAP/S. Leszczyński (1)
PAP/S. Leszczyński (1)
Polskim startupom brakuje wiedzy marketingowej i umiejętności prowadzenia biznesu, co jest poważną barierą we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań w Polsce - uznali uczestnicy debaty o nowych technologiach podczas Kongresu 590 w podrzeszowskiej Jasionce (7-8 października 2019 roku).

Jako przeszkodę wymieniono też fakt, że administracja publiczna obawia się ogłaszać zamówienia publiczne w formie konkursów, do których mogłyby przystępować mniejsze i nowo powstające firmy. Problemem jest też potencjalnie mała grupa konsumentów, ponieważ znaczna część polskiego społeczeństwa nie korzysta z usług cyfrowych.

Mamy mniejszą niż w krajach zaawansowanych technologicznie grupę klientów na usługi cyfrowe - mówił prezes Fundacji Polska Innowacyjna Sławomir Olejnik. Wskazywał jako przykład, że tylko 50 proc. Polaków korzysta z płatności kartą. Niechętna niekonwencjonalnym i innowacyjnym rozwiązaniom jest też duża część małych i średnich przedsiębiorstw.

Podczas debaty podkreślano, że aby zmienić mentalność Polaków i zachęcić ich do korzystania z nowych technologii trzeba działać już na najwcześniejszym etapie edukacji. „Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na lekcjach wiedzy o społeczeństwie uczyć dzieci, jak założyć internetowe konto w banku, bo przecież młodzież już od 13. roku życia może mieć własne rachunki bankowe” - apelował Maciej Ćwikiewicz, prezes PFR Ventures.

Uczestnicy dyskusji podkreślali niewystarczającą wiedzę marketingową i biznesową, jaką studenci wynoszą z polskich uczelni. „Przy prowadzeniu biznesu nie wystarczą innowacyjne pomysły i ułańska fantazja” - mówił Sławomir Olejnik. Według niego, absolwenci zakładający startupy często nie mają wiedzy, jak wprowadzać produkt na rynek, nie potrafią wskazać, kto jest potencjalnym klientem na ich innowacyjną ofertę i jak do tego klienta chcieliby dotrzeć.

Zdaniem Macieja Ćwikiewicza, problemem uczelni jest także brak działań inicjujących powstawanie startupów międzywydziałowych - łączących informatykę z innymi dziedzinami wiedzy, jak np. chemią.

Prezes PFR Ventures wskazywał też, że skomplikowany system podatkowy w Polsce powoduje, że inwestorzy działający w obszarze startupów są podwójnie opodatkowani, gdy tymczasem w innych krajach wręcz korzystają z ulg.

Zdaniem Ewy Jankowskiej z Urzędu Miejskiego w Świdniku, administracja centralna powinna stosować i promować wśród samorządów niestandardowe formy zamówień publicznych, takie jak procedura konkursowa. „Urzędnicy się boją konkursów i wolą stosować przetargi nieograniczone, a tymczasem innowacyjne startupy nie mają wystarczająco dużych zespołów, które byłyby w stanie przygotować ofertę dla jednostek publicznych i wygrać przetarg” - mówiła Ewa Jankowska.

Jako przykład udanego wdrożenia innowacyjnego rozwiązania podała system weryfikacji opłat za wywóz odpadów w Świdniku. Konkurs na realizację tej usługi - polegającej na analizie baz danych - wygrał startup trójki studentów z Gliwic. „Teraz nie ma tygodnia, żeby ktoś z Polski nie dzwonił do nas z pytaniem, kto wam to zrobił, bo zaniżanie liczby osób w gospodarstwach domowych i opłat za wywóz odpadów to jest problem każdego samorządu. To ogromna promocja dla tego startupu” - powiedziała Ewa Jankowska.

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji 08.10.2019, 12:41
Źródło informacji Centrum Prasowe PAP
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ

Pozostałe z kategorii