Newsletter

2024 HP Work Relationship Index pokazuje, że użytkownicy sztucznej inteligencji mają zdrowsze relacje z pracą

25.09.2024, 10:01aktualizacja: 25.09.2024, 10:08

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

Drugie doroczne globalne badanie wykazało, że pracownicy korzystający ze sztucznej inteligencji są o 11 punktów procentowych bardziej zadowoleni ze swoich relacji z pracą w porównaniu do osób, które z niej nie korzystają.

Najważniejsze informacje

  • Tylko 28% pracowników umysłowych z różnych branż na całym świecie ma zdrowe relacje z pracą, co stanowi wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu z 2023 r.
  • Wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników umysłowych wzrosło do 66% w 2024 r., w porównaniu z 38% w ubiegłym roku; a pracownicy korzystający ze sztucznej inteligencji są o 11 punktów procentowych bardziej zadowoleni ze swoich relacji z pracą niż ich koledzy, którzy jej nie używają
  • Co najmniej dwie trzecie pracowników umysłowych pragnie spersonalizowanych doświadczeń zawodowych, a 87% z nich byłoby skłonnych zrezygnować z części wynagrodzenia, aby je uzyskać
  • Tylko 44% liderów ma zaufanie do swoich ludzkich umiejętności; kobiety-liderzy biznesowi są znacznie bardziej pewni siebie niż ich koledzy

PALO ALTO, Kalifornia, Sept. 25, 2024 (GLOBE NEWSWIRE) -- Firma HP Inc. (NYSE:HPQ) opublikowała dziś drugi doroczny HP Work Relationship Index (WRI), kompleksowe badanie, które bada relacje między ludźmi a pracą. Badanie, w którym wzięło udział 15 600 respondentów z różnych branż w 12 krajach, ujawniło, że praca wciąż nie do końca się sprawdza. Tylko 28% pracowników umysłowych ma zdrowe relacje z pracą, co stanowi wzrost o jeden punkt procentowy w porównaniu do zeszłorocznych wyników. Jednak nowe odkrycia koncentrują się na dwóch potencjalnych rozwiązaniach mających na celu poprawę relacji z pracą: sztucznej inteligencji i spersonalizowanych doświadczeniach zawodowych.

„Wiemy, że oczekiwania pracodawców i pracowników ewoluowały i wierzymy, że inteligentna technologia jest kluczem do zaspokojenia potrzeb dzisiejszej siły roboczej - powiedział Enrique Lores, prezes i dyrektor generalny HP Inc. - Przyszłość pracy zostanie odblokowana dzięki wykorzystaniu mocy sztucznej inteligencji do tworzenia rozwiązań i doświadczeń, które napędzają rozwój biznesu i umożliwiają jednostkom osiągnięcie osobistego i zawodowego spełnienia”.

Spersonalizowane doświadczenia zawodowe mogą prowadzić do zdrowszych relacji z pracą

W drugim roku badania kontynuowano analizę aspektów relacji ludzi z pracą, w tym roli pracy w ich życiu, ich umiejętności, zdolności, narzędzi, miejsc pracy i oczekiwań wobec przywództwa. W tym roku WRI ujawnia główną uniwersalną potrzebę pracowników wiedzy: spersonalizowane doświadczenia zawodowe.

Co najmniej dwie trzecie pracowników wyraziło chęć spersonalizowanych doświadczeń w pracy, w tym dostosowanych przestrzeni roboczych, dostępu do preferowanych technologii i elastycznych środowisk pracy. Doświadczenia te są kluczowe dla poprawy relacji z pracą i mają pozytywny wpływ zarówno na pracowników, jak i firmy:

  • 64% pracowników umysłowych twierdzi, że gdyby praca była dostosowana do ich osobistych potrzeb i preferencji, byliby bardziej zaangażowani w rozwój swojej firmy,
  • 69% pracowników umysłowych uważa, że poprawiłoby to ich ogólne samopoczucie,
  • 68% pracowników umysłowych stwierdziło, że zachęciłoby ich to do dłuższego pozostania u obecnego pracodawcy.

Pragnienie personalizacji jest tak silne, że 87% pracowników umysłowych byłoby skłonnych zrezygnować z części swojego wynagrodzenia na jej rzecz. Średnio pracownicy byliby skłonni oddać do 14% swojego wynagrodzenia, a pracownicy z pokolenia Z nawet 19%.

Sztuczna inteligencja otwiera przed pracownikami umysłowymi nowe możliwości czerpania przyjemności z pracy i zwiększania produktywności

Wykorzystanie sztucznej inteligencji wśród pracowników umysłowych wzrosło do 66% w 2024 r., w porównaniu z 38% w ubiegłym roku. Pracownicy korzystający ze sztucznej inteligencji dostrzegają korzyści, w tym zdrowsze relacje z pracą:

  • 73% ankietowanych uważa, że sztuczna inteligencja ułatwia im pracę, a prawie 7 na 10 (69%) dostosowuje swoje wykorzystanie sztucznej inteligencji, aby być bardziej produktywnym, co wskazuje, że sztuczna inteligencja może być czynnikiem odblokowującym bardziej spersonalizowane doświadczenie zawodowe,
  • 60% twierdzi, że sztuczna inteligencja odgrywa kluczową rolę w poprawie ich równowagi między życiem zawodowym a prywatnym,
  • 68% twierdzi, że sztuczna inteligencja otwiera przed nimi nowe możliwości czerpania przyjemności z pracy,
  • 73% respondentów zgadza się, że lepsze zrozumienie sztucznej inteligencji ułatwi im rozwój kariery.

Co więcej, pracownicy umysłowi korzystający ze sztucznej inteligencji są o 11 punktów procentowych bardziej zadowoleni ze swoich relacji z pracą niż ich koledzy, którzy tego nie robią. Stąd istnieje pilna potrzeba, aby sztuczna inteligencja znalazła się w rękach pracowników raczej wcześniej niż później, ponieważ osoby niebędące jej użytkownikami wykazały zwiększony strach przed zastąpieniem przez nią pracy, przy 37% wyrażających obawy, co stanowi wzrost o 5 punktów procentowych w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Liderom biznesowym brakuje pewności siebie; kobiety liderki wyłaniają się jako ważny punkt odniesienia

Podczas gdy w skali globalnej indeks wykazuje niewielkie zmiany, kraje, które odnotowały wzrost indywidualnego indeksu relacji w pracy, odnotowały niewielką poprawę w zakresie sześciu kluczowych czynników wpływających na zdrowe relacje z pracą – w szczególności czynników związanych z przywództwem i spełnieniem. Tegoroczny indeks ujawnił, że zaufanie do kierownictwa wyższego szczebla pozostaje kluczowym czynnikiem w zdrowych relacjach w pracy, ale istnieje rozdźwięk między uznaniem znaczenia ludzkich umiejętności (np. uważności, samoświadomości, komunikacji, kreatywnego myślenia, odporności, empatii, inteligencji emocjonalnej) a pewnością siebie liderów:

  • Podczas gdy ponad 90% liderów dostrzega korzyści płynące z empatii, tylko 44% czuje się pewnymi swoich ludzkich umiejętności,
  • Tylko 28% pracowników konsekwentnie doświadcza empatii ze strony swoich liderów, mimo że 78% ceni ją wysoko.

Tegoroczne badanie ujawniło jednak jasną stronę: kobiety liderki. Kobiety-liderzy biznesu są średnio o 10 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności twardych (technicznych, komputerowych, prezentacyjnych itd.) oraz o 13 punktów procentowych bardziej pewne swoich umiejętności ludzkich niż ich koledzy. Co więcej, zaufanie kobiet-liderów biznesu do obu umiejętności wzrosło w ciągu ostatniego roku (+10 punktów w zakresie umiejętności ludzkich, +4 punkty w zakresie umiejętności twardych), podczas gdy zaufanie wśród mężczyzn-liderów biznesu pozostało na tym samym poziomie w zakresie umiejętności ludzkich i spadło w zakresie umiejętności twardych (-3 punkty).

Aby uzyskać więcej informacji na temat HP Work Relationship Index, prosimy odwiedzić stronę WRI, a aby uzyskać dostęp do pełnego raportu, patrz HP Newsroom.

Metodologia

Firma HP zleciła przeprowadzenie ankiety internetowej zarządzanej przez Edelman Data & Intelligence (DXI), która została przeprowadzona w okresie od 10 maja do 21 czerwca 2024 r. w 12 krajach: USA, Francji, Indiach, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Hiszpanii, Australii, Japonii, Meksyku, Brazylii, Kanadzie i Indonezji. HP przebadało łącznie 15 600 respondentów – 12 000 pracowników umysłowych (po 1000 w każdym kraju); 2400 decydentów IT (po 200 w każdym kraju); oraz 1200 liderów biznesowych (po 100 w każdym kraju).

HP Inc. Relacje z mediami

e-mail: MediaRelations@hp.com

Źródło informacji: GlobeNewswire

Pobierz materiał i Publikuj za darmo

bezpośredni link do materiału
Data publikacji 25.09.2024, 10:01
Źródło informacji GlobeNewswire
Zastrzeżenie Za materiał opublikowany w serwisie PAP MediaRoom odpowiedzialność ponosi – z zastrzeżeniem postanowień art. 42 ust. 2 ustawy prawo prasowe – jego nadawca, wskazany każdorazowo jako „źródło informacji”. Informacje podpisane źródłem „PAP MediaRoom” są opracowywane przez dziennikarzy PAP we współpracy z firmami lub instytucjami – w ramach umów na obsługę medialną. Wszystkie materiały opublikowane w serwisie PAP MediaRoom mogą być bezpłatnie wykorzystywane przez media.

Newsletter

Newsletter portalu PAP MediaRoom to przesyłane do odbiorców raz dziennie zestawienie informacji prasowych, komunikatów instytucji oraz artykułów dziennikarskich, które zostały opublikowane na portalu danego dnia.

ZAPISZ SIĘ