Pobierz materiał i Publikuj za darmo
Grupa PKP Cargo wypracowała w I półroczu blisko 2,9 mld zł przychodów, co oznacza wzrost rok do roku o 18,3 proc. W analizowanym okresie skonsolidowany wynik EBITDA wzrósł o 64,5 proc. rok do roku, osiągając poziom 611,2 mln zł. W pierwszych sześciu miesiącach 2023 r. zysk netto grupy sięgnął 109,7 mln zł, wobec 42,4 mln zł straty w analogicznym okresie rok wcześniej.
W I półroczu 2023 r. grupa przewiozła 42,5 mln ton ładunków, o około 8,5 mln ton mniej rok do roku. Praca przewozowa osiągnęła poziom 11,6 mld tkm (tonokilometrów) w porównaniu z 13,3 mld tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku.
Jak podkreśla prezes spółki, wyniki I półrocza tego roku, szczególnie II kwartału, charakteryzują się sezonowością. W analizowanym okresie Grupa była aktywna w segmencie kruszyw i materiałów budowlanych, jednocześnie obserwowano spadek transportów węgla kamiennego.
„W II półroczu 2023 r. liczymy na większą dynamikę wzrostu, jeżeli chodzi o przychody. Jesień i zima to dla nas czas zwiększonych przewozów węgla, ale jesteśmy dobrze przygotowani na to wyzwanie” - zapowiadał Dariusz Seliga, prezes PKP Cargo.
W ramach transportu intermodalnego (kontenerów samochodowych) grupa przewiozła 2,6 mln ton ładunków w porównaniu z 4,8 mln ton rok wcześniej. Praca przewozowa ukształtowała się na poziomie 1 mld tkm wobec 2 mld tkm w analogicznym okresie poprzedniego roku. Transport intermodalny zmalał z powodu napaści zbrojnej Rosji na Ukrainę.
Dodatkowo, spowolnienie gospodarcze w regionie oraz inflacja przełożyły się znacząco na wzrost cen przewozów intermodalnych i zmniejszenie liczby przewiezionych ładunków. W takiej sytuacji kontrahenci szukają alternatywy, wybierając transport samochodowy i morski.
„Mocno odczuliśmy ograniczenie ruchu kolejowego na Nowym Jedwabnym Szlaku, który przed wybuchem wojny w Ukrainie zapewniał nam istotną część pracy przewozowej. Z ogólnopolskich statystyk widać zresztą, że w 2022 r. doszło do kilkunastoprocentowego spadku przewozów intermodalnych - cały rynek odczuł więc problemy wynikające z zerwania wielu dotychczasowych łańcuchów dostaw” - podkreślał Dariusz Seliga.
Celem PKP Cargo na kolejne miesiące jest stopniowe odbudowywanie rynku w segmencie przewozów intermodalnych. Grupa stara się przede wszystkim uatrakcyjnić ofertę, podnosić jej konkurencyjność oraz poziom obsługi klientów. Ważnym elementem planów ma być uruchomienie w IV kwartale 2023 r. terminala multimodalnego Zduńska Wola - Karsznice.
Flagowa inwestycja PKP Cargo jest warta ponad 128 mln zł. Terminal multimodalny zajmie powierzchnię 13 ha, a jego zdolność przeładunkową przewoźnik szacuje docelowo na 500 tys. jednostek multimodalnych rocznie. Pracownicy będą korzystać z automatycznego systemu identyfikacji kontenerów i rozpoznawania potencjalnych uszkodzeń. Terminal wyposażony będzie ponadto w: urządzenia do przeładunku kontenerów, w tym m.in.: suwnice i reachstackery o różnej nośności, plac składowy o powierzchni 33 tys. mkw, parking do obsługi samochodów ciężarowych na ponad 100 miejsc, elektroniczny system obsługi zleceń, przydzielania slotów dla składów kolejowych i samochodów ciężarowych.
„Terminal uzupełni sieć terminali multimodalnych w centralnej Polsce i uatrakcyjni kolejową ofertę przewozową w rejonie. Powstanie największy >>suchy port<< w Europie zlokalizowany na styku głównej europejskiej linii komunikacyjnej Wschód - Zachód oraz trasy Północ-Południe łączącej m.in. Adriatyk, Bałtyk oraz Morze Północne. Położenie w najbardziej newralgicznym punkcie łączącym Nowy Jedwabny Szlak z regionem Trójmorza, bezpośrednio przy trasie S8 integrującej terminal z europejską siecią autostrad sprawia, że inwestycja w pełni odpowiada aktualnym wymaganiom branży” - przekonywała Hanna Jażdżyk, prezes zarządu PKP Cargo Terminale.
Źródło informacji: PAP MediaRoom
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
embeduj wideo
POBIERZ WIDEO
Wideo do bezpłatnego wykorzystania w całości (bez prawa do edycji lub wykorzystania fragmentów)
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 29.08.2023, 16:09 |
Źródło informacji | PAP MediaRoom |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘPozostałe z kategorii
-
Image
Wyniki finansowe Grupy PZU: już 400 milionów złotych trafiło do osób dotkniętych powodzią PAP
48 tys. zgłoszonych szkód i 46 tys. już wypłaconych w całości lub częściowo odszkodowań w wysokości 400 mln złotych - to skala zaangażowania Grupy PZU w walkę ze skutkami powodzi na południu kraju. Kataklizm jednak nie wpłynął znacząco na kondycję finansową największego polskiego ubezpieczyciela, którego przychody za trzy kwartały 2024 r. (21,8 mld zł) przekraczają oczekiwania rynku.- 21.11.2024, 16:51
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
New Chief Operating Officer at Rohde & Schwarz
Effective November 1, 2024, Markus Fischer, currently Executive Vice President Operations, has been appointed to the Rohde & Schwarz Executive Board. As Chief Operating Officer (COO), he will collaborate with Christian Leicher (CEO) and Andreas Pauly (CTO) to continue to keep the company on course for growth in these challenging times.- 21.11.2024, 16:22
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: APA-OTS
-
Krajowa Izba Klastrów Energii inicjatorem parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej i innowacji
20 listopada w Sejmie RP odbyło się pierwsze spotkanie parlamentarnego zespołu ds. energetyki rozproszonej, elektromobilności i innowacji, które zgromadziło ponad 100 uczestników z różnych sektorów związanych z energetyką, transportem zeroemisyjnym i innowacjami z całej Polski. Spotkanie zespołu parlamentarnego do spraw kluczowych obszarów miało na celu omówienie aktualnych wyzwań oraz pomysłów na przyszłość, a także wzmocnienie współpracy między branżami i ustawodawcą. Jego przewodniczącym jest Artur Łącki, szef zespołu parlamentarnego Województwa Zachodniopomorskiego. Jednym z inicjatorów powstania zespołu była Krajowa Izba Klastrów Energii i OZE.- 21.11.2024, 15:11
- Kategoria: Nauka i technologie
- Źródło: Glaubicz Garwolińska Consultants w imieniu organizacji społecznej KIKE