Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Jako przeszkodę wymieniono też fakt, że administracja publiczna obawia się ogłaszać zamówienia publiczne w formie konkursów, do których mogłyby przystępować mniejsze i nowo powstające firmy. Problemem jest też potencjalnie mała grupa konsumentów, ponieważ znaczna część polskiego społeczeństwa nie korzysta z usług cyfrowych.
Mamy mniejszą niż w krajach zaawansowanych technologicznie grupę klientów na usługi cyfrowe - mówił prezes Fundacji Polska Innowacyjna Sławomir Olejnik. Wskazywał jako przykład, że tylko 50 proc. Polaków korzysta z płatności kartą. Niechętna niekonwencjonalnym i innowacyjnym rozwiązaniom jest też duża część małych i średnich przedsiębiorstw.
Podczas debaty podkreślano, że aby zmienić mentalność Polaków i zachęcić ich do korzystania z nowych technologii trzeba działać już na najwcześniejszym etapie edukacji. „Nic nie stoi na przeszkodzie, żeby na lekcjach wiedzy o społeczeństwie uczyć dzieci, jak założyć internetowe konto w banku, bo przecież młodzież już od 13. roku życia może mieć własne rachunki bankowe” - apelował Maciej Ćwikiewicz, prezes PFR Ventures.
Uczestnicy dyskusji podkreślali niewystarczającą wiedzę marketingową i biznesową, jaką studenci wynoszą z polskich uczelni. „Przy prowadzeniu biznesu nie wystarczą innowacyjne pomysły i ułańska fantazja” - mówił Sławomir Olejnik. Według niego, absolwenci zakładający startupy często nie mają wiedzy, jak wprowadzać produkt na rynek, nie potrafią wskazać, kto jest potencjalnym klientem na ich innowacyjną ofertę i jak do tego klienta chcieliby dotrzeć.
Zdaniem Macieja Ćwikiewicza, problemem uczelni jest także brak działań inicjujących powstawanie startupów międzywydziałowych - łączących informatykę z innymi dziedzinami wiedzy, jak np. chemią.
Prezes PFR Ventures wskazywał też, że skomplikowany system podatkowy w Polsce powoduje, że inwestorzy działający w obszarze startupów są podwójnie opodatkowani, gdy tymczasem w innych krajach wręcz korzystają z ulg.
Zdaniem Ewy Jankowskiej z Urzędu Miejskiego w Świdniku, administracja centralna powinna stosować i promować wśród samorządów niestandardowe formy zamówień publicznych, takie jak procedura konkursowa. „Urzędnicy się boją konkursów i wolą stosować przetargi nieograniczone, a tymczasem innowacyjne startupy nie mają wystarczająco dużych zespołów, które byłyby w stanie przygotować ofertę dla jednostek publicznych i wygrać przetarg” - mówiła Ewa Jankowska.
Jako przykład udanego wdrożenia innowacyjnego rozwiązania podała system weryfikacji opłat za wywóz odpadów w Świdniku. Konkurs na realizację tej usługi - polegającej na analizie baz danych - wygrał startup trójki studentów z Gliwic. „Teraz nie ma tygodnia, żeby ktoś z Polski nie dzwonił do nas z pytaniem, kto wam to zrobił, bo zaniżanie liczby osób w gospodarstwach domowych i opłat za wywóz odpadów to jest problem każdego samorządu. To ogromna promocja dla tego startupu” - powiedziała Ewa Jankowska.
Pobierz materiał i Publikuj za darmo
bezpośredni link do materiału
POBIERZ ZDJĘCIA I MATERIAŁY GRAFICZNE
Zdjęcia i materiały graficzne do bezpłatnego wykorzystania wyłącznie z treścią niniejszej informacji
Data publikacji | 08.10.2019, 12:41 |
Źródło informacji | Centrum Prasowe PAP |
Zastrzeżenie | Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media. |
Pozostałe z kategorii
-
Image
Branża recyklingu drewna istotnym elementem silnego sektora drzewnego w Polsce PAP
Polska jest ósmym w Unii Europejskiej producentem odpadów drzewnych i drewnopochodnych - rocznie w kraju powstaje ich ok. 1,3 mln ton. Jednak brak kompleksowych rozwiązań prawnych ogranicza potencjał rozwoju sektora recyklingu tych odpadów - konkludują autorzy raportu „Więcej drewna z drewna. Jak usprawnić system recyklingu drewna w Polsce?”.- 17.09.2025, 12:46
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
-
Image
Engineered for Whatever: nowa, odważna platforma marki Columbia Sportswear przedstawia ekstremalne przygody na świeżym powietrzu
Nowa kampania odświeża wizerunek marki, a także przywraca niekonwencjonalność i humor, charakterystyczne dla Columbia Sportswear. Kampania będzie prowadzona w kanałach cyfrowych, outdoorowych, sprzedaży detalicznej i innych.- 17.09.2025, 11:07
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: Columbia Sportswear
-
Image
Gwiazda koszykówki Marcin Gortat ambasadorem marki LOTTO PAP
Marcin Gortat, łodzianin i najsłynniejszy polski koszykarz, utytułowany zawodnik ligi NBA, dołączył do grona ambasadorów marki LOTTO. Będzie promował zdrowy styl życia, aktywność fizyczną i produkty Totalizatora Sportowego, który od 70 lat hojnie wspiera sport i kulturę - powiedział Szymon Gawryszczak, członek zarządu Totalizatora Sportowego.- 17.09.2025, 10:27
- Kategoria: Biznes i finanse
- Źródło: PAP MediaRoom
Newsletter
Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.
ZAPISZ SIĘ