Newsletter

MI: Szybciej z Krakowa do Gdowa w ramach projektu Podłęże – Piekiełko (komunikat)

18.01.2025, 17:58aktualizacja: 18.01.2025, 17:59

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

- Ministerstwo Infrastruktury informuje:

Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiła przetarg na budowę linii kolejowej pomiędzy Podłężem a Gdowem. Do 2029 r. powstaną nowe tory, mosty, wiadukty i przeszło 900-metrowy tunel. Mieszkańcy Gdowa zyskają szybkie i niezawodne połączenie z Krakowem. Szacowana wartość zadania to 2,3 mld zł. Największa inwestycja kolejowa na południu kraju usprawni komunikację, skróci podróże do Zakopanego i Nowego Sącza oraz ułatwi transport towarów z i na Słowację. Podczas konferencji prasowej, która odbyła się 18 stycznia 2025 r., poinformowali o tym wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, minister infrastruktury Dariusz Klimczak oraz wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

Mniej niż 30 minut – w takim czasie pociągi aglomeracyjne dojadą z Gdowa do centrum Krakowa, po zakończeniu prac przy nowych torach na odcinku Podłęże – Gdów, o długości 42 km. Większe możliwości rozwoju systemu transportowego to jeden z najważniejszych efektów budowy nowego szlaku kolejowego. Oprócz stacji w Gdowie wybudowana zostanie również nowa stacja Podłęże Bałachówka i przystanki w Zagórzu k. Niepołomic i Wiatowicach. Perony będą w pełni dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, dzięki przejściom podziemnym i skrzyżowaniom bezkolizyjnym wyposażonym w windy.

"Nowa linia kolejowa z Podłęża na południe Małopolski będzie mieć nie tylko kluczowe znaczenie dla regionu, ale również strategiczną wartość dla całego kraju. Nie będzie rozwoju Polski bez rozwoju infrastruktury" — powiedział wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz.

"Dzięki inwestycji Podłęże – Piekiełko podniesiemy konkurencyjność tego regionu Małopolski. Stawiamy na kolej także w innych częściach naszego państwa, które wymagają budowy nowych linii kolejowych. Realizujemy również projekt budowy kolei dużych prędkości. Wszystkie te inwestycje wpłyną pozytywnie na rozwój gospodarczy naszego kraju" — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Dla bezpieczeństwa linia kolejowa została zaprojektowana tak, by wszystkie skrzyżowania z drogami były dwupoziomowe. Nowy odcinek będzie włączał się w istniejącą magistralę kolejową E30 (Kraków – Rzeszów) pomiędzy przystankiem Węgrzce Wielkie i stacją Podłęże. Tory zostaną wybudowane nad autostradą A4, by poprzez system mostów i wiaduktów łączyć się zarówno z linią kolejową w kierunku Krakowa Głównego, jak i Nowej Huty. W kierunku Gdowa tory zostaną poprowadzone z wykorzystaniem licznych obiektów inżynieryjnych. W ramach inwestycji powstanie również dwunawowy tunel kolejowy. Stacja kolejowa w Gdowie została zaplanowana w sąsiedztwie Marszowic. Perony znajdą się pod istniejącą drogą, która na potrzeby projektu zostanie podniesiona i skomunikowana ze stacją.

"To co będzie się działo w tym obszarze Małopolski, ale także w innych regionach kraju, to całkowicie nowa infrastruktura kolejowa, której nigdy nie było. Tak jak drogowcy dziś mają już ponad 5 tys. kilometrów ekspresówek i autostrad, tak w obszarze kolejowym chcemy podążać tą samą drogą. Chcemy wybudować całkowicie nowe linie kolejowe wysokiej przepustowości, o najlepszych parametrach, aby wozić miliony pasażerów" — mówił wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak.

"Przygotowujemy kolejne przetargi dla tego projektu. W planach mamy uruchomienie wszystkich postępowań do końca tego roku. Nową trasą pomiędzy Krakowem a Nowym Sączem i Zakopanem pojedziemy za pięć lat" — stwierdził Marcin Mochocki, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

Zwycięzca ogłoszonego przetargu będzie miał czas na wykonanie inwestycji do połowy 2029 r. Po zakończeniu prac powstanie dwutorowa, zelektryfikowana linia kolejowa, po której pociągi pasażerskie będą mogły się poruszać z prędkością 160 km/h, a towarowe o 40 km/h mniej. Na odcinku Podłęże – Gdów zaprojektowanych zostało 34 mostów i wiaduktów kolejowych. Dla bezpieczeństwa ruchu kolejowego i drogowego powstaną 33 skrzyżowania bezkolizyjne.

Budowa linii kolejowych Podłęże – Podłęże Balachówka i Podłęże – Gdów to część projektu Podłęże – Piekiełko, czyli największej inwestycji realizowanej przez PKP PLK SA na południu kraju. Obecnie prace budowlane toczą się na czterech fragmentach tej inwestycji (stacja Limanowa, Limanowa – bocznica Klęczany, bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte). W małopolskich miejscowościach wykonawcy budują nowe mosty, wiadukty, stacje i przystanki. Obok Limanowej trwają przygotowania do drążenia najdłuższego tunelu kolejowego w Polsce, który skróci podróże pociągiem do Nowego Sącza. W toku są postępowania przetargowe na dwa inne odcinki tej linii: Rabka Zaryte – Mszana Dolna – Fornale i Szczyrzyc – Tymbark. Inwestycja składa się na modernizację i elektryfikację 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę 58 km nowej linii, łączącej docelowo Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Dzięki temu powstanie nowe połączenie, które ułatwi komunikację Krakowa z Podhalem i Sądecczyzną. Najszybsze pociągi przejadą trasą Kraków – Nowy Sącz w ok. 60 minut. Natomiast podróż ze stolicy Małopolski do Zakopanego zajmie ok. 90 minut. Fragmenty tej inwestycji finansowane są w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Więcej informacji o projekcie: www.podleze-piekielko.pl.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi odpowiedzialność za jego treść – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe. (PAP)

kom/ bk/ amac/

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 18.01.2025, 17:58
Źródło informacji MI
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ